Gå til innhold

Tilltak mot allergi ?

Anbefalte innlegg

Gjest nyallergiker

Fikk akkurat vite jeg har utslag på pollen og dyr, konkret hva vet de ikke enda da dette krever ny analyse. Styrkegrad av alergi vet jeg heller ikke, og vet forøvrig ingenting om 'mer' eller 'mindre' allergisk.

Problemet er at jeg for 6 mnd siden flyttet inn hos en med katter. De første 3 mnd gikk smertefritt, men da jeg sluttet å røyke, begynte jeg å få allergireaksjoner (nysing, svie/kløe i øynene, tett/rennende nese). hadde ca en slik runde om dagen, før jeg nå fikk somlet meg til test. Jeg anntar jeg har vært disponert for allergi, noe som har gitt seg utslag nå.

Slik jeg har forstått det, kan slik allergi utvikle seg så det blir mye værre en det er nå. Hvis det er slik, hvor 'straks' må situasjonen endres ? Kan det bli gradvis værre, kan det hende det ikke blir værre, eller er hvert minutt en risikofaktor så høy at jeg ikke engang bør dra hjem i dag ?

Er det tilrådelig å feks flytte et sted hvor kattene kan være utelukkende utekatter, og kona bytter klær og ducher hver gang hun har hatt kontakt med dem, eller kan slikt være helseskadelig for meg ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26304-tilltak-mot-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære nyallergiker

Ja, du har sannsynligvis vært disponert for allergi og så har den intense kattekontakten fått allergien til å slå ut. Det er helt umulig å si noe sikkert om hvordan dette vil utvikle seg, men det mest sannsynlige er at du vil merke kontakt med katter i fremtiden. Du bør nok ikke bo i hus med katter, men hvis kattene holdes ute og ikke kommer inn i huset vil du nok sikkert klare deg bra. Enda bedre går det hvis du heller ikke har nærkontakt med klær eller liknende som kattene har vært borti.

Det er nok ikke så dramatisk at du ikke kan gå hjem i dag eller i morgen, men du bør nok på sikt planlegge et liv uten innekatter.

Hvor mye du reagerer på pollen vil jo vise seg - pollensesongen er i starten nå, i alle fall i Sør-Norge.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26304-tilltak-mot-allergi/#findComment-108243
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...