Gå til innhold

Når har man krav på sosial hjelp?

Anbefalte innlegg

Gjest heliumballongen
Skrevet

Når man studerer får hver student ca 6000 kr mnd. Hva skjer når vi er to stk som skal studere med barn?Da blir det ca 12000 kroner pluss en barnetrygd. 13000 kroner tilsammen. En studentleilighet koster 6400 pr mnd (da er det inkl internett og kabel-tv visst), strøm på gjennomsnitt 1000kr per mnd, barnehage 2500 kroner... det er sikkert flere utgifter, men når man har trukket fra de viktigste... sitter vi igjen med 3100 kroner... dette skal brukes til mat :( Det går ikke opp i opp med en familie på 3. Hva gjør vi da? Vi har jo ikke råd til å holde oss i live... har man da rett til litt støtte? eller må en av oss slite oss ihjel med å finne en deltidsjobb?

Skrevet

Dere får også forsørgerstipend fra Lånekassen. Jeg vet dog ikke om begge har rett til det. Avhengig om bare en eller begge har rett til det får dere ca. 1000 eller 2000 kr ekstra.

Husk på at gjennomsnittsstøtten hver måned er litt over 8000 kr selv om størstedelen utbetales i begynnelsen av semesteret.

Og det er da mulig at en av dere tar seg en deltidsjobb.

Og strøm for 1000 kr i måneden? Hvordan i all verden klarer dere å bruke så mye i en studentleilighet?

PS! Dere får gratis barnehage.

Skrevet

Så selv med de utgiftene du nevner her vil dere få 6600 kr i måneden når dere får gratis barnehage og forsørgertillegg. Det bør dere kunne klare dere på.

Skrevet

Vil tro de fleste som studerer i dag også har deltidsjobb ved siden av, så da skal dere klare dere fint ;-)

Skrevet

1. dere får litt over 8000 kroner hver i måneden.

2. velger dere rett plass å studere så får dere rimelig barnehage.

3. 1000 kroner i måneden på strøm er skjeldent i studentbolig.

4. det å ha en deltidsjobb en kveld i uka hver er ikke å slite seg ut.

Skrevet

Og husk at dere må jobbe hele sommeren, for ferie med foreldrene sine, det trenger ikke studentbarn.

Skrevet

Og husk at dere må jobbe hele sommeren, for ferie med foreldrene sine, det trenger ikke studentbarn.

Og studenter trenger ikke ferie, barn eller ei.

Skrevet

Jeg syns ikke budsjettet deres er så veldig trangt jeg. 3100 til mat for 3 personer bør holde i massevis det.

Skrevet

Hvor har du tallene dine fra?

Ifølge beregningskalkulatoren på hjemmesidene til lånekassen vil du med en månedlig inntekt på 1000 kr hver få utbetal nesten 7900 pr måned (hele året).

Videre er 6400 for en studentleilighet svært dyrt. Selv om du studerer i Oslo er det mulig å finne billigere leiligheter.

1000 kr i strømi gjennomsnitt? Jeg bruker knapt nok det nå på vinteren og min leilighet er ikke godt isolert.

Andre her sier du får gratis barnehage.

Det er heller ikke for mye forlangt at dere jobber litt på siden. En dag i uka klarer dere fint. Det gir rundt 800 kr brutto pr uke, 6400 totalt pr måned. Om sommeren kan i alle fall en av dere jobbe litt ekstra.

Dere har lite å klage på.

Gjest merkelige greier
Skrevet

To stykker som studerer har da tid til å ta seg en deltidsjobb - iallfall en av dere. Det til tross for at dere har barn. En av dere kan jobbe en kveld i uken i helgen for eksempel!

Morsomt at folk roper om mer støtte fordi de ikke gidder å løfte på rompa.

Skrevet

Hvis tallene stemmer, synes jeg det hørtes trangt ut, ja.

Fok er flinke til å komme med kritikk her og jeg får så øra flagrer nesten hver gang.

Så jeg prøver meg med litt motstand mot saueflokken igjen:

Jeg synes det er bra gjort å greie å ta seg av barn, samtidig som man studerer, har dårlig råd og bor trangt.

"Mindre tid til barna og mer press fra samfunnet!!"

Det er det det virker som folk her inne jubler over.

Hvis dere føler det er slitsomt med en deltidsjobb oppå studier og unger, er det heelt forståelig fra min side. Jeg støtter dere fullt ut der.

Hvor dere skal få penger fra, aner jeg ikke... Men det kan hende dere kan få sosialhjelp en periode ut ifra et budsjett. Sosialhjelp er jo noe man får, dersom man ikke klarer seg økonomisk, noe som var hovedargumentasjonen deres i utgangspunktet.

