Gå til innhold

Noen som har hatt kyssesyken? (også på allmenmedisin)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt en sinnsyk vond halsbetennelse, mandelen ble trippelt så stor som vanlig, illrød og med hvitt belegg.

Litt feber (maks 38,5) innimellom.

Penicillin hadde ikke effekt på halsbetennelsen.

Hurtigtest på legevakta på søndag var negativ. Tok blodprøver som sendes inn til laboratorium hos fastlegen på onsdag. Føler meg helt frisk egentlig, muligens bittelitt slappere og trøttere enn vanlig - men ikke påfallende. Hadde ikke forstørrede lymfeknuter hos legen på onsdag.

I går kom det utslett på armer og bein. Rødflekkete, liksom. Har jo lest at det kan komme i forbindelse med kyssesyken, selvom det ikke MÅ. Og jeg som var så overbevist om at jeg IKKE har kyssesyken fordi jeg ikke er sykere...

Noen som har hatt det som kan opplyse meg om hva de tror? Får ikke svar før over helga sannsynligvis...

Jeg er 33 år, så jeg er vel "utenfor" den mest vanlige gruppen som får det, men...

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo
Skrevet

De fleste har kyssesyken som små barn, uten at noen vet at det er kyssesyken barna har.

Men voksne kan også få det. Jeg var i slutten av tjueåra da jeg hadde det. Voksne angripes ofte hardere enn barn.

Vent på prøven.

Hvorfor tar det så lang tid? Jeg fikk svar samme dag som blodprøven ble tatt.

Vel, hold deg unna alkohol og paracet (pass på leveren din) i tilfelle det er kyssesyken du har. Men dette har du sikkert fått beskjed om av legen din.

Hvordan er lymfekjertlene dine? Det er veldig vanlig at disse forstørres under kyssesyken.

Selv hadde jeg hovne lymfekjertler, ustabil feber (ikke spesielt høy, men den kom og gikk en ukes tid), og jeg svetta så sengetøyet ble klissvått om nettene.

Skrevet

De fleste har kyssesyken som små barn, uten at noen vet at det er kyssesyken barna har.

Men voksne kan også få det. Jeg var i slutten av tjueåra da jeg hadde det. Voksne angripes ofte hardere enn barn.

Vent på prøven.

Vel, hold deg unna alkohol og paracet (pass på leveren din) i tilfelle det er kyssesyken du har. Men dette har du sikkert fått beskjed om av legen din.

Hvordan er lymfekjertlene dine? Det er veldig vanlig at disse forstørres under kyssesyken.

Selv hadde jeg hovne lymfekjertler, ustabil feber (ikke spesielt høy, men den kom og gikk en ukes tid), og jeg svetta så sengetøyet ble klissvått om nettene.

Hurtigtesten fikk jeg svar på etter noen minutter, men den var visst ikke HELT til å stole på, samt at det visstnok kan ta noen dager før den slår ut.

Også skal prøvene sendes til Fürst i Oslo, det går vel litt ekstra tid der (bor ved Gardermoen da, så det er ikke akkurat SÅ langt...)

Lymfeknutene mine var ikke hovne på onsdag, sa festlegen min. Men tre ulike leger har sagt "kyssesyke" ved å se meg i halsen den siste uka... Uten at de vet hva de andre har sagt, liksom...

Kanskje jeg skal ringe i ettermiddag og høre om svarene har kommet...

Skrevet

Hurtigtesten fikk jeg svar på etter noen minutter, men den var visst ikke HELT til å stole på, samt at det visstnok kan ta noen dager før den slår ut.

Også skal prøvene sendes til Fürst i Oslo, det går vel litt ekstra tid der (bor ved Gardermoen da, så det er ikke akkurat SÅ langt...)

Lymfeknutene mine var ikke hovne på onsdag, sa festlegen min. Men tre ulike leger har sagt "kyssesyke" ved å se meg i halsen den siste uka... Uten at de vet hva de andre har sagt, liksom...

Ring legen din etter lunsj i dag så har han sikkert svar. Det tar kun fra 1-2 dager før svarene kommer inn(stort sett).

Gjest Signert
Skrevet

Jeg hadde kyssesyken da jeg var 11 år og kunne ikke gå fordi jeg var så sliten. Hadde ikke hovne mandler, men veldig hovne lymfeknuter.

Så vidt jeg har skjønt, kan mandlene hovne opp når man har en infeksjon. Jeg hadde det i høst. Da fikk jeg påvist et lungevirus, Var nesten like sliten da som da jeg hadde kyssesyken.

