Gå til innhold

vektreduksjon med irritabel tarm

Anbefalte innlegg

Jeg har holdt på med vektreduskjon i litt over 4 uker nå og det har gått ganske fint - men de siste 2 ukene har min irritable tarm laget mye vondt og diare. Jeg har hatt irritabel tarm i over 5 år og har reagert på mange matvarer som melk, grønnsaker og frukt, egg og fjærfe og fisk. Jeg har levd på en diett og har ungått disse matsortene lenge - men nå når jeg skulle redusere vekten la jeg om kostholdet igjen.

Hvordan skal jeg kunne slanke meg uten å spise grønnsaker ? Jeg er litt fortvilet for jeg skulle gjerne ha fortsatt lenge enda. Min BMI er nemlig 36.

For 2 år siden brukte jeg surmontil for den irritabel tarmen, men måtte slutte med denne når jeg ble gravid. har det kommet noe nytt som kan hjelpe mot irritabel tarm.

Jeg har fått tilbud av legen min til å prøve Xenical, jeg skal bare slutte å amme først. Hvordan blir det når jeg allerede har masse diare ? Kan surmontil og Xenical evt kombineres ?

Har du noen råd ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26285-vektreduksjon-med-irritabel-tarm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi

Det blir arbeidet en del med medikamenter mot irritabel tarm. Disse angriper direkte signalstoffene som overfører impulser mellom nerveendingene og muskelcellene i tarmen. Man har også funnet medikamenter som har vist effekt i forsøk, men for minst ett av dem har det kommet uakseptable bivirkninger i større studier, så foreløpig har vi dessverre ikke noe nytt å by på.

Vær oppmerksom på at Surmontil kan være apetittstimulerende og ha vektøkning som bivirkning.

Xenical gir større fettinnhold i avføringen og vil dermed kunne gi løsere og mer oljeaktig avføring og økte gassplager. Hvordan dette virker spesiellt på personer med irritabel tarm har jeg dessverre ingen erfaring med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...