annemax Skrevet 1. mai 2001 Del Skrevet 1. mai 2001 Jeg har holdt på med vektreduskjon i litt over 4 uker nå og det har gått ganske fint - men de siste 2 ukene har min irritable tarm laget mye vondt og diare. Jeg har hatt irritabel tarm i over 5 år og har reagert på mange matvarer som melk, grønnsaker og frukt, egg og fjærfe og fisk. Jeg har levd på en diett og har ungått disse matsortene lenge - men nå når jeg skulle redusere vekten la jeg om kostholdet igjen. Hvordan skal jeg kunne slanke meg uten å spise grønnsaker ? Jeg er litt fortvilet for jeg skulle gjerne ha fortsatt lenge enda. Min BMI er nemlig 36. For 2 år siden brukte jeg surmontil for den irritabel tarmen, men måtte slutte med denne når jeg ble gravid. har det kommet noe nytt som kan hjelpe mot irritabel tarm. Jeg har fått tilbud av legen min til å prøve Xenical, jeg skal bare slutte å amme først. Hvordan blir det når jeg allerede har masse diare ? Kan surmontil og Xenical evt kombineres ? Har du noen råd ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26285-vektreduksjon-med-irritabel-tarm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, spesialist i allmennmedi Skrevet 2. mai 2001 Del Skrevet 2. mai 2001 Det blir arbeidet en del med medikamenter mot irritabel tarm. Disse angriper direkte signalstoffene som overfører impulser mellom nerveendingene og muskelcellene i tarmen. Man har også funnet medikamenter som har vist effekt i forsøk, men for minst ett av dem har det kommet uakseptable bivirkninger i større studier, så foreløpig har vi dessverre ikke noe nytt å by på. Vær oppmerksom på at Surmontil kan være apetittstimulerende og ha vektøkning som bivirkning. Xenical gir større fettinnhold i avføringen og vil dermed kunne gi løsere og mer oljeaktig avføring og økte gassplager. Hvordan dette virker spesiellt på personer med irritabel tarm har jeg dessverre ingen erfaring med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26285-vektreduksjon-med-irritabel-tarm/#findComment-108079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.