Utslett kan komme av andre virusinfeksjoner enn kyssesyke. Du bør kAnskje ta en tur til legen for evt. å utelukke kyssesyke. Er det kyssesyke du har, krever dette at du tar det med ro til leververdiene er normale. Dette må du uansett ha hjelp av lege til å finne ut.

Gjest Elextra
Skrevet

Vent på prøven.

Jeg trodde kyssesyken var vanligst i tenåra. Derav navnet, ofte en tid med en del kyssing...

Hadde det selv som 17-åring, og kjente mange som fikk det omtrent på den tiden.

Annonse

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så vidt jeg vet er det uansett lite du kan gjøre dersom det er kyssesyken, annet enn å hvile.

Altså bør du hvile.

Min kyssesyke satt seg på leveren, og ga meg skyhøye leververdier. Jeg fikk beskjed av legen om at selv den minste aktivitet kunne være farlig. Jeg fikk knapt lov til å gå fra a til b.

Høye leververdier er ikke uvanlig ved kyssesyken, og du bør derfor anta at det er det du har, og holde deg fullstendig i ro. I hvert fall fram til du får resultatet.

Og er feberen så høy at du trenger febernedsettende, går du for Ibux i stedet for Paracet, da Paracet er for hardt for leveren.

Men jeg ville spist minst mulig piller, selv om legen min sa Ibux - dersom feberen virkelig tok av, var helt greit.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg hadde kyssesyken som 17-åring, og har aldri vært så syk i hele mitt liv. Hadde ikke utslett, men veldig hoven hals og høy feber (40+) i mange dager. Kunne verken snakke eller spise, og hadde også problemer med å drikke.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg trodde kyssesyken var vanligst i tenåra. Derav navnet, ofte en tid med en del kyssing...

Hadde det selv som 17-åring, og kjente mange som fikk det omtrent på den tiden.

Det trodde jeg også, men legen min påsto i hvert fall at de aller fleste har kyssesyken som små barn - og derfor blir immune mot den.

Verre er det for vokse, da vi ofte rammes mye hardere enn unger.

For barn forløper den som en helt vanlig forkjølelse/influensa, og er visstnok harmløs.

Voksne kan jo i verste fall bli satt ut i årevis.

Jeg var heldig som ble friskmeldt etter "bare" 5-6 uker.

Skrevet

Jeg hadde kyssesyken da jeg var 18 og har aldri vært så syk i hele mitt liv. Trodde rett og slett livet mitt var over.

Gikk først en måned med en kroppstemperatur som hoppet fra 37 til 40 flere ganger om dagen.

Så begynte jeg å få vondt i halsen. "Halsbetennelse!", sa legen. En uke etterpå hadde jeg store, åpne sår i halsen og hadde ikke spist på over en uke og ikke drukket på flere dager og jeg var DÅRLIG. Klarte ikke å gå eller snakke.. Bar rett inn på sykehus hvor jeg fikk sukkervann og antibiotika intravenøst. Lå på skehuset i nesten to uker før jeg kom meg.

Skrevet

Jeg var rundt 14 år da jeg hadde kyssesyken. Den startet med forkjølelse, lett feber, vond hals og tett nese. Dette varte i rundt 14 dager og da gikk det over i høy feber med 'feberfantasi', magevondt og hovne lymfekjertler. Ble da sendt til sykehus.

Allmenntilstanden var svært dårlig, jeg hadde omtrent ikke fått i meg mat. Jeg fikk også litt gulsott pga at milten ble angrepet. Det gikk flere mnd. før jeg kom meg skikkelig igjen.

Skrevet

Jeg hadde kyssesyken da jeg var 11 år og kunne ikke gå fordi jeg var så sliten. Hadde ikke hovne mandler, men veldig hovne lymfeknuter.

Så vidt jeg har skjønt, kan mandlene hovne opp når man har en infeksjon. Jeg hadde det i høst. Da fikk jeg påvist et lungevirus, Var nesten like sliten da som da jeg hadde kyssesyken.

Utslett kan komme av andre virusinfeksjoner enn kyssesyke. Du bør kAnskje ta en tur til legen for evt. å utelukke kyssesyke. Er det kyssesyke du har, krever dette at du tar det med ro til leververdiene er normale. Dette må du uansett ha hjelp av lege til å finne ut.

Takk for svar.

Har vært hos legen og tatt prøver - det var på onsdag. I går kom utslettet, så jeg lurte på om noen har vært borti det i forbindelse med kyssesyken...

Skrevet

Jeg hadde kyssesyken da jeg var 18 og har aldri vært så syk i hele mitt liv. Trodde rett og slett livet mitt var over.

Gikk først en måned med en kroppstemperatur som hoppet fra 37 til 40 flere ganger om dagen.

