Gå til innhold

Mellom Schnauzer

Gjest mulig schnauzer-mamma

Anbefalte innlegg

Gjest mulig schnauzer-mamma
Skrevet

Kjenner du til denne rasen?

Har så lyst på en sånn, de er så søte... Vil ha en sort en da:o)

Men, vet du om de røyter mye? Leser at den ikke røyter i det hele tatt bare man passer på å trimme den innimellom. Trimme 1-2 ganger i året står det, holder det? Eller blir det oftere tro? Og hva koster ev en slik trimming?

Hvordan er gemyttet? Er de barnevennlige, snille, lydige og greie hunder, eller typikse bajaser som er høyt og lavt og bjeffer for den minste ting?

Håper det er noen schnauzer foreldre her som kan svare meg:o)

candyqueen_83
Skrevet

Send heller det samme innlegget inn på www.canis.no :)

Skrevet

Det er 15 år siden vi hadde en mellom-schnauzer. Den røyter litt, men skal trimmes jevnlig. Helige hunder. Intelligente blikk. Det er litt som med risen-schauzeren at en bør unngå for vilter lek det første året - unngå biteleker. Den trenger å lære seg sosial omgang på en rolig måte. Mye kos & luft så den blir vant med andre hunder. Hvis den det første året er mye for seg selv eller blir hisset opp mye vil den forbli sånn.

Vår var snill og kosete. Bjeffet aldri, men knurret. Ble helt vild når den så andre dyr. Katter levde ikke trygt.

Glimrende hund på tur. Trenger mosjon, kos og en myndig sjef. Dverg-schauzern tror jeg er hakket lettere å oppdra. Risen-shnauzern er for viderekommende - den er veldig stolt.

Gjest trultemor26
Skrevet

Vi hadde mellom schnautzer fra jeg var 4-9 år. Det var en veldig veldig snill hund og barnevennlig, vi barna kunne gjøre alt med han. Men tror ikke det er helt normalt for rasen. Han var veldig beskyttende ovenfor sine familiemedlemmer, og kom det fremmede inn i stua så stilte han seg mellom den fremmede og barnet. Han skulle passe på "sine", altså uten å virke truende.

De røyter en del, spesielt hvis det er lenge siden forrige trimming. Vi fant hår overalt i mange år etter han døde. De må trimmes regelmessig, dette kan man gjøre selv, men det er litt av en jobb. Nappe, gre, stusse og barbere. Vet ikke hvor mye det koster å få gjort dette på klinikk.

Det er jo en terrier-rase og de er kjent for å være veldig stri. Du må belage deg på å være veldig streng og du må ikke være redd for å sette hunden skikkelig på plass. De krever røff behandling. Som sagt, de er sta og stri og kan være umulig å få lydige, men hovedsaken er vel å få en snill og god hund som forstår sin plass på rangstigen.

De kan ikke svømme for fem flate øre.

Vi hadde noen flotte år med vår schnautzer, han ble bare 5 år stakkar da vi måtte avlive han pga hjerneblødning.

Men jeg hadde nok ikke valgt den rasen om jeg skulle hatt en familiehund. Hadde ikke valgt terrier generelt.

Lykke til med valget, og som hunde-mamma ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...