Gå til innhold

Erfaring med akupunktur??


Tjolahopp

Anbefalte innlegg

Jeg har sovet veldig, veldig dårlig siden november. Er nå 35 uker på vei. Må tisse ca 4 ganger hver natt, og sliter med å sovne igjen etter dobesøkene. Dessuten sover jeg veldig urolig, har mareritt osv, og våkner lett.

Får ikke tatt igjen den tapte søvnen i løpet av dagen heller.

Var hos jordmor som anbefalte meg å gå til akupunktør, og jeg har bestemt meg for å prøve det. Denne søvnløsheten går på humøret løs, og tålmodigheten min er i ferd med å forsvinne.

Ser med skrekk fram mot nattevåk om jeg ikke får lada opp mine egne batterier først.

Noen som har erfaringer med akupunktur pga lignende problemer?

Håper i såfall å høre fra dere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet bare at jeg har blitt frarådet på det sterkeste å få akupunktur i svangerskapet siden det kan føre til abort/for tidlig fødsel.

Dette var en utenlandsk spesialist, og han ble alldeles sjokkert over å høre at akupunktur gjerne brukes helt i begynnelsen av svangerskapet også her i Norge, for å lindre kvalme.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for å være ærlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet bare at jeg har blitt frarådet på det sterkeste å få akupunktur i svangerskapet siden det kan føre til abort/for tidlig fødsel.

Dette var en utenlandsk spesialist, og han ble alldeles sjokkert over å høre at akupunktur gjerne brukes helt i begynnelsen av svangerskapet også her i Norge, for å lindre kvalme.

Så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for å være ærlig....

Akupunktører som er NAFO godkjente følger strenge retningslinjer ved behandling av gravide, bl.a. er det visse punkter som ikke skal benyttes ved graviditet fordi de kan fremskynde fødsel. I tillegg bruker man få nåler og forsiktig stimulering. Svært mange gravide benytter akupunktur for forskjellige plager relatert til graviditet og fødsel uten at det er rapportert særlige bivirkninger.

Tjolahopp er 35 uker gravid, så faren for abort er vel over :-)

Selv gir jeg ofte fødselsforberedende akupunktur fra uke 36 i sv skap for å styrke energien til den fødende, gi krefter og forberede modning av livmormunnen. Noen undersøkelser har vist at dette kan gi "lettere fødsler" med mindre inngrep (tang, vacuum mm), og færre overtidige barn. Det er imidlertid ikke vist økt tendens til for tidlig fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktører som er NAFO godkjente følger strenge retningslinjer ved behandling av gravide, bl.a. er det visse punkter som ikke skal benyttes ved graviditet fordi de kan fremskynde fødsel. I tillegg bruker man få nåler og forsiktig stimulering. Svært mange gravide benytter akupunktur for forskjellige plager relatert til graviditet og fødsel uten