Gå til innhold

enkeltpersonsforetak

Anbefalte innlegg

Gjest jobbejobb
Skrevet

Skal registrere enkeltpersonforetak. Lurer på om noen andre her har gjort det, og i tilfelle kan svare på enkelte ting.

Har ringt likningsktr., de sa at jeg ikke trngte å reg. meg hos dem før jeg hadde tjent minimum 50 000 kr. Holder det da å bare fylle ut forenklet registermelding til Br.reg?

Når jeg fyller ut denne, ser ikke at det står noe om at de ønsker vedlegg eller dok. på noen av de tingene jeg har fylt ut, kan det stemme?

Ettersom jeg ikke er regnskapspliktig kan jeg da bare la være å fylle ut feltene hvor de spør etter regnskapsfører og revisor?

Skrevet

Noen år siden nå....

Men du er vel regnskapspliktig selv om du tjener mindre. Bare ikke mva.-pliktig?

Gjest mandolina
Skrevet

Du kn gjerne få lov til å føre regnskapet selv, og trenger ikke å fyll ut feltene for regnskapsfører og revisor.

Du må ha omsetning over 5 mill i året eller være registrert som AS bl.a. for å være revisjonspliktig.

Regnskapsplikt foreligger for alle selvstendig næringsdrivende.

Foretagenet blir momspliktig, når omsetning overstiger kr 50.000 i løpet av en 12 måneders periode, hvis det er merverdiavgiftsplikt på varen du selger.

Hilsen

Gjest Persille
Skrevet

"Har ringt likningsktr., de sa at jeg ikke trngte å reg. meg hos dem før jeg hadde tjent minimum 50 000 kr. Holder det da å bare fylle ut forenklet registermelding til Br.reg?"

Ja, det holder.

"Når jeg fyller ut denne, ser ikke at det står noe om at de ønsker vedlegg eller dok. på noen av de tingene jeg har fylt ut, kan det stemme?"

Ja, det stemmer. Alle kan ha et firma, man trenger jo ikke bruke det likevel. Det er først når du begynner å innrapportere omsetning/aktivitet at de sjekker det som står der. I ENK står du ansvarlig for absolutt alt uansett, så det er egentlig ikke noe å dokumentere.

"Ettersom jeg ikke er regnskapspliktig kan jeg da bare la være å fylle ut feltene hvor de spør etter regnskapsfører og revisor?"

Ja.

Gjest jobbejobb
Skrevet

"Har ringt likningsktr., de sa at jeg ikke trngte å reg. meg hos dem før jeg hadde tjent minimum 50 000 kr. Holder det da å bare fylle ut forenklet registermelding til Br.reg?"

Ja, det holder.

"Når jeg fyller ut denne, ser ikke at det står noe om at de ønsker vedlegg eller dok. på noen av de tingene jeg har fylt ut, kan det stemme?"

Ja, det stemmer. Alle kan ha et firma, man trenger jo ikke bruke det likevel. Det er først når du begynner å innrapportere omsetning/aktivitet at de sjekker det som står der. I ENK står du ansvarlig for absolutt alt uansett, så det er egentlig ikke noe å dokumentere.

"Ettersom jeg ikke er regnskapspliktig kan jeg da bare la være å fylle ut feltene hvor de spør etter regnskapsfører og revisor?"

Ja.

Takk for svar:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...