Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en ung mann på 17 år som har ved to tilfeller har måttet avbryte joggeturen etter at jeg har fått intensiv hjerteslag.

Jeg tar gjerne en pause på 3-4 minutter, men hjerteslagene kommer raskt tilbake. Det er ikke så fryktelig vondt, men jeg klarer ikke å jogge videre. Har vært til legen, men legen finner ingen feil ved hjertet mitt. Det rare er at det ikkje skjer hver gang, så det kan ikke komme av at jeg er i dårlig form, for det er jeg ikke.

Blodtrykket ble målt til "litt høyt" den første gangen, men var helt normalt nå på mandag 30.04.

Hva er galt?

Frits

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26317-uregelmessig-hjerterytme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Frits.

Jeg er ikke sikker på hva du mener : vil "intensive hjerteslag" si at det går fort, eller at det banker kraftigere enn vanlig, men i rimelig tempo ?

Det er mest sannsynlig at du får endel ekstraslag, men det vil være helt nødvendig å registrere hjerteaktiviteten din ved hjelp av et EKG-apparat som er aktivt mens du har dine symptomer.

Det er sjelden man har såpass flaks at slike symptomer opptrer idet man skal ta et vanlig EKG, og det blir som regel nødvendig å ty til andre måter : et arbeids-EKG eller en båndspiller som tar opp EKG sammenhengende over et døgn, og som er med på din joggetur.

Imidlertid : sannsynligheten for at du har noen hjertesykdom er meget liten. Jeg synes du skulle se det hele an litt, fortsette treningen din (pass på skikkelig oppvarming), og avvente ytterligere "symptomer". Skulle dette gjenta seg oftere, bør du eventuelt få din lege til å forsøke å registrere fenomènet. Det er en absolutt forutsetning for å kunne gi deg en forklaring og et mulig råd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...