Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer med kløe i halsen når jeg spiser bl. aepler, pærer og hasselnøtter. Dersom jeg skreller frukten først varierer det imidlertid hvorvidt jeg kjenner noe særlig. Hasselnøtter som er knust og stekt ifm kakebakst reagerer jeg ikke på.

1. Hva kommer denne allergien av, og kan jeg gjøre noe for å bli kvitt den ?

2. Bør jeg holde meg unna denne typen mat, eller gjør det ikke noe om jeg "irriterer" kroppen og spiser det allikevel ?

3. Finnes det noen medisiner jeg kan bruke ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26310-fruktallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære elta

De allergiplagene du beskriver kommer sannsynligvis av en kryssreaksjon med bjørkepollen. Epler, pærer, gullrøtter og mange flere frukter/grønnsaker fører til typiske allergiske reaksjoner med kløe i munn og svelg, ev. hevelser. Når du skreller dem blir reaksjonene ofte svakere og koker du dem forsvinner reaksjonene. Hasselnøtter gir tilsvarende reaksjoner, kryssreagerer med bjørk og hassel. Men endel nøtteallergikere reagerer også på nøttene når de er kokt/stekt.

Du kan ikke gjøre noe særlig for å bli kvitt allergien; allergitabletter vil hjelpe, men fjerner nok ikke symptomene helt. Spør etter allergitabletter på apoteket - du får en minstepakning uten resept.

Det gjør ingen ting om du prøver deg litt frem med de fruktene/grønnsakene du reagerer på, men vær litt forsiktig med nøtter som ikke er stekt/bearbeidet. Allergien blir ikke værre av at du spiser de fruktene/grønnsakene du reagerer på, men ofte klør det såpass i munnen at du sannsynligvis helst vil unngå det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26310-fruktallergi/#findComment-108252
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...