Gå til innhold

Rart med en hvit og en svart...

Gjest min datter er adoptert fra asia....

Anbefalte innlegg

Gjest min datter er adoptert fra asia....
Skrevet

Snuppa på 6 har nylig sett bilder av noen vi kjenner, men snuppa har aldri møtt dem på ordentlig.

Mannen er av afrikansk opprinnelse, kvinnen er norsk.

Så sier snuppa da, dagen derpå: Mamma, jeg synes det er litt rart at en som er svart og en hvit er kjærester.

Å, sier jeg, hvorfor det da???

Snuppa: Vet ikke, det er bare rart....

Må si jeg fikk noe å tenke på der, ja.....for

Gjest min også ...
Skrevet

Jeg tror man kan ha en smule fordommer uansett opprinnelsesland. Hun ser sikkert på seg selv som norsk og er litt "fargeblind" når hun ser seg selv i forhold til andre. Det er i alle fall sånn jeg ser det enda jeg er adoptivmor og føler at jeg har stor toleranse overfor alle raser. Jeg ser på mine barn som "mine" men kan til og med se på barn av samme rase med litt andre øyne (ikke rasistiske øyne men allikevel). Min datter ser også på seg selv med andre øyne enn hun ser på andre minoriteter hun møter i det daglige. Hun vil nok også sett med undring på en par der den ene var hvit og den andre farget - men uvisst av hvilken grunn for vi har ikke fokus på det hjemme hos oss. Veldig rart.

Gjest min datter er adoptert fra asia
Skrevet

Jeg tror man kan ha en smule fordommer uansett opprinnelsesland. Hun ser sikkert på seg selv som norsk og er litt "fargeblind" når hun ser seg selv i forhold til andre. Det er i alle fall sånn jeg ser det enda jeg er adoptivmor og føler at jeg har stor toleranse overfor alle raser. Jeg ser på mine barn som "mine" men kan til og med se på barn av samme rase med litt andre øyne (ikke rasistiske øyne men allikevel). Min datter ser også på seg selv med andre øyne enn hun ser på andre minoriteter hun møter i det daglige. Hun vil nok også sett med undring på en par der den ene var hvit og den andre farget - men uvisst av hvilken grunn for vi har ikke fokus på det hjemme hos oss. Veldig rart.

Takk for innspill :o)

Jeg spurte henne hvem hun skulle være kjæreste med da, hun som har sort hår.

Da svarte hun bare:

Jammen mamma da, det vet jeg jo ikke enda...

Jeg tror overhodet ikke hun så sammenhengen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jenta er 6 år gammel, og i motsetning til hva personen under her skriver, har det naturligvis ingenting med fordommer å gjøre. Hun ville helt sikkert også syntes det var rart om to hvite pusekatter fikk en tigerfarget unge.

Det er ikke grenser for hva unger synes er rart.

At hun selv er asiatisk av utseende, har ingenting å si. Hun er født og oppvokst i Norge, du og hennes far er hennes foreldre, og på et så tidlig stadie tenker hun ganske sikkert ikke på hudfarge og opprinnelse, men hva svart og hvit angår er kontrastene så store at det godt skal gjøres ikke å legge merke til til.

Små barn sier ofte det de tenker, uten at det betyr noe.

Skrevet

Jenta er 6 år gammel, og i motsetning til hva personen under her skriver, har det naturligvis ingenting med fordommer å gjøre. Hun ville helt sikkert også syntes det var rart om to hvite pusekatter fikk en tigerfarget unge.

At hun selv er asiatisk av utseende, har ingenting å si. Hun er født og oppvokst i Norge, du og hennes far er hennes foreldre, og på et så tidlig stadie tenker hun ganske sikkert ikke på hudfarge og opprinnelse, men hva svart og hvit angår er kontrastene så store at det godt skal gjøres ikke å legge merke til til.

Gjest Er det ikke rart?
Skrevet

Jeg har et tantebarn som synes det er fryktelig rart at jeg som er 26 år, bor helt alene og ikke har noen barn. Om jeg hadde blitt sammen med en fra Kina tror jeg ikke at jeg hadde blitt mindre rar i hennes øyne.

Alt som er nytt for barnet synes det er rart. Det har ingenting med fordommer å gjøre. en venninnne av meg har Cerebral Parese og går rart. De fleste småunger synes hun er en rar dame.

Skrevet

Skriver under her. Det er selvsagt drøyt å snakke om fordommer i denne sammenhengen.

Skrevet

Jeg har et tantebarn som synes det er fryktelig rart at jeg som er 26 år, bor helt alene og ikke har noen barn. Om jeg hadde blitt sammen med en fra Kina tror jeg ikke at jeg hadde blitt mindre rar i hennes øyne.

Alt som er nytt for barnet synes det er rart. Det har ingenting med fordommer å gjøre. en venninnne av meg har Cerebral Parese og går rart. De fleste småunger synes hun er en rar dame.

Hehe... Da jeg var liten syntes jeg også tanta mi var sær da hun var i slutten av 20-årene og ikke var gift/samboer. I alle fall da hun hadde passert 30 tenkte jeg at hun nok aldri kom til å bli gift eller få barn. Men tro det eller ei: Hun ble gift og har barn. :-)

Skrevet

Enig. En 6-årings spørsmål og konklusjoner har ingenting med fordommer og rasisme å gjøre.

Skrevet

Det er det som er så befriende med barn. De sier det de tenker uten noen fordommer.

For henne som sikkert ikke var vant til å se en svar og en hvit som kjærester, så var det rart. For andre barn er det kanskje rart å se et asiatisk barn - uten at det er ment negativt. De bare ser at det er noe som er anderledes enn de er vant til.

Min eldste proklamerte høyt og tydelig på butikken en dag (hun var vel en 4-5 år): "Se mamma! Han var svart han!"

Og det var han. Det var en veldig svart mann. Og jeg husker jeg tenkte at jeg håpet han ikke trodde hun mente noe galt med det. For hun påpekte jo bare det åpenbare :)

Skrevet

Det er vanlig at barn sier sånt.

Tenk over det hvis f.eks. en av barnets skolekamerater kommer til å uttale seg litt ukorrekt en gang i fremtiden. Det trenger ikke bety at h*n har grusomme rasister til foreldre.

Skrevet

Det er vanlig at barn sier sånt.

Tenk over det hvis f.eks. en av barnets skolekamerater kommer til å uttale seg litt ukorrekt en gang i fremtiden. Det trenger ikke bety at h*n har grusomme rasister til foreldre.

Veldig viktig det du sier der, ja. Og jeg er veldig enig.

Gjest min datter er adoptert fra asia...
Skrevet

Det er det som er så befriende med barn. De sier det de tenker uten noen fordommer.

For henne som sikkert ikke var vant til å se en svar og en hvit som kjærester, så var det rart. For andre barn er det kanskje rart å se et asiatisk barn - uten at det er ment negativt. De bare ser at det er noe som er anderledes enn de er vant til.

Min eldste proklamerte høyt og tydelig på butikken en dag (hun var vel en 4-5 år): "Se mamma! Han var svart han!"

Og det var han. Det var en veldig svart mann. Og jeg husker jeg tenkte at jeg håpet han ikke trodde hun mente noe galt med det. For hun påpekte jo bare det åpenbare :)

Barn er hærlig ærlige.

Skrevet

Barn er hærlig ærlige.

Ja, de er det! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...