Gå til innhold

Broren min er narkoman og får Dolcontin?

Anbefalte innlegg

Gjest søster som lurer
Skrevet

Broren min er narkoman og har brukt stoff i mange år. Trur han har brukt alt han kommer over, inkludert heroin i sprøyter.

Han har vanskelig for å slutte, men har nok et ønske om det. Hans faslege har nå over lang tid gitt han Dolcontin depottabletter av nest høyste styrke. Jeg lurer imidlertid hva slags hensikt dette skal ha for han? I felleskatalogen står det at disse skal svelges hele og ikke løses opp. Familien min oppdaget her om daget at han knuste tablettene for så å sette Dolcontin i sprøyte i armen. Etter tidligere å ha jobbet på en kreftavdeling fikk mange av pasientene Dolcontin for sterke smerter, noe jeg skjønner. Men jeg forstår ikke hensikten med at min bror får det hvis det er misbruket han skal komme ut av. Dolcontin er jo morfin, og det blir en jo også avhengig av.

Skrevet

Jeg syns du skal ringe fastlegen hans og informere om hva dere har sett. Selv om legen har taushetsplikt, har DU ikke det.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Jeg syns du skal ringe fastlegen hans og informere om hva dere har sett. Selv om legen har taushetsplikt, har DU ikke det.

Det er svært farlig å knuse tabletter for så å sette dem intravenøst. Tablettrester/partikler kan sette seg fast i blodårene og forårsake blodpropp. Noe som igjen kan være dødelig.

Ring legen, slik de andre foreslår.

Skrevet

Legen bidrar jo til at misbruket opprettholdes...

Hvis han vet om narkomanien, burde han vært meldt til helsetilsynet. Hvis han ikke vet det, må du informere om det.

Gjest HiAk-dått
Skrevet

Det er svært farlig å knuse tabletter for så å sette dem intravenøst. Tablettrester/partikler kan sette seg fast i blodårene og forårsake blodpropp. Noe som igjen kan være dødelig.

Ring legen, slik de andre foreslår.

Er du HiAk berte?

Gjest NurseNovel
Skrevet

Er du HiAk berte?

Hehe, det var da også et uttrykk:) Men jeg tror ikke jeg er det:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...