Det kan til og med hende sosialkontoret kan gå igjennom rettighetene deres og finne ut om dere har krav på mer, slik andre antyder her inne. (Gratis barnehage, m.m.)

Hvis det viser seg at de mener dere har godt med penger å klare dere på, ja da er løsningen enten:

- Bli kriminell

eller:

- Ta seg en deltidsjobb

Skrevet

1. dere får litt over 8000 kroner hver i måneden.

2. velger dere rett plass å studere så får dere rimelig barnehage.

3. 1000 kroner i måneden på strøm er skjeldent i studentbolig.

4. det å ha en deltidsjobb en kveld i uka hver er ikke å slite seg ut.

Når det gjelder strøm så vil jeg bare si at 1000kr på strøm i måndeden sletts ikke er så uvanlig.

Skrevet

Det blir trangt med det budsjettet der ja. Men altså, når dere er to, så er det ikke "å slite seg ihjel" hvis en av dere skaffer seg deltidsjobb. De fleste studenter har en form for deltidsjobb.

Og det jeg kommer til å si nå får jeg sikkert pepper for, men jeg har aldri skjønt meg på de som finner på å få seg barn _før_ begge har begynt å studere. Enda mindre skjønner jeg de som får barn uten å tenke på eller ta hensyn til hvordan økonomien vil bli i nærmeste fremtid.

Gjest Studine Martine
Skrevet

Jeg kjenner ingen studenter som ikke har en eller annen form for ferie- eller deltidsjobb. Hvorfor er det "å slite seg ihjel"?

Skrevet

Det blir trangt med det budsjettet der ja. Men altså, når dere er to, så er det ikke "å slite seg ihjel" hvis en av dere skaffer seg deltidsjobb. De fleste studenter har en form for deltidsjobb.

Og det jeg kommer til å si nå får jeg sikkert pepper for, men jeg har aldri skjønt meg på de som finner på å få seg barn _før_ begge har begynt å studere. Enda mindre skjønner jeg de som får barn uten å tenke på eller ta hensyn til hvordan økonomien vil bli i nærmeste fremtid.

Enig med deg, men se svaret mitt under her: De får mer å rutte med enn de tror.

Skrevet

Når det gjelder strøm så vil jeg bare si at 1000kr på strøm i måndeden sletts ikke er så uvanlig.

Hvordan går det an å bruke så mye strøm?

Jeg bor i Danmark og betaler ca. dobbelt så mye for strømmen som man gjør i Norge, bor i leilighet som er større enn de studentleiligheter og kommer ikke i nærheten av den summen engang.

Skrevet

Fok er flinke til å komme med kritikk her og jeg får så øra flagrer nesten hver gang.

Jeg synes det er bra gjort å greie å ta seg av barn, samtidig som man studerer, har dårlig råd og bor trangt.

Hvis dere føler det er slitsomt med en deltidsjobb oppå studier og unger, er det heelt forståelig fra min side. Jeg støtter dere fullt ut der.

Hvor dere skal få penger fra, aner jeg ikke... Men det kan hende dere kan få sosialhjelp en periode ut ifra et budsjett. Sosialhjelp er jo noe man får, dersom man ikke klarer seg økonomisk, noe som var hovedargumentasjonen deres i utgangspunktet.

Det kan til og med hende sosialkontoret kan gå igjennom rettighetene deres og finne ut om dere har krav på mer, slik andre antyder her inne. (Gratis barnehage, m.m.)

Hvis det viser seg at de mener dere har godt med penger å klare dere på, ja da er løsningen enten:

- Bli kriminell

eller:

- Ta seg en deltidsjobb

De får mer enn heliumballong tror...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg kjenner ingen studenter som ikke har en eller annen form for ferie- eller deltidsjobb. Hvorfor er det "å slite seg ihjel"?

Som fulltids studenter med barn får de vanskeligheter nok med å sy hverdagen sammen, om de ikke også skal jobbe. I hvertfall om de er mer enn 9-16-studenter.

Skrevet

Som fulltids studenter med barn får de vanskeligheter nok med å sy hverdagen sammen, om de ikke også skal jobbe. I hvertfall om de er mer enn 9-16-studenter.

Tja... jeg er fulltidsstudent, og alene med to barn, som har minimalt med samvær med faren.

Det er rene feriekolonien sammenlignet med full jobb, og hadde jeg hatt en mann i huset i samme situasjon, ville det overhodet ikke vært noe problem å jobbe litt ved siden av, for oss begge.

Skrevet

- Bli kriminell

eller:

- Ta seg en deltidsjobb

Saken er den at sosialkontoret ikke er pliktige til å yte støtte til dem som tar utdanning.

Det jeg fikk som svar 2 mnd før endelig eksamen: Jeg måtte slutte å finne meg en jobb! Hvorfor spurde jeg da, jo fordi vi yter kun støtte til dem som ikke går på skolen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...