Gå til innhold

Service på ny bil, eller ikke?

Anbefalte innlegg

Gjest spiolina....
Skrevet

Jeg har en bil, 2005 modell som skal på service nå. Det er den andre servicen den skal på. Jeg har en far som er kjempeflink med biler, så han kan gjøre det som trengs å gjøres. Han har aldri hatt sine biler på service, men aldri hatt problemer med å få solgt dem alikevel.

Jeg har planer om å ha min bil i mange år. Men er det "nødvendig" å ha bilen min på service?? Samboeren min mener at det bare _MÅ_ jeg. At det er dumt å la være. Pappa sier at han kan gjøre det som trengs å gjøres.... Det er jo mye penger å spare på det. Hva hadde dere gjort?

Gjest bileieren
Skrevet

Er det kun oljeskift som skal tas nå, er det sikkert ingenting i veien for at faren din kan ta det, men du bør være helt sikker på hva denne servicen skal inneholde før du overlater den til andre enn verkstedet.

Vi har fulgt servicene på de to siste bilene våre, nye biler har masse elektroniske greier som "nulles" ut når verkstedet har tatt servicen.

Mange kjøpere som sjekker service-heftene når de kjøper bil.

Skrevet

For at garantien skal gjelde, må man følge serviceprogrammet på et autorisert verksted. Man trenger ikke bruke merkeverkstedet, men altså noen som er fagfolk.

Når garantitiden er omme, kan man selvsagt gi fanden i å gjennomføre servicer. Det er likevel lurt, av og til, å besøke merkeverksteder for å ta service. Det er mye spesialverktøy og spesielle måleutstyr som trengs for å ta full sjekk på vogna.

Skrevet

Tja, dette er ikke så lett å svare på.

Hvis du skal bytte inn bilen til en forhandler, så er muligheten mye større for at de vil ta inn bilen din. Mangler det servicehefte så blir den vanskeligere for dem å selge den og de vil ikke ta den inn.

Skal du selge den privat, vil den også bli lettere å selge, hvis bilen har sevicehefte.

Men det koster ganske mye også, så kanskje vil du ikke tape noe på at din far tar service.

Hadde dette vært en gammel bil hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde jeg anbefalt at din far tok servicen.

Jeg også gjør alt på våre biler, men er litt usikker hvis jeg skulle ha hatt en såpass ny bil.

Jeg vil anbefale deg å ta service på bilen i noen år til. Jeg antar at du tar service bare en gang pr. år og da blir ikke kostnadene så veldig store.

Hvis din far skal gjøre dette, så vær nøye på å ta vare på kvitteringene på de delene du kjøper.

Skrevet

Hadde utvilsomt hatt bilen på service hos fagfolk!

Skrevet

Her har du fått mange gode svar nedenfor, og alle er ting du bør tenke igjennom.

På moderne biler så er det ikke lenger like enkelt (eller rett og slett umulig) å ta en full service uten det spesialutstyret som må til (elektronisk overvåkning/justering av motorstyring etc).

Antar at du også har garanti en stund til på bilen din. Hvis du leser vilkårene for denne garantien, så vil du sansynligvis se at det krever at service er tatt på et autorisert verksted - vilket andre også har påpekt her.

Jeg tror du risikerer at de kronene du sparer på å la din far ta service på bilen, fort kan bli "spist opp" senere - og vel så det.

Skrevet

Send den på service, den er mer verdt når du skal selge den igjen hvis alle servicer er gjort. i forhold til nybilgaranti er det også greit at verkstedet ser på den.

Skrevet

Da jeg var yngre og dummere, kjøpte jeg en bil som hadde vært på service én gang (den var fem år gammel). Og du søte tid for en forbanna drittbil! ALT var på halv tolv etter at jeg hadde hatt bilen i et halvt år.

Så jeg hadde ikke kjøpt din bil fordi faren din er flink med biler. Alle servicer gjennomført, ellers ingen bil på denne frøkna.

Skrevet

Før i tiden kunne en hobby-mekaniker skru mye mer på bil enn nå. Og folks krav var gjerne litt annerledes.

Nå er bilene stappet full av elektronikk, og ikke like enkle å skru på. Dessuten forventer folk at alle servicer er fulgt.

En smart investering, med andre ord :)

Skrevet

For å være ærlig, du er en helvetes idiot hvis du hører på det brødhue du har av en far!

Nye biler er ikke bare bare.

Man må koble til en PC til de og greier.

Hiv faren din på gamlehjem du..

Hilsen (dønn) ærlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...