Gå til innhold

Forelder som riser barnet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er glad vi har den loven i norge, at vi har barnevern også. Det er betryggende. Men jeg ville ikke ha kasta ut gubben om det skjedde bare en gang :-) Jeg ville definitivt forlangt at han gikk til legen om det gjentok seg.

Det er også en smule egoistisk å kaste gubben etter noe slikt. Tror neppe det ville føre til mindre skyldfølelse for barnet. Når man har barn kan man ikke bare tenke på sitt eget beste lenger, og droppe fyren når det måtte passe.

• Svar 126
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Dorthe

11

• Ida74

8

• Hatsumomo

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Jente31
Skrevet

Det er også en smule egoistisk å kaste gubben etter noe slikt. Tror neppe det ville føre til mindre skyldfølelse for barnet. Når man har barn kan man ikke bare tenke på sitt eget beste lenger, og droppe fyren når det måtte passe.

Var det jeg prøvde å si:)

Skrevet

Det følger nok med alderen :o)

Kompisen sliter nå med sin 11-åring som vil sminke seg. Han gir ikke opp, og tror han kan stoppe henne. Jeg ser sminkrestene siden et år tilbake, det gjør ikke han. Hun tørker av seg før hun går hjem. Det hadde vært mye bedre å stille med en åpen hånd. Hun smiler lurt til meg, men opponerer klart mot faren.

Skrevet

Men noen ville kalt det også ulovlig.. eller...???

Dem om det..

Skrevet

Enkelte mennesker skjønner ikke noe annet språk enn det fysiske. For disse menneskene er fysisk avstraffelse den eneste virkelige straff, selv om det kan trekkes i tvil om hvorvidt det er riktig eller ikke å utøve den. Men det er en katastrofal feil å anta at barn tilhører denne gruppen.

Med barn er det den berømte gummistrikken som skal strekkes. Det funker nok. Jo mer motstand, jo strammere. Mindre motstand, løsere. Oppdragelse er gjentagelser og påtrykk i mange år. Ingen snarveier, men bøttevis med tålmodighet og strategisk planlegging som feiler gang på gang.

Skrevet

Der er jeg enig. Konfliktløsing på den bombastiske måten er ikke bra. Hverken for barn å se eller for voksnes beste.

Det blir som da de hengte Saddam, de bryter viktige dialoger og verdifull lærdom til fordel for hevn. Primitivt. Han visste de ville drepe han og han stilte seg på fire stive bein som et esel. Han hade ingenting å tape. Hadde han fått leve, kunne vi lært av han.

Skrevet

Hmm.. men hva med å foreslå behandling først?? Ville du ikke foreslått det en gang??

Nei.

De må gjerne anskaffe behandling, men har man ikke selv innsett at man trenger det før, så tar ikke jeg sjansen på at man er vettug nok til å ordne dette selv.

Politiet ville trolig henlegge saken, og barnevernet kanskje følge opp men ikke fjerne barnet. Altså helt levelige konsekvenser.

(Dette gjelder da "andre," ikke eventuell partner. Det er uaktuelt for meg å være sammen med noen som i noen som helst sammenheng synes det er ok å slå barn).

Gjest abrahamsen
Skrevet

ja, visse ting fortjener ikke en ny sjanse. Man skal heller være takknemlig for at de har visst deg hvem de egentlig er. Så du får dem ut av huset så fort som mulig.

Vist => vise

Visst=> vite

Hvis => Dersom

Sorry;o)

Skrevet

Kompisen sliter nå med sin 11-åring som vil sminke seg. Han gir ikke opp, og tror han kan stoppe henne. Jeg ser sminkrestene siden et år tilbake, det gjør ikke han. Hun tørker av seg før hun går hjem. Det hadde vært mye bedre å stille med en åpen hånd. Hun smiler lurt til meg, men opponerer klart mot faren.

Hehe, det der klarer han ikke :o)

Gjest en dol venn
Skrevet

Nei.

De må gjerne anskaffe behandling, men har man ikke selv innsett at man trenger det før, så tar ikke jeg sjansen på at man er vettug nok til å ordne dette selv.

Politiet ville trolig henlegge saken, og barnevernet kanskje følge opp men ikke fjerne barnet. Altså helt levelige konsekvenser.

(Dette gjelder da "andre," ikke eventuell partner. Det er uaktuelt for meg å være sammen med noen som i noen som helst sammenheng synes det er ok å slå barn).

hva om h*n angrer like etter på da?? da kan h*n jo ikke synes det er ok å rise baken, men innså at h*n mistet kontrollen??

Gjest abrahamsen
Skrevet

Der er jeg enig. Konfliktløsing på den bombastiske måten er ikke bra. Hverken for barn å se eller for voksnes beste.

Det blir som da de hengte Saddam, de bryter viktige dialoger og verdifull lærdom til fordel for hevn. Primitivt. Han visste de ville drepe han og han stilte seg på fire stive bein som et esel. Han hade ingenting å tape. Hadde han fått leve, kunne vi lært av han.

Du er en klok mann du keinstein:o)

Skrevet

Hehe, det der klarer han ikke :o)

Snakker vi om et urgammelt problem?

Pappas lille "engel"....

Hun gliser bak ryggen hans.... dummere går det ikke an å bli...

Skrevet

Du er en klok mann du keinstein:o)

Bare ikke forveksle teori og praksis. Praksis er kanskje å forandre taktikken daglig etter som erfaringene strømmer på?

Den ene dagen er de dritsure, den neste er de blide som soler.... har du tre, så har du gjerne to av den ene og en av den andre, og så bytter de om..

Gjest abrahamsen
Skrevet

Bare ikke forveksle teori og praksis. Praksis er kanskje å forandre taktikken daglig etter som erfaringene strømmer på?

Den ene dagen er de dritsure, den neste er de blide som soler.... har du tre, så har du gjerne to av den ene og en av den andre, og så bytter de om..

Wow... *klør meg i hodet* :o)

Skrevet

Snakker vi om et urgammelt problem?

Pappas lille "engel"....

Hun gliser bak ryggen hans.... dummere går det ikke an å bli...

LOL

Skrevet

LOL

Hvor lurt er det av foreldre å tvinge unga til å lure dem? Basere et forhold på lureri? Lære seg lureri? Fordreie virkeligheten til sin egen fordel/bekvemmelighet?

Skrevet

Hvor lurt er det av foreldre å tvinge unga til å lure dem? Basere et forhold på lureri? Lære seg lureri? Fordreie virkeligheten til sin egen fordel/bekvemmelighet?

Jeg har vel ikke tvunget ungene til å lure meg men jeg har latt meg lure og vært fullt klar over det.

Man må velge sine krangler og man kan ikke krangle om alt og noen ganger kan det være kjekt å la seg lure, rett og slett fordi det ikke er så viktig selv om ungene tror det.

Skrevet

Jeg har vel ikke tvunget ungene til å lure meg men jeg har latt meg lure og vært fullt klar over det.

Man må velge sine krangler og man kan ikke krangle om alt og noen ganger kan det være kjekt å la seg lure, rett og slett fordi det ikke er så viktig selv om ungene tror det.

Kloke vurderinger sikkert.

Jeg turde ikke fortelle mora mi om alle mine manipulasjoner heller.

Men at jeg putta mat jeg ikke likte bak radiatoren og senere kastet den i do, det ble hun sjokkert over, og litt lei seg. Hun hadde fryktelig dårlig råd. Men jeg var "tvunget".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...