Så begynte jeg å få vondt i halsen. "Halsbetennelse!", sa legen. En uke etterpå hadde jeg store, åpne sår i halsen og hadde ikke spist på over en uke og ikke drukket på flere dager og jeg var DÅRLIG. Klarte ikke å gå eller snakke.. Bar rett inn på sykehus hvor jeg fikk sukkervann og antibiotika intravenøst. Lå på skehuset i nesten to uker før jeg kom meg.

Uff, fytterakkern da...

Det hørtes ikke godt ut!!

Stakkars deg...

Her har halsen min vært som du beskriver, ellers bare lett feber, sliten og slapp.

Annonse

Gjest Elextra
Skrevet

Det trodde jeg også, men legen min påsto i hvert fall at de aller fleste har kyssesyken som små barn - og derfor blir immune mot den.

Verre er det for vokse, da vi ofte rammes mye hardere enn unger.

For barn forløper den som en helt vanlig forkjølelse/influensa, og er visstnok harmløs.

Voksne kan jo i verste fall bli satt ut i årevis.

Jeg var heldig som ble friskmeldt etter "bare" 5-6 uker.

Jeg har aldri vært så dårlig i hele mitt liv som jeg var under kyssesyken.

Jeg var ikke syk veldig lenge, men trodde tidvis faktisk ikke jeg skulle overleve!

Skrevet

Uff, fytterakkern da...

Det hørtes ikke godt ut!!

Stakkars deg...

Her har halsen min vært som du beskriver, ellers bare lett feber, sliten og slapp.

Ja, det var et lite helvete.

Men det sies at jo eldre man er når man får kyssesyka, jo verre er det, så håper det ikke er det du har.

Skrevet

Takk for svar.

Har vært hos legen og tatt prøver - det var på onsdag. I går kom utslettet, så jeg lurte på om noen har vært borti det i forbindelse med kyssesyken...

"Omtrent 15% utvikler et rødlig, flekket utslett som minner om røde hunder."

Står det her:

http://www.helsenytt.no/artikler/mononucleose.htm

Jeg skrev at det var pga milten jeg fikk gulsott, det er selvfølgelig feil, det var pga. at leveren ble angrepet. Milten ble forstørret.

Skrevet

Ja, det var et lite helvete.

Men det sies at jo eldre man er når man får kyssesyka, jo verre er det, så håper det ikke er det du har.

Da burde jeg vel vært sykere allerede??

Er 10 dager siden halsen begynte... Og den begynte å bli bedre på tirsdag... Nå er den så å si helt bra.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har aldri vært så dårlig i hele mitt liv som jeg var under kyssesyken.

Jeg var ikke syk veldig lenge, men trodde tidvis faktisk ikke jeg skulle overleve!

Hører mange beskrive det sånn.

Jeg er glad jeg hadde en lett utgave. Det var litt feber, noen få dager med veldig vondt i halsen, og den jævla nattesvetten - i tillegg til at jeg var svært slapp de første ukene, men bortsett fra det var det ikke så ille.

Det verste var de skyhøye leververdiene. Det skremte meg. Heldigvis gikk de tilbake til normalt like raskt som de steg.

Men jeg var heldig sammelignet med historier jeg hører.

Fordelen er i hvert fall at man ikke kan få det igjen. :)

Gjest Elextra
Skrevet

Slik var jeg også! Jeg husker jeg trodde jeg ikke skulle stå over natten flere ganger.. var utslitt, men fikk ikke sove fordi jeg ikke fikk puste skikkelig.

Jeg ble ikke innlagt, men ville blitt det, om ikke min fars legevenn hadde vært innom daglig.

Spiste ikke, og hadde store problemer med å drikke, klarte av en eller annen grunn bare å drikke brus, og da med sugerør så lang bak i halsen som mulig... var ikke mange dråpene jeg fikk i meg, og burde vel egentlig fått væske (m.m) intravenøst.

Husker også min mor måtte støtte meg når jeg skulle gå op toalettet... *mimrer*

Var tynn fra før og gikk ned 10 kg. på tre uker...

Skrevet

Da burde jeg vel vært sykere allerede??

Er 10 dager siden halsen begynte... Og den begynte å bli bedre på tirsdag... Nå er den så å si helt bra.

Jeg vet ikke. Men rart om ikke antibiotikaen skulle tatt det om du bare hadde halsbetennelse. Jeg fikk jo antibiotika intravenøst, men det var bare i tilfelle jeg hadde noen andre ulumskheter i kroppen. For ingenting funker mot kyssesyken.

Men håper for din del du ikke har fått mononukleose (hehe, husker enda navnet...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...