Gå til innhold

Forelder som riser barnet..

Anbefalte innlegg

Gjest en dol venn
Skrevet

120% ja.

Barnet er viktigere enn partneren.

også om dere hadde vært sammen i 10 - 20 år??

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Dorthe

11

• Ida74

8

• Hatsumomo

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

også om dere hadde vært sammen i 10 - 20 år??

Eh ja?!

Skal man risikere barnets trygghet og psyke for å beholde partneren?

Det svaret må alltid være nei.

Såklart det hadde vært UTROLIG hardt å gjøre det, men herlighet om partneren ikke vil høre på fornuft og slutte med det, så må han ta konsekvensene av det!

Skrevet

Om det var bare en gang, på grunn av uvitenhet, så hadde jeg forklart hvorfor man ikke gjør det og henvise til loven.

Om personen fortsatte å gjøre det til tross for det jeg hadde sagt, så hadde jeg politianmeldt personen.

Selv min egen mann.

Det er vel ikke sikkert du hadde. Det er lett å si nå.

Skrevet

Eh ja?!

Såklart det hadde vært UTROLIG hardt å gjøre det, men herlighet om partneren ikke vil høre på fornuft og slutte med det, så må han ta konsekvensene av det!

Det er forskjell på et dask over lanken og en knyttneve da.

Skrevet

Det er riv rav ruskende galt. Ingen lærer noe som helst av det, annet enn frykt og avmakt.

Nja...

Skrevet

Er det noen som gjør det lenger da? Trodde det forsvant for minst 20 år siden blandt oppegående mennesker.

Men ser jo at amerikanerne tror at det er det eneste måten å oppdra unger på.

Skrevet

Hva ville dere gjort om dere oppdaget at partner/sambo/ektefelle gjorde dette?? Hvordan ville dere reagert??

Da hadde han gått på hue og ræva ut. Ingen får lov å slo ungene eller meg i mitt hus.

Gjest en dol venn
Skrevet

Eh ja?!

Er veldig enig med deg. Jeg aksepterer det heller ikke.

Selv ville jeg gjort alt for at partneren min skulle fått hjelp for dette, iallefall i første omgang. Men jeg synes bare det høres veldig enkelt ut og kaste h*n ut rent umiddelbart. Særlig om man har tilbragt mange år sammen, og dette er noe som sjelden skjer. Altså ikke til hverdags.

Gjest en dol venn
Skrevet

Det er forskjell på et dask over lanken og en knyttneve da.

Du har et veldig godt poeng, Moraki. Det er forskjell..

Gjest en dol venn
Skrevet

Er det noen som gjør det lenger da? Trodde det forsvant for minst 20 år siden blandt oppegående mennesker.

Men ser jo at amerikanerne tror at det er det eneste måten å oppdra unger på.

Det vil jeg tro fortsatt fins. Kansje i langt flere hjem enn vi kan tenke oss.

Gjest en dol venn
Skrevet

Er det ingenting I og l lære barnet hva andre mennesker er istand til og gjøre?

At det at man iblandt går over streken kan gjøre så barnet blir mere forsiktig?

Om du vokser opp og alle er snille og gode mot deg i barndomstiden og du er heldig og aldri irriterer noen i ungdomstiden - så en dag er du kanskje på vidregående og har aldri fått en på trynet, og tror at du er "udødelig", du er blitt arrogant og frekk fordi ingen har sagt noe imot deg før.

Så møter du en person som ikke tar imot bullshit- og sparker ut tenna dine og mør banker deg fordi du slenger med leppa, og ikke har noen grenser..

Kunne en ris i 7-9 års aldern ha stoppet kjeften "din" litt før kanskje?

Der er vel mye mere som spiller inn kanskje :P

Jeg aner ikke altså, tror ikke jeg hadde klart og slå et barn, men har kanskje med at jeg ble slått selv ;p

streker paa veggen: Jeg vet ikke, men jeg skjønner hva du vil frem til. Noen med erfaring med akkurat dette??

Skrevet

Hva ville dere gjort om dere oppdaget at partner/sambo/ektefelle gjorde dette?? Hvordan ville dere reagert??

Det er lett å si at han ville ha fått avskjed på dagen i så fall. Men når jeg tar med all fornuft - også hva som er best for barna i det lange løp, så ville jeg kanskje ha moderert meg. Selv om prinsippene mine sier det motsatte, så har han så mange kvaliteter som far at det vil være godt for barna å få ta del i dem. Dessuten ville han, om han flyttet ut, neppe ha blitt fradømt samvær med barna på et slikt grunnlag uansett...

