Gå til innhold

Katt som kaster opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to katter. Begge virker friske. Det er et lite aber dog. Noen dager, alltid når vi kommer hjem fra jobb eller står opp om morgenen ligger det en klatt spy på gulvet. Spyet ser ut som litt smeltet og sammensveiset, brunt tørrfor. Kun det. Dette forekommer nå to-tre ganger i uka. Jeg har googlet litt, og kan heldigvis si at det ikke er noe sort (blod) i spyet. Kattene har ikke forandret noe oppførsel. Jeg vet den ene av dem har en tendens til å spise fort, og være sær om hva han vil ha, men vi ser jo aldri at de spyr, så jeg aner ikke om det er ham som gjør det. Maten vi gir dem er Royal Canin light (fordi de er litt lubne, kastrerte innekatter).

Noen tips?

Skrevet

Pussig... Akkurat i dag oppdaget jeg det samme. Størknet brunt kattemat-liknende spy som var fryst fast i dørmatta... Våre er to voksne, kastrerte hannkatter. De bruker å være mest ute. Håper du får noen svar, for det kunne vært interessant å vite hva som kan være grunnen til at de spyr.

Skrevet

Pussig... Akkurat i dag oppdaget jeg det samme. Størknet brunt kattemat-liknende spy som var fryst fast i dørmatta... Våre er to voksne, kastrerte hannkatter. De bruker å være mest ute. Håper du får noen svar, for det kunne vært interessant å vite hva som kan være grunnen til at de spyr.

Åh. Det er jo samme situasjon. Bortsett fra at mine er innekatter da.

Skrevet

Tror det er ganske vanlig. Mine to katter gjør også dette av og til.

Tro det kan skyldes at de har noen hårballer som de forsøker å få opp - men ikke alltid lykkes med.

Skrevet

Har du prøvd å gi dem markkur, altså mot innvollsorm? Oppkast kan være et symptom på mark i magen.

Prøv Drontal, kjøpes reseptfritt på apoteket.

Er det hår i oppkastet kan det være hårballer, som på min langhårede katt forekommer hyppig i røyteperioder.

Skrevet

Har de mye pels må de børstes ofte, ellers slikker di i seg mye hår som de så kaster opp igjen. Glupskhet når det gjelder mat fører også til mye oppkast.

Skrevet

Har du prøvd å gi dem markkur, altså mot innvollsorm? Oppkast kan være et symptom på mark i magen.

Prøv Drontal, kjøpes reseptfritt på apoteket.

Er det hår i oppkastet kan det være hårballer, som på min langhårede katt forekommer hyppig i røyteperioder.

Hm. Ja. Det har slått meg. Men de er liksom inne, og det virket som innekatter ikke kunne få den slag. Jeg skal virkelig prøve dog. Stikker innom apoteket rett før jobb senere i dag :)

Skrevet

Har de mye pels må de børstes ofte, ellers slikker di i seg mye hår som de så kaster opp igjen. Glupskhet når det gjelder mat fører også til mye oppkast.

Det er ikke hårballer. Men det kan være glupskhet, definitivt. Den ene katta er en litt stressa spiser, kan du si. Han bare hiver maten i seg.

Skrevet

Det er ikke hårballer. Men det kan være glupskhet, definitivt. Den ene katta er en litt stressa spiser, kan du si. Han bare hiver maten i seg.

Du trenger ikke nødvendigvis _se_ hår i oppkastet selv om det kommer av hår.

Skrevet

Du trenger ikke nødvendigvis _se_ hår i oppkastet selv om det kommer av hår.

sant nok. men det virker som det er basert på mat. de har to forskjellige typer spy, og dette ser nesten ut som bæsj. det andre er mer vann-aktig, med litt hår i (det siste er mer sjeldent).

Skrevet

Hm. Ja. Det har slått meg. Men de er liksom inne, og det virket som innekatter ikke kunne få den slag. Jeg skal virkelig prøve dog. Stikker innom apoteket rett før jobb senere i dag :)

Så bra, Stolt av deg!:-)

Er litt usikker på det der, om katter som _bare_ er innendørs også kan få innvollsorm, men uansett så skader det jo ikke å forsøke.

Lykke til! :-)

Skrevet

Mine innekatter spyr i ny og ne.

Ser ut som brune "baller" en eller annen sort.

Ofte er det tråder/snorer de har tygget av, leker som de har spist opp eller hårballer.

Skrevet

Mine innekatter spyr i ny og ne.

Ser ut som brune "baller" en eller annen sort.

Ofte er det tråder/snorer de har tygget av, leker som de har spist opp eller hårballer.

hm. her ser alt ut som mat. ... men. har gitt dem mark-kur nå. in case.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...