Gå til innhold

Valla blir sittende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem som har rett av Yssen og Valla er totalt underordnet. Poenget er at Valla (og resten av LO-ledelsen) taklet dette ekstremt dårlig, og med dette har gjort det de kan for å gi LO null troverdighet i mobbesaker. En hver bedrift kan nå henge sine medarbeidere som klager på sin arbeidsgiver ut i media - LO har jo gjort det!

Valla har blitt tatt i det som beste fall kan kalles for omskrivinger av sannheten gang på gang. Sist ved å vifte med et papir og si at her hadde hun papiret som viste at statsministeren hadde vist at statsekretæren skulle gå av. Noe som Jagland etterpå gikk ut og dementerte... Og da måtte Valla ut og fossro igjen og si at pressen hadde misforstått. Pressen? Hva med alle som hørte henne si det med egne øre?

I mine øyne har Valla og LO mistet en hver troverdighet til å uttale seg om tilsvarende saker der de skal representere sine medlemmer. Så dette handler for meg ikke om Yssen har rett i mobbingen eller ei. Dette handler om Valla sin mildest talt ekstremt dårlige håndtering av denne saken i media.

Og du sier at Valla mistet hodet i stresset. LO kan ikke ha en leder som mister hodet når hun blir stresset, så det er et elendig forsvar av Valla.

At Yssen ikke skulle tatt saken om i medis på den måten hun gjorde er en helt annen sak. Men det hjelper ikke Valla en plass. Jeg begriper ikke at hun kan bli sittende, og jeg begriper ikke hvordan LO med hevet hode skal kunne forsvare sine medlemmer på en god måte, når disse går ut og føler seg mobbet av arbeidsgiver. Vi får bare håpe at andre arbeidsgivere ikke viser samme lavmål som LO-ledelsen, og prosederer saken i media...

• Svar 91
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

6

• nick

4

• musikeren

3

• snø

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tror Yssens utspill hadde blitt glemt ganske raskt om det ikke hadde vært for Vallas sørgelige håndtering av saken. Ingen tvil om at Yssen kunne ha valgt andre veier å gå. Men med Vallas pressekonferanse og notat, pluss senere "misforståelser" (eller løgner som jeg er vant til å kalle det), så har Valla bekreftet at Yssen gjorde det eneste hun kunne for å nå fram med sitt.

Jeg har visst om at det fantes flere som kunne bekrefte Yssens påstander. Og det er godt at noen av dem har kommet fram med sitt.

Dessverre sier LO's "tillit" til Valla nok mest om at hun har balletak på sentrale deler av organisasjonen. Men heldigvis har Arbeiderpartiets lokallag vært svært aktive i dag. Kanskje når de fram med noen budskap som LO-organisasjonen viker unna for.

Syns mediebehandlinga har vært utidig, men det er veien både Yssen og Valla har valgt, så da må de dessverre leve med det.

Skrevet

Ingen betviler at Valla har svin på skogen og at hun, blant mange ting, sikkert også er et råskinn som sjef.

Men den prosessen vi er vitne til nå, er temmelig unik i norsk mediehistorie. Alle medier framstiller Valla som personifisert helvete, og gir Yssen motsatt fortegn (feks i Magasinet nå på lørdag).

Det er svært rått. Og denne versjonen holder bare ikke mål.

I dag er det slik at den som behersker mediet, også har makt og rett på sin side. Valla er ei gedigen mediekløne, Yssen har fått alle go'kortene.

Yssen drar visse fordeler av å ha vært gift med Norges Største Medieguru, Ketil Try

Hun er også en del av kretsen rundt Stoltenberg & Co

Skrevet

Herregud som du forsvarer Valla da?er du avkommet hennes eller?

Med nebb og klør forsvarer du et menneske som i årevis har hakket på sine medarbeidere, og flere og flere står frem og forteller samme historie som Yssen.I tillegg har Valla løyet gang på gang i sine forklaringer i etterkant.

Sorry, men dette blir bare for dumt!

Jeg er opptatt av rettferdighet.

Jeg blir rasende over at et menneske skjebne skal avgjøres av tilfeldigheter.

Det skal ikke være så enkelt at folk kan uttale hva de vil i en så viktig sak, for så å bli trodd uten å måtte gå til sak.

Da får man værsågod gå til sak og la en rettsinnstans ta seg av det.

