Gå til innhold

Forelder som riser barnet..

Anbefalte innlegg

Gjest en dol venn
Skrevet

på baken når det har gått langt (!) over streken..

Hva synes dolerne om det?? Er det rett? Galt? Vil du kalle det mishandling? Og hvordan ville du reagert om din partner gjorde det??

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Dorthe

11

• Ida74

8

• Hatsumomo

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er ulovlig å slå sine barn i følge norsk lov. Det ville jeg sagt fra til, dersom noen gjorde det.

Skrevet

Helt uakseptabelt. Gubben har gjort det en gang, og det blir nok med den ene gangen.

Gjest hos oss
Skrevet

Er det rett? Nei! Det vil aldri være den riktige måten å reagere på,

Galt? Ja, absolutt!

Vil du kalle det mishandling? Ja, kanskje.

Og hvordan ville du reagert om din partner gjorde det?? Vi er helt enige om at det gjør vi ikke, uansett. Hadde det skjedd ville det blitt en stor sak. Ville jeg trodd at det kunne gjentatt seg, ville det blitt en veldig stor sak,og vært veldig ødeleggende for vår famile / vårt forhold.

Gjest Underskrift
Skrevet

Det er uakseptabelt, nedverdigende for barnet og straffbart.

Det er ikke lov og slå barn, og hva resten av dolverden måtte mene om det, mener altså norsk lov at det ikke er greit.

Hadde ett vennepar av meg slått barna sine, så hadde di ikke lenger vært mine venner lenger. Da hadde jeg tatt feil av di i utgangspunktet.

Vennlig hilsen

Skrevet

Absolutt ikke...

Det nærmeste jeg har kommet noe lignende, er å ta hardt i armen for å fjerne barnet, og noe som LIGNET et dask på hånda da jeg skulle hindre barnet i å ta på noe (varmt) i full fart (og selvom det ikke var meningen å "slå", så satt det i meg lenge at det var nettopp det jeg nesten gjorde.

Ris på baken lærer ikke barnet noe, annet enn at jeg får vondt hvis jeg gjør noe galt - og det er skikkelig nedverdigende.

Og JA, jeg har ei på 14 mnd som klår på ALT og gjør ALT hun ikke har lov til for tiden, og til tider kan jeg ha lyst til å slenge henne i veggen. Men man GJØR så klart ingenting for det...

Skrevet

Det er riv rav ruskende galt. Ingen lærer noe som helst av det, annet enn frykt og avmakt.

Skrevet

Mishandling eller ikke. Lovstridig er det uansett. Samme hvor man mener den såkalte streken går. Det finnes andre virkemidler enn vold mot de som er så mye svakere. Klarer ikke foreldre/oppdrager å oppnå det med andre og bedre virkemidler, så er det tragisk og sier mye om den voksne.

Min partner ville aldri ha gjort det. Det var avklart lenge før vi fikk barn hva som er akseptabelt og hva som IKKE er det.

Gjest en dol venn
Skrevet

Synes det er helt greit jeg!

Hvorfor mener du det er helt greit?? Det er jo ulovlig??

Gjest en dol venn
Skrevet

Mishandling eller ikke. Lovstridig er det uansett. Samme hvor man mener den såkalte streken går. Det finnes andre virkemidler enn vold mot de som er så mye svakere. Klarer ikke foreldre/oppdrager å oppnå det med andre og bedre virkemidler, så er det tragisk og sier mye om den voksne.

Min partner ville aldri ha gjort det. Det var avklart lenge før vi fikk barn hva som er akseptabelt og hva som IKKE er det.

Hva ville dere gjort om dere oppdaget at partner/sambo/ektefelle gjorde dette?? Hvordan ville dere reagert??

Skrevet

Synes det er helt greit jeg!

...og det kommer fra en som påberoper seg å være feilfri ovenfor mennesker man er glad i.

Imponert. Not!

Skrevet

Foreldre som slår har ikke skjønt mye om hvoradn et barn reagerer. Mannen min ville aldri finne på å gjøre noe slikt.

Skrevet

Hva ville dere gjort om dere oppdaget at partner/sambo/ektefelle gjorde dette?? Hvordan ville dere reagert??

Om det var bare en gang, på grunn av uvitenhet, så hadde jeg forklart hvorfor man ikke gjør det og henvise til loven.

Om personen fortsatte å gjøre det til tross for det jeg hadde sagt, så hadde jeg politianmeldt personen.

Selv min egen mann.

Gjest en dol venn
Skrevet

Foreldre som slår har ikke skjønt mye om hvoradn et barn reagerer. Mannen min ville aldri finne på å gjøre noe slikt.

Men la oss bare _tenke_ oss til at han gjorde det. hvordan ville du reagert?? Kasta han ut?? Meldt han??

Gjest en dol venn
Skrevet

Om det var bare en gang, på grunn av uvitenhet, så hadde jeg forklart hvorfor man ikke gjør det og henvise til loven.

Om personen fortsatte å gjøre det til tross for det jeg hadde sagt, så hadde jeg politianmeldt personen.

Selv min egen mann.

wow.. hadde du virkelig klart det??

streker paa veggen..!
Skrevet

Er det ingenting I og l lære barnet hva andre mennesker er istand til og gjøre?

At det at man iblandt går over streken kan gjøre så barnet blir mere forsiktig?

Om du vokser opp og alle er snille og gode mot deg i barndomstiden og du er heldig og aldri irriterer noen i ungdomstiden - så en dag er du kanskje på vidregående og har aldri fått en på trynet, og tror at du er "udødelig", du er blitt arrogant og frekk fordi ingen har sagt noe imot deg før.

Så møter du en person som ikke tar imot bullshit- og sparker ut tenna dine og mør banker deg fordi du slenger med leppa, og ikke har noen grenser..

Kunne en ris i 7-9 års aldern ha stoppet kjeften "din" litt før kanskje?

Der er vel mye mere som spiller inn kanskje :P

Jeg aner ikke altså, tror ikke jeg hadde klart og slå et barn, men har kanskje med at jeg ble slått selv ;p

Caloni Makaroni
Skrevet

Det er uakseptabelt, nedverdigende for barnet og straffbart.

Det er ikke lov og slå barn, og hva resten av dolverden måtte mene om det, mener altså norsk lov at det ikke er greit.

Hadde ett vennepar av meg slått barna sine, så hadde di ikke lenger vært mine venner lenger. Da hadde jeg tatt feil av di i utgangspunktet.

Vennlig hilsen

Jeg blir bare litt nysgjerrig..Du skriver så rent og ryddig, men allid konsekvent "di". Er det en "dialektgreie", eller er det bare en liten nykke? *spørre og grave*

Skrevet

wow.. hadde du virkelig klart det??

120% ja.

Barnet er viktigere enn partneren.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...