Gå til innhold

kan vi begge få sykepenger?


Gjest bjørnhild

Anbefalte innlegg

Gjest bjørnhild

Jeg er dårlig om dagene, og klarer ikke å ta meg av lillegutt som er ett år gammel. Jeg kan jo få sykemelding av legen min. Men kan mannen min få sykepenger han også, hvis han er hjemme og tar seg av gutten vår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er ingen ekspert.

Men vi har nettopp hatt en måned med gipset bein på vår lille sønn på 15 mnd.

Ingen av oss ble sykmeldt i perioden, til tross for at han ikke kunne være hos dagmamma eller i barnehage.

Det er helt horribelt hva trygden krever av oss foreldre.

Hadde ikke vi hatt en snill bestemor som tifeldigvis jobber 50%, så hadde vi måtte tapt en månedslønn mens en av oss var hjemme.

Legene sykmelder ikke friske folk, altså foreldrene til et sykt barn. Men jeg vet om foreldre som likevel har klagd sin nød over å ha plager med sin egen kropp bare for å få sykmelding.

Det henger ikke på grep.

**

Men hvis du er hjemmeværende, så kan han ta ut inntil 10 dager med *barnepassers sykdom*.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Hei, jeg er ingen ekspert.

Men vi har nettopp hatt en måned med gipset bein på vår lille sønn på 15 mnd.

Ingen av oss ble sykmeldt i perioden, til tross for at han ikke kunne være hos dagmamma eller i barnehage.

Det er helt horribelt hva trygden krever av oss foreldre.

Hadde ikke vi hatt en snill bestemor som tifeldigvis jobber 50%, så hadde vi måtte tapt en månedslønn mens en av oss var hjemme.

Legene sykmelder ikke friske folk, altså foreldrene til et sykt barn. Men jeg vet om foreldre som likevel har klagd sin nød over å ha plager med sin egen kropp bare for å få sykmelding.

Det henger ikke på grep.

**

Men hvis du er hjemmeværende, så kan han ta ut inntil 10 dager med *barnepassers sykdom*.

Hilsen

Som nevnt her så skal ikke legen sykmelde friske folk.

Men legen kan skrive legeerklæring om at du ("DEN SOM VANLIGVIS PASSER BARNET") er syk slik at far får omsorgspenger fra arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...