Gå til innhold

Gravid e. 1 år m rehab.penger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan hjelpe meg med mine rettigheter. Etter et år (til mars mnd) med 66% av lønnen utbetalt.. hva har jeg så krav på dersom jeg skulle bli gravid?? Tørr ikke sette igang før jeg vet at jeg vet hva som skjer med inntekten min. Syns det er ille nok at samboeren min dekker mesteparten av utgiftene pr dags dato..

Kan man motta rehabpenger selvom man er gravid og etterpå når man er hjemme med barn??

Hadde det vært bedre om jeg ble midlertidig ufør??

PLEASE HJELP MEG!!! Er umulig å få svar fra NAV.. Lurer litt på hvorfor de sitter der egentlig.. :(

Skrevet

Du får ikke svangerskapspermisjon med lønn/utbetaling på bakgrunn av rehabiliteringspenger.

Du må ha jobbet i minst 6 mnd. for å ha tjent opp nye sykepengerettigheter for inntil 1 år. Ikke at svangerskap er en sykdom, men man kan jo lett, i alle fall periodevis, være såpass redusert at man må sykemeldes.

Så om du skal ha noen form for utbetaling i svangerskapspermisjonen må du klare å jobbe et halvt år først.

Alternativt må mannen din ta mesteparten av permisjonen, men det hjelper vel ikke på økonomien, med mindre du innen den tid har fått igjen arbeidsevne, alternativt ha kommet over på uføretrygd, hvis det blir utfallet. Men en slik prosess tar vel laaang tid.

Skrevet

Du får ikke svangerskapspermisjon med lønn/utbetaling på bakgrunn av rehabiliteringspenger.

Du må ha jobbet i minst 6 mnd. for å ha tjent opp nye sykepengerettigheter for inntil 1 år. Ikke at svangerskap er en sykdom, men man kan jo lett, i alle fall periodevis, være såpass redusert at man må sykemeldes.

Så om du skal ha noen form for utbetaling i svangerskapspermisjonen må du klare å jobbe et halvt år først.

Alternativt må mannen din ta mesteparten av permisjonen, men det hjelper vel ikke på økonomien, med mindre du innen den tid har fått igjen arbeidsevne, alternativt ha kommet over på uføretrygd, hvis det blir utfallet. Men en slik prosess tar vel laaang tid.

Tusen takk for veldig raskt svar!!

Du bekrefta det jeg hadde store mistanker om.. Vil det si at man er uten inntekt den perioden man er hjemme med barn? Hvordan kan de skille og når mister man støtten? GÅr man tilbake til rehabiliteringspenger etter fødselen eller er man da evig uten støtte?

Har prøvd å søke litt rundt men det er jo helt umulig å finne svar...

Dersom jeg skulle gå over tilufør har jeg da krav på noe mer i støtte?

Skrevet

Tusen takk for veldig raskt svar!!

Du bekrefta det jeg hadde store mistanker om.. Vil det si at man er uten inntekt den perioden man er hjemme med barn? Hvordan kan de skille og når mister man støtten? GÅr man tilbake til rehabiliteringspenger etter fødselen eller er man da evig uten støtte?

Har prøvd å søke litt rundt men det er jo helt umulig å finne svar...

Dersom jeg skulle gå over tilufør har jeg da krav på noe mer i støtte?

Det er jo ikke lett å få uføretrygd, men om du tilfredsstiller kravene for dette, og får det innvilget, så er det vel slik at det da ikke lenger er noe krav om aktiv behandling eller annen aktivitet med målsetning om å komme tilbake til jobb (slik som det er ved rehab.penger).

Så jeg tror uføretrygd-utbetalingene vil løpe som vanlig hele tiden under både svangerskap og "permisjonstiden" (dvs. man er jo hjemme som vanlig).

Skrevet

Det er jo ikke lett å få uføretrygd, men om du tilfredsstiller kravene for dette, og får det innvilget, så er det vel slik at det da ikke lenger er noe krav om aktiv behandling eller annen aktivitet med målsetning om å komme tilbake til jobb (slik som det er ved rehab.penger).

Så jeg tror uføretrygd-utbetalingene vil løpe som vanlig hele tiden under både svangerskap og "permisjonstiden" (dvs. man er jo hjemme som vanlig).

Hmm.. Har snakket litt med legen i forhold til uføretrygd så får sjekke litt hva han mener man kan gjøre videre.

Håper aller helst at jeg bare får kommet meg tilbake i jobb så slipper jeg alt dette!LItt lei av å gå hjemme nå...

Igjen masser med takk for kjempegod hjelp!! Virker som du har vært innom en del selv siden du ahr så mye innsyn!

Skrevet

Hmm.. Har snakket litt med legen i forhold til uføretrygd så får sjekke litt hva han mener man kan gjøre videre.

Håper aller helst at jeg bare får kommet meg tilbake i jobb så slipper jeg alt dette!LItt lei av å gå hjemme nå...

Igjen masser med takk for kjempegod hjelp!! Virker som du har vært innom en del selv siden du ahr så mye innsyn!

Ikke stol helt på de opplysningene du får fra legen ang dette. Har selv opplevd å få feil opplysninger to ganger når et gjelder trygdespørsmål. Ta kontakt med NAV skriftlig slik at du har noe å vise til. Har også fått feil svar fra NAV muntlig som fikk katastrofale økonomiske følger for meg i forb med fødselspermisjonen min.

Skrevet

Ikke stol helt på de opplysningene du får fra legen ang dette. Har selv opplevd å få feil opplysninger to ganger når et gjelder trygdespørsmål. Ta kontakt med NAV skriftlig slik at du har noe å vise til. Har også fått feil svar fra NAV muntlig som fikk katastrofale økonomiske følger for meg i forb med fødselspermisjonen min.

Oi...!

Utrolig at slikt kan skje.. Mistenker at det er mye synsing og kommer veldig ann på hvem man snakker med hvor.. Har også tidligere hørt at det er vanlig prosedyre å søke 3 ganger på samme ting etter avslag for så å få gjennomslag. For et råttent system :(

Skal passe på og TUSEN TAKK!!

Skrevet

Jeg har også erfart at leger ikke har greie på trygderettigheter. Så det gjelder å undersøke selv, både via nettet og direkte kontakt med etaten...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...