Gå til innhold

Graviditet og Rus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en kjip situasjon hvor en gammel venninne er gravid og hun skyter tidvis speed, hun sier hun prøver å holde seg unna, men siden samboeren skyter så er det ikke så lett...

Er det noen her som har noen gode nettsider med info om skader på foster etc. Hun tar tidvis piller og røyker endel cannabis også (eller hun gjorde iallefall det tidligere), jeg trenger info, fakta og gjerne hvordan dette lovverket om tvangsbehandling av gravide. Hun har ingen familie, enebarn og både moren og faren er døde, vennene hun har er rusmisbrukere så hun ringte meg og jeg tror det er et godt tegn på at hun vil ha hjelp. Enn så lenge kan jeg jo bare støtte henne og lytte til alle tankene hennes. Jeg er ikke sint på henne, jeg skjønner at hun har det jævlig. Jeg vil bare være her og hjelpe henne om jeg kan.

Jeg trenger ingen kjipe og stygge tilbakemeldinger om at jeg er teit som hører på henne og at hun burde visst bedre og bla, bla, bla. Jeg vil bare ha hjelp til å hjelpe henne, desverre bor vi ikke i samme by, så jeg kan ikke være med henne fysisk før om noen dager.

Takker på forhånd for svar, hilsen en lettere fortvilt og maktesløs

Skrevet

http://www.borgestadklinikken.no/

Det står noe om graviditet der tror jeg.

Tusen takk, jeg tittet litt der, men jeg fant lite fakta på skader av rus annet enn alkohol. Kanskje jeg skal ringe de for litt generell info i morgen om de gir ut denslags selvsagt.

nøffgakkmøbææ
Skrevet

jeg tror tvangsinnleggelse er tingen er. hun kommer til å bli utrolig forbanna på deg, men det er jo barnets beste du må tenke på.....se på en video med nyfødte som har abstinenser så går den dårlige samvittigheten kjapt over.

jeg vet at A klinikken i kristiansand har tvangsinnlagt gravide, så ta en telefon til de. de er veldig greie og svarer sikkert på alle spørsmål du måtte ha.

husk at du kan redde liv!

hun ringer nok til deg av en grunn ja..

Skrevet

Spesielt for barnets skyld bør venninnen ta kontakt med lege eller sosialkontor for å evt prøve frivillige tiltak. Det kan prøves først.

Angela1365380318
Skrevet

Dette er sefølgelig skadelig for barnet, ingen tvil om det, skader kan ha oppstått allerede.

Det er mulig å få henne tvangsinnlagt til ungen er ute, men da kommer hun mest sansynlig hjem med en unge uten særlig erfaring med barn, til kjæreste og venner som ikke kan hjelpe henne med den lille og avlaste henne, så da blir hun helt utslitt av skrikerungen, og har ingen til å hjelpe seg, så da tar hun speed eller hva det er hun føler at hun trenger der og da også er alt igang igjen.

Jeg tror ikke nødvendigvis tvangsinnlegging er løsningen om du vil hjelpe henne. Det å komme i et rusfritt miljø, der noen kan gi råd og hjelp, avlaste henne med barnet, være sosial og en støtte for henne slik at hun får overskudd til å være mor for barnet sitt og være positive forbilder høres for meg ut som en bedre plan.

Sefølgelig kan dette starte med avrusning på en klinikk, men det er ikke savnet etter rusen som er værst for mange, mange går tilbake til rusen etter avrusing for å komme i kontakt med vennene sine, alle har behov for å være sosiale.

Det er kjempe bra at hun har deg og at du har overskudd til å hjelpe :-)

Skrevet

Vel, narkotika er jo ikke sunt for noen, men jeg tror ikke barnet tar særlig stor skade av kun litt speed i ny og ne.

Skrevet

Vel, narkotika er jo ikke sunt for noen, men jeg tror ikke barnet tar særlig stor skade av kun litt speed i ny og ne.

Av alle teite ting jeg har lest...

Skrevet

Dette kan fosteret ta store skader av, så jeg tror det er på sin plass med en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen hun bor.

Eventuelt om du kan overtale henne til å ta kontakt selv.

Det finnes flere tiltakt for gravide rusmissbrukere, enten det er frivillig eller under tvang. Samt at ettervern også er utrolig viktig, at hun har et støtteapperat rundt seg til å ta vare på både seg selv og barnet når det er født (mor/barn senter el).

Skrevet

Dette kan fosteret ta store skader av, så jeg tror det er på sin plass med en bekymringsmelding til barnevernet i kommunen hun bor.

Eventuelt om du kan overtale henne til å ta kontakt selv.

Det finnes flere tiltakt for gravide rusmissbrukere, enten det er frivillig eller under tvang. Samt at ettervern også er utrolig viktig, at hun har et støtteapperat rundt seg til å ta vare på både seg selv og barnet når det er født (mor/barn senter el).

Ja, hvordan er dette med bekymringsmelding til barnevernet, når hun "bare" er gravid? Hvordan funker det egentlig, jeg ser at dette er en mulig vei å gå, men jeg må ha mer info fra alle kanter først. Takk

Skrevet

Hjernen din har tydeligvis tatt skade av det, så snakk for deg selv.

Skrevet

Dette er sefølgelig skadelig for barnet, ingen tvil om det, skader kan ha oppstått allerede.

Det er mulig å få henne tvangsinnlagt til ungen er ute, men da kommer hun mest sansynlig hjem med en unge uten særlig erfaring med barn, til kjæreste og venner som ikke kan hjelpe henne med den lille og avlaste henne, så da blir hun helt utslitt av skrikerungen, og har ingen til å hjelpe seg, så da tar hun speed eller hva det er hun føler at hun trenger der og da også er alt igang igjen.

Jeg tror ikke nødvendigvis tvangsinnlegging er løsningen om du vil hjelpe henne. Det å komme i et rusfritt miljø, der noen kan gi råd og hjelp, avlaste henne med barnet, være sosial og en støtte for henne slik at hun får overskudd til å være mor for barnet sitt og være positive forbilder høres for meg ut som en bedre plan.

Sefølgelig kan dette starte med avrusning på en klinikk, men det er ikke savnet etter rusen som er værst for mange, mange går tilbake til rusen etter avrusing for å komme i kontakt med vennene sine, alle har behov for å være sosiale.

Det er kjempe bra at hun har deg og at du har overskudd til å hjelpe :-)

Takk for fint innlegg, jeg vet også at trangen til å ruse seg dukker fort opp igjen. Jeg har vært med henne igjennom et par avrusninger tidligere, det holder ei lita stund. Men som du sier, når nettverket rundt er så godt som ikkke-eksisterende er det ikke så lett.

Vi finner nok ut av det på et vis, jeg trenger bare noen faktaopplysninger og litt hva som skjer når (om) jeg får henne med meg til legen. Takk, takk.

Skrevet

Spesielt for barnets skyld bør venninnen ta kontakt med lege eller sosialkontor for å evt prøve frivillige tiltak. Det kan prøves først.

Det er klart det, men det er ikke alltid det funker. Jeg har ikke tenkt å få legen til å tvangsinnlegge henne uten at alle andre midler er tatt i bruk først. Men jeg trenger infoen for å komme frem til henne, jeg må sitte på litt faktakunnskap.

Skrevet

jeg tror tvangsinnleggelse er tingen er. hun kommer til å bli utrolig forbanna på deg, men det er jo barnets beste du må tenke på.....se på en video med nyfødte som har abstinenser så går den dårlige samvittigheten kjapt over.

jeg vet at A klinikken i kristiansand har tvangsinnlagt gravide, så ta en telefon til de. de er veldig greie og svarer sikkert på alle spørsmål du måtte ha.

husk at du kan redde liv!

hun ringer nok til deg av en grunn ja..

Takk. Akkurat nå er jeg den eneste sobre personen hun stoler på så jeg må ha alle (iallefall endel) fakta på bordet før jeg treffer henne. Samboeren hennes må jeg også få snakket med, han er egentlig en ålreit fyr han har bare hatt et fucked up liv han også.

Jeg får håpe hun/de tar til vett og at det kommer en god løsning ut av dette her. Det koster meg ikke en kalori å få hjelp til å tvangsinnlegge henne, men jeg vil helst slippe allikevel. Og jeg vet hun ville gjort det samme for meg.:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...