Skrevet

Hvem som har rett av Yssen og Valla er totalt underordnet. Poenget er at Valla (og resten av LO-ledelsen) taklet dette ekstremt dårlig, og med dette har gjort det de kan for å gi LO null troverdighet i mobbesaker. En hver bedrift kan nå henge sine medarbeidere som klager på sin arbeidsgiver ut i media - LO har jo gjort det!

Valla har blitt tatt i det som beste fall kan kalles for omskrivinger av sannheten gang på gang. Sist ved å vifte med et papir og si at her hadde hun papiret som viste at statsministeren hadde vist at statsekretæren skulle gå av. Noe som Jagland etterpå gikk ut og dementerte... Og da måtte Valla ut og fossro igjen og si at pressen hadde misforstått. Pressen? Hva med alle som hørte henne si det med egne øre?

I mine øyne har Valla og LO mistet en hver troverdighet til å uttale seg om tilsvarende saker der de skal representere sine medlemmer. Så dette handler for meg ikke om Yssen har rett i mobbingen eller ei. Dette handler om Valla sin mildest talt ekstremt dårlige håndtering av denne saken i media.

Og du sier at Valla mistet hodet i stresset. LO kan ikke ha en leder som mister hodet når hun blir stresset, så det er et elendig forsvar av Valla.

At Yssen ikke skulle tatt saken om i medis på den måten hun gjorde er en helt annen sak. Men det hjelper ikke Valla en plass. Jeg begriper ikke at hun kan bli sittende, og jeg begriper ikke hvordan LO med hevet hode skal kunne forsvare sine medlemmer på en god måte, når disse går ut og føler seg mobbet av arbeidsgiver. Vi får bare håpe at andre arbeidsgivere ikke viser samme lavmål som LO-ledelsen, og prosederer saken i media...

"Jeg begriper ikke at hun kan bli sittende"

Fordi Lo jobber for rettferdighet. Antagelig derfor.

"og jeg begriper ikke hvordan LO med hevet hode skal kunne forsvare sine medlemmer på en god måte, når disse går ut og føler seg mobbet av arbeidsgiver"

Det er jo nettopp derfor de vil ha en gransning av den saken spesielt. Først da går det an å ta en avgjørelse på om Valla skal sparkes.

Man kan ikke sparke folk på bakrunn av et menneske uttalser så lenge hun ikke vil gå til sak. Hvem som helst, kan si hva som helst.Det skal ikke være avgjørende.

Og man kan heller sparke folk vekk fra sin nåværende jobb, fordi det var noen som ikke likte vedkommende i en annen jobb for 10 år siden.Det er ikke slik det skal fungere.

Skrevet

Tror Yssens utspill hadde blitt glemt ganske raskt om det ikke hadde vært for Vallas sørgelige håndtering av saken. Ingen tvil om at Yssen kunne ha valgt andre veier å gå. Men med Vallas pressekonferanse og notat, pluss senere "misforståelser" (eller løgner som jeg er vant til å kalle det), så har Valla bekreftet at Yssen gjorde det eneste hun kunne for å nå fram med sitt.

Jeg har visst om at det fantes flere som kunne bekrefte Yssens påstander. Og det er godt at noen av dem har kommet fram med sitt.

Dessverre sier LO's "tillit" til Valla nok mest om at hun har balletak på sentrale deler av organisasjonen. Men heldigvis har Arbeiderpartiets lokallag vært svært aktive i dag. Kanskje når de fram med noen budskap som LO-organisasjonen viker unna for.

Syns mediebehandlinga har vært utidig, men det er veien både Yssen og Valla har valgt, så da må de dessverre leve med det.

Det er ingen tvil om at Valla hånderte saken veldig veldig dumt.

Hun fikk sjokk. Det aller verste en lo-leder kan utsettes for er anklaging for mobbing. Det eneste hun tenkte på var å tilbakevise det. Dessverre så ble det veldig feil, men tross alt menneskelig når man ser på sakens alvor.

Skrevet

"Jeg begriper ikke at hun kan bli sittende"

Fordi Lo jobber for rettferdighet. Antagelig derfor.

"og jeg begriper ikke hvordan LO med hevet hode skal kunne forsvare sine medlemmer på en god måte, når disse går ut og føler seg mobbet av arbeidsgiver"

Det er jo nettopp derfor de vil ha en gransning av den saken spesielt. Først da går det an å ta en avgjørelse på om Valla skal sparkes.

