elta Skrevet 2. mai 2001 Del Skrevet 2. mai 2001 Jeg reagerer med kløe i halsen når jeg spiser bl. aepler, pærer og hasselnøtter. Dersom jeg skreller frukten først varierer det imidlertid hvorvidt jeg kjenner noe særlig. Hasselnøtter som er knust og stekt ifm kakebakst reagerer jeg ikke på. 1. Hva kommer denne allergien av, og kan jeg gjøre noe for å bli kvitt den ? 2. Bør jeg holde meg unna denne typen mat, eller gjør det ikke noe om jeg "irriterer" kroppen og spiser det allikevel ? 3. Finnes det noen medisiner jeg kan bruke ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26310-fruktallergi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 2. mai 2001 Del Skrevet 2. mai 2001 Kjære elta De allergiplagene du beskriver kommer sannsynligvis av en kryssreaksjon med bjørkepollen. Epler, pærer, gullrøtter og mange flere frukter/grønnsaker fører til typiske allergiske reaksjoner med kløe i munn og svelg, ev. hevelser. Når du skreller dem blir reaksjonene ofte svakere og koker du dem forsvinner reaksjonene. Hasselnøtter gir tilsvarende reaksjoner, kryssreagerer med bjørk og hassel. Men endel nøtteallergikere reagerer også på nøttene når de er kokt/stekt. Du kan ikke gjøre noe særlig for å bli kvitt allergien; allergitabletter vil hjelpe, men fjerner nok ikke symptomene helt. Spør etter allergitabletter på apoteket - du får en minstepakning uten resept. Det gjør ingen ting om du prøver deg litt frem med de fruktene/grønnsakene du reagerer på, men vær litt forsiktig med nøtter som ikke er stekt/bearbeidet. Allergien blir ikke værre av at du spiser de fruktene/grønnsakene du reagerer på, men ofte klør det såpass i munnen at du sannsynligvis helst vil unngå det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/26310-fruktallergi/#findComment-108252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.