Gå til innhold

blir pedofile kastrerte i Norge?

Anbefalte innlegg

Gjest Aviaana
Skrevet

skjer det noen gang at pedofile og andre overgripere blir kastrert?

Skrevet

Nei, men det finnes utprøvinger av kjemisk kastrering.

I de fleste tilfellene virker nok ikke kastrering, fordi problemet sitter mellom ørene.

Husk også at ikke få sexovergripere er kvinner.

Med vennlig hilsen

Gjest Aviaana
Skrevet

Nei, men det finnes utprøvinger av kjemisk kastrering.

I de fleste tilfellene virker nok ikke kastrering, fordi problemet sitter mellom ørene.

Husk også at ikke få sexovergripere er kvinner.

Med vennlig hilsen

har du noen statistikk på hvor mange overgripere som er kvinner?

Skrevet

har du noen statistikk på hvor mange overgripere som er kvinner?

Jeg har lest (men har ingen referanse til det nå) at man regner med at opptil 40% av overgripere er kvinner. Dette basert på hva de utsatte forteller.

Det er kanskje vanskeligere å få dømt, fordi overgrepene oftere skjules i den tradisjonelle "morsrollen".

Med vennlig hilsen

Angela1365380318
Skrevet

Jeg tror ikke norge praktiserer tvangskastrering fordi det er en falsk trygghet. Dersom den pedofile er mann og penis kuttes av/ ødelegges så kan han riktignok ikke stikke penis inn i et barn, men han kan fange et barn å kle av det, fingre det, få barnet til å ta på han eller beføle barnet, så kastrering har lite effekt. Dessuten finnes det kvinnelige overgripere også.

Men jeg har hørt at pedofile menn frivelig vil la seg kastere. Det er jo mange pedofile som har det grusomt inni seg, det vet at deres legning er feil og de ønsker ikke å skade noen, enkelte ganger klarer de bare ikke la vær og da kan de be om kastrering.

Det er visst igang å utvikle behandlingsprogram som går på det psykiske, men jeg vil tro at som med alt annet så må personen ønske å endre seg om det skal være vellykket.

Skrevet

Nei. Like lite som at feite blir innelåst til de blir tynne(re).

Eller at tynne blir innelåst til de blir feitere.

Skrevet

Nei. Like lite som at feite blir innelåst til de blir tynne(re).

Eller at tynne blir innelåst til de blir feitere.

Huff... Hadde ønsket å bli innelåst dersom jeg hadde vært pedofil, men ikke som overvektig :-/

Skrevet

Huff... Hadde ønsket å bli innelåst dersom jeg hadde vært pedofil, men ikke som overvektig :-/

Da kommer "vi" kanskje en gang fram til mitt poeng:

Om du er uønsket, dvs vi ikke har respekt for dine ulikheter, skal du derfor sperres inne eller drepes?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Pedofil betyr at en tiltrekkes seksuelt av barn.

Det betyr ikke at en er en overgriper.

Jeg hørte faktisk en gang en biskop som sa noe fornuftig:

"Synd forutsetter mulighet for valg"

Oversatt til dette tema: Ingen velger å bli pedofile. Derfor er det heller ikke galt. Derimot har den pedofile et valg som innebærer at en kan velge å leve ut sin seksualitet eller ikke. Først når en velger å misbruke barn, er det galt/feil/uriktig/straffbart.

Caloni Makaroni
Skrevet

Da kommer "vi" kanskje en gang fram til mitt poeng:

Om du er uønsket, dvs vi ikke har respekt for dine ulikheter, skal du derfor sperres inne eller drepes?

"Om du er uønsket, dvs vi ikke har respekt for dine ulikheter, skal du derfor sperres inne eller drepes?"

Mener du at det er det det handler om? At overgripere er utsatt for fordommer, og at det er "oss rundt" som er problemet?

Skrevet

"Om du er uønsket, dvs vi ikke har respekt for dine ulikheter, skal du derfor sperres inne eller drepes?"

Mener du at det er det det handler om? At overgripere er utsatt for fordommer, og at det er "oss rundt" som er problemet?

Faktum er at hevngjerrige anbefaler kastrering på tross av at sykdommen som regel sitter i hodet.

Det kan tyde på at hevnen er sterkere enn forståelsen. Men hvem kan klandre dem?

Skrevet

Oversatt til dette tema: Ingen velger å bli pedofile. Derfor er det heller ikke galt. Derimot har den pedofile et valg som innebærer at en kan velge å leve ut sin seksualitet eller ikke. Først når en velger å misbruke barn, er det galt/feil/uriktig/straffbart.

Det vil si at det finnes syke mennesker, og mennesker som kan ta et valg? To ulike typer.

Men det spørs hvor grensen går, om det de gjorde var et bevisst valg.

Et annet moment er hvor stor sjansen er for å slippe unna med handlingen.

Caloni Makaroni
Skrevet

Faktum er at hevngjerrige anbefaler kastrering på tross av at sykdommen som regel sitter i hodet.

Det kan tyde på at hevnen er sterkere enn forståelsen. Men hvem kan klandre dem?

Såvidt meg bekjent hemmer kjemisk kastrering seksualdriften, som sitter i hodet (selv om enkelte menn påstår den sitter kun "der nede"). Kjemisk kastrering handler med andre ord ikke om å kappe av genitalier og brenne dem på bålet, men å få gjort noe med driftene til den pedofile, om de er så sterke at han ikke klarer å la være å tafse på små barn.

Skrevet

Såvidt meg bekjent hemmer kjemisk kastrering seksualdriften, som sitter i hodet (selv om enkelte menn påstår den sitter kun "der nede"). Kjemisk kastrering handler med andre ord ikke om å kappe av genitalier og brenne dem på bålet, men å få gjort noe med driftene til den pedofile, om de er så sterke at han ikke klarer å la være å tafse på små barn.

Kjemiskkastrerte oanerer likevel, men får ikke utløsning. Hvorfor onanerer de? Jeg vet ikke hvordan virkestoffet virker.

Skrevet

Klart noe kan være galt selv om det er uforskyldt. Man antar f.eks at de fleste seriemordere har vært utsatt for grov omsorgssvikt og vold i barndommen. Det betyr ikke at å ta livet av ti-femten tilfeldig utvalgte er "ikke galt."

Det at pedofili er galt er forresten en kulturbetinget påstand, men vårt rettssystem er - naturlig nok - kulturbetinget.

(Og ja, kjemisk kastrering av dømte seksualforbrytere forekommer i Norge, men utelukkende i frivillig og svært liten grad).

Skrevet

Hvor vanlig er pedofili? Kan utbredelsen sammenliknes med andre seksuelle preferanser?

Blir man pedofil ved en "feil" som feks. barndomsopplevelser, eller fødes noen slik og har helt "normale" barndommer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...