Tror mine krav hadde vært som følger: Han måtte ha tatt en alvorsprat med barnet og fortalt oppriktig at han var lei seg. Og så love både meg og barnet at det aldri skjer igjen. Vet gjentakelse ville prosessen ha vært kortere.

Veldig vanskelig å si når man ikke står inne i det selv, men en seriøs prat med oppriktig anger fra hans side ville ha vært ei forutsetning for at tilliten min til han skulle gjenopprettes.

Skrevet

I mangel av bedre metoder hender det vel at noen slår.

Jeg mener at folk som slår ikke kan eller vet bedre. Å vinne ved å bruke makt er galt, om det er psykisk eller fysisk.

Mener det samme om skriking til barn. Det høres forferdelig ut og bør være helt unødvendig.

Gjest en dol venn
Skrevet

Det er lett å si at han ville ha fått avskjed på dagen i så fall. Men når jeg tar med all fornuft - også hva som er best for barna i det lange løp, så ville jeg kanskje ha moderert meg. Selv om prinsippene mine sier det motsatte, så har han så mange kvaliteter som far at det vil være godt for barna å få ta del i dem. Dessuten ville han, om han flyttet ut, neppe ha blitt fradømt samvær med barna på et slikt grunnlag uansett...

Tror mine krav hadde vært som følger: Han måtte ha tatt en alvorsprat med barnet og fortalt oppriktig at han var lei seg. Og så love både meg og barnet at det aldri skjer igjen. Vet gjentakelse ville prosessen ha vært kortere.

Veldig vanskelig å si når man ikke står inne i det selv, men en seriøs prat med oppriktig anger fra hans side ville ha vært ei forutsetning for at tilliten min til han skulle gjenopprettes.

takk for kloke ord!! Men du sier at ved gjentakelse ville prosessen vært kortere. Ville du m.a.o dratt inn ukjente i en slik sak?? Gitt h*n denne sjansen?? Hjelp etc.

Gjest en dol venn
Skrevet

Helt uakseptabelt. Gubben har gjort det en gang, og det blir nok med den ene gangen.

Hva om han gjør det igjen? Hva gjør du da??

Skrevet

I mangel av bedre metoder hender det vel at noen slår.

Jeg mener at folk som slår ikke kan eller vet bedre. Å vinne ved å bruke makt er galt, om det er psykisk eller fysisk.

Mener det samme om skriking til barn. Det høres forferdelig ut og bør være helt unødvendig.

Å skrike til barn kan nok skje den beste en gang man er ekstra frustrert og alt går på tverke og ungen er umulig ;-)

Jevnlig skriking,- ja da er jeg enig...

Gjest en dol venn
Skrevet

Det er uakseptabelt, nedverdigende for barnet og straffbart.

Det er ikke lov og slå barn, og hva resten av dolverden måtte mene om det, mener altså norsk lov at det ikke er greit.

Hadde ett vennepar av meg slått barna sine, så hadde di ikke lenger vært mine venner lenger. Da hadde jeg tatt feil av di i utgangspunktet.

Vennlig hilsen

Vil du kalle det å slå, å gi en lett dask på baken??

Skrevet

Det vil jeg tro fortsatt fins. Kansje i langt flere hjem enn vi kan tenke oss.

I min generasjon var det helt vanlig å få ris og de eldste mine har nok fått seg et rapp over ræva men den gangen var det forholdsvis vanlig og heller ikke ulovlig.

Minstemann har ikke fått.

Skrevet

Å skrike til barn kan nok skje den beste en gang man er ekstra frustrert og alt går på tverke og ungen er umulig ;-)

Jevnlig skriking,- ja da er jeg enig...

En gang hvert jubelår når strikken er tøyd langt, det er forståelig. Hørte en dame i butikken en gang. Hun ropteskrek til ungen sin, jeg var helt sjokkert. Trodde faktisk hun var mindre begavet. Men tror ikke hun var det.

Skrevet

En gang hvert jubelår når strikken er tøyd langt, det er forståelig. Hørte en dame i butikken en gang. Hun ropteskrek til ungen sin, jeg var helt sjokkert. Trodde faktisk hun var mindre begavet. Men tror ikke hun var det.

Det var det jeg mente. Noen få ganger totalt. Hvis man gjør det i full offentlighet,- da må det være standard prosedyre...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...