Man kan ikke sparke folk på bakrunn av et menneske uttalser så lenge hun ikke vil gå til sak. Hvem som helst, kan si hva som helst.Det skal ikke være avgjørende.

Og man kan heller sparke folk vekk fra sin nåværende jobb, fordi det var noen som ikke likte vedkommende i en annen jobb for 10 år siden.Det er ikke slik det skal fungere.

Det er bare så trist at LO's øverste leder skal gå ut og bryte med alle de prinsipper som er for hvordan man håndterer varsel om mobbing på jobben. Klikk deg inn på LO og mobbekampanjen selv. Hadde Valla brydd seg om noen av disse rådene, så hadde nok opinionen reagert på en annen måte.

Skrevet

Det er bare så trist at LO's øverste leder skal gå ut og bryte med alle de prinsipper som er for hvordan man håndterer varsel om mobbing på jobben. Klikk deg inn på LO og mobbekampanjen selv. Hadde Valla brydd seg om noen av disse rådene, så hadde nok opinionen reagert på en annen måte.

Men så er det heller ingen andre som sitter som lo`s leder og ville ha fått det samme sjokket som det hun ha måttet få. Behovet for å forsvare seg må ha vært ekstra stort.

Men jeg er enig, det er veldig trist.

Ekstra trist fordi hun ellers har gjort en veldig god jobb.

Gjest Fjolle!
Skrevet

Ja, for om man ikke har rettsak, hvorfor si unnskyld da?

*rister på hode*

Det er jo helt ok og true med mektige venner, blant mye annet, er det ikke rettsakgrunn, er det heller ingen grunn til unnskyldning.

Skrevet

*rister på hode*

Det er jo helt ok og true med mektige venner, blant mye annet, er det ikke rettsakgrunn, er det heller ingen grunn til unnskyldning.

glemte og si at Valla kan takke seg selv.

Hadde hun tatt dette på en skikkelig måte for 1,5uke siden, hadde dette ikke vært en stor sak.

Men heller man bensin på flammene, så sprer det seg.

Skrevet

*rister på hode*

"Ja, for om man ikke har rettsak, hvorfor si unnskyld da?"

For å si unnskyld, må det finnes noe å si unnskyld for.

Ingen skal måtte behøve å si: -Unnskyld for at jeg har mobbet deg, hvis de føler at de ikke har mobbet noen.

Da sier man heller: -Unnskyld for at jeg har sagt eller gjort noe som har såret deg.

Gjest ChiengMai
Skrevet

"Ja, for om man ikke har rettsak, hvorfor si unnskyld da?"

For å si unnskyld, må det finnes noe å si unnskyld for.

Ingen skal måtte behøve å si: -Unnskyld for at jeg har mobbet deg, hvis de føler at de ikke har mobbet noen.

Da sier man heller: -Unnskyld for at jeg har sagt eller gjort noe som har såret deg.

"Unnskyld for at jeg har mobbet deg, hvis de føler at de ikke har mobbet noen."

Det er her du tar fullstendig feil! Det har vært jobbet mye i arbeidslivet de siste årene for å få folk til å skjønne at den som blir mobbet skal få hjelp. Hvordan et menneske føler kan ikke motbevises eller bare viftes vekk med et "jeg mente ikke å mobbe deg, det du føler er feil." Det er det Valla har gjort i denne saken. Det, PLUSS hennes offentliggjøring av ting som har blitt sagt på medarbeidersamtale er et grotesk eksempel på arbeidsgiverens maktmisbruk.

Skrevet

"Unnskyld for at jeg har mobbet deg, hvis de føler at de ikke har mobbet noen."

Det er her du tar fullstendig feil! Det har vært jobbet mye i arbeidslivet de siste årene for å få folk til å skjønne at den som blir mobbet skal få hjelp. Hvordan et menneske føler kan ikke motbevises eller bare viftes vekk med et "jeg mente ikke å mobbe deg, det du føler er feil." Det er det Valla har gjort i denne saken. Det, PLUSS hennes offentliggjøring av ting som har blitt sagt på medarbeidersamtale er et grotesk eksempel på arbeidsgiverens maktmisbruk.

Jeg føler at du har mobbet meg i denne tråden.

Jeg vil ha en unnskylning i fra deg!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg føler at du har mobbet meg i denne tråden.

Jeg vil ha en unnskylning i fra deg!

Jeg skal si det veldig sakte, det er snakk om mobbing på arbeidsplassen. Mobbing på DOL har dessverre ikke LO jobba mot.

Skrevet

Jeg skal si det veldig sakte, det er snakk om mobbing på arbeidsplassen. Mobbing på DOL har dessverre ikke LO jobba mot.

Mobbing er vel uakseptabelt uansett. Er det ikke?

Jeg føler at jeg blir mobbet av deg og vil ha enn unnskyldning.

Det er hva jeg føler som betyr noe. At du mener det er feil, spiller ingen rolle. Jeg behøver ikke å bevise noe. Du skal si unnskyld for at du har mobbet meg.

Ellers burde du bli utestengt i fra DOL;)

Skrevet

Det er ingen tvil om at Valla hånderte saken veldig veldig dumt.

Hun fikk sjokk. Det aller verste en lo-leder kan utsettes for er anklaging for mobbing. Det eneste hun tenkte på var å tilbakevise det. Dessverre så ble det veldig feil, men tross alt menneskelig når man ser på sakens alvor.

Det er forsåvidt forståelig at hun fikk sjokk. Og hun skal også tilkjennes retten til at det er menneskelig å feile. Men om man ser på pressekonferansen som første feil, så er det helt uforståelig for meg og mange med meg at den ble fulgt opp med notat fra konfidensielle samtaler, og videre fulgt opp med nye løgner. Hvis hun faktisk har hatt rådgivere, og har fulgt deres råd, så er det jammen flere som bør vurdere sin posisjon. Men jeg mistenker henne for å ha overhørt alle gode råd i det uhyre klossete forsøket på å forsvare seg.

Skrevet

Det er forsåvidt forståelig at hun fikk sjokk. Og hun skal også tilkjennes retten til at det er menneskelig å feile. Men om man ser på pressekonferansen som første feil, så er det helt uforståelig for meg og mange med meg at den ble fulgt opp med notat fra konfidensielle samtaler, og videre fulgt opp med nye løgner. Hvis hun faktisk har hatt rådgivere, og har fulgt deres råd, så er det jammen flere som bør vurdere sin posisjon. Men jeg mistenker henne for å ha overhørt alle gode råd i det uhyre klossete forsøket på å forsvare seg.

Den første pressekonferansen var dårlig håndert. Det er jeg enig i.

De videre løgnene du snakker om, vet vi ikke om var løgn eller misfortåelser.

Da regener jeg med du tenker på den faxen hun satt med.

Skrevet

Den første pressekonferansen var dårlig håndert. Det er jeg enig i.

De videre løgnene du snakker om, vet vi ikke om var løgn eller misfortåelser.

Da regener jeg med du tenker på den faxen hun satt med.

Tre ting topper "ille-lista" i denne saken: Pressekonferansen, notatet om Yssen og faksen/notatet hun hevdet beviste at Reiss-Andersen tok feil. Løgn eller misforståelse. Om Valla hevder at jeg som publikum har "misforstått" hennes forsøk på bevisførsel, så vil jeg hevde at jeg ble bevisst ledet til å tro noe annet enn det som var tilfelle. Tror hele landet satt med samme inntrykk, og at det var Vallas intensjon. Selv om det måtte modereres etter at Jagland uttalte seg. Så om det er slike "misforståelser" Yssen har vært utsatt for, så forstår jeg hennes problem.

Men jeg er forsiktig med å dømme den ene eller den andre. Slike saker har flere sider, og det er godt det blir gransking.

Årsaken til at jeg engasjerer meg mye i dette er at jeg har vært nært en tilsvarende sak, som heldigvis har unngått medieoppstyret. Og da ser man hvordan en leder kan bli presentert for relativt fantasifulle påstander samtidig som lederen er vingestekket fra å forsvare seg pga arbeidslivets spilleregler. På grunn av denne saken ser jeg også at Yssen-saken kan komme til å skape presedens for lederes reaksjoner. Og hjelpe meg om alle ledere skulle ha gått ut på samme vis som Valla. Om ikke i media, så internt i sin bedrift. Det er som sagt trist. Og ekstra trist fordi det dreier seg nettopp om LO. Og nettopp derfor burde ledelsen - ikke bare Valla, men også styret, ha opptrådt klokere fra dag én.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...