Gå til innhold

bakterier (litt langt)

Anbefalte innlegg

Gjest redd alt

Det er allmenn lære at å vaske seg på hendene før man spiser, etter man har vært ute og etter å ha vært i kontakt med dyr osv. er noe man bør gjøre. Og jeg pleier også å gjøre dette, men hva kan skje hvis ikke ? Jeg er ofte hos en kamerat som har hund, og han koser hele tiden med den og spiser chips og snop etterpå av skåler vi deler ! Og da hjelper det jo ikke at jeg er ren på hendene ! Og jeg som jobber i butikk, og står der mye alene kan ikke alltid vaske meg før lunsj fordi jeg ikke kan gå fra butikken,så ofte spiser jeg ikke pga.av dette. Kundene betaler jo mye kontant og med småpenger og jeg er jo borti penger halvparten av tiden.., og man får jo ellers mange bakterier på seg.(jeg jobber i klesforretning).Jeg vet mange går å betaler med småpenger for en pølse eller annen mat i kiosker på MC Donals osv, og så spiser med hendene rett etterpå uten å bli dårlig. Men hvor farlig er disse bakteriene egenlig å få i munnen ? Er vi veldig godt utrustet ? Det et jo i mange sammenhenger vi tar oss til munnen uten å ha vasket oss... er dette veldig farlig selv om vi har masse bakterier på oss fra alt mulig ? Kan det skje noe værre enn forskjølelse eller bli litt dårlig i magen f.eks. ? Jeg tør ikke være ani munnen min uten å være HELT nyvasket ! Jeg husker ikke hvordan det er å være normal når det gjelder dette. Men hovedpoenget og spørsmålet er om dette er veldig farlig ? Hva når man er hjemme inni huset sitt og har vasket seg etter man kom inn, men er ani fjernkontroll,data osv... ? Vil kroppen forsvare seg mot dette vi får i munnen ?

Jeg sliter nemlig med tvangstanker/handlinger når det gjelder dette og andre ting, og vasker meg 200 ganger om dagen. Siden jeg har hatt det snart 1/2 år har jeg søkt phsykolog, men har ikke fått time ennå. Så da må jeg bare ha svar imellomtiden på dette fra en som har peiling på sånnt. Håper du svarer på spørsmålene mine selv om det var veldig langt...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26327-bakterier-litt-langt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære "redd alt",

Jeg tror at du er inne på kjernen i ditt problem og prøver å løse det med å snakke med psykolog. For å si noe om det som er mitt fag: infeksjoner, så kan jeg aldri være helt kategorisk. Jeg har lyst å si til deg: "slapp av, det er svært lite fare for at du skal påføre deg noen infeksjon ved hendene, eller med noen av de andre mekanismene som du nevner". Jeg har forsåvidt mitt ord i behold, men det er nesten alltid et lite men. Vi, som er opptatt av smitteoverføring, preker om og om igjen til alle, og spesielt folk i helsevesenet, småbarnsforeldre, folk i barnehaver og andre som kan overføre smitte, hvor viktig det er med skikkelig håndhygiene. Man kan derfor ikke knipse av smittefare som skitne hender kan være medvirkende til. På den andre siden er det neppe mange av oss som med hånden på hjertet kan påstå at de aldri gjør noe feil på dette felt. Vi har ingen fullverdig oversikt over hvor mye infeksjoner vi overfører til hverandre på denne måten, det kan hende mer enn vi liker å tro, men det faktum at flertallet av oss er stort sett friske mesteparten av tiden tyder vel på at smitteoverføringen ikke forekommer så ofte. Du blir kanskje ikke så veldig mye klokere av dette, men det viser hvor vanskelig å være kategorisk i et så hverdagslig spørsmål.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26327-bakterier-litt-langt/#findComment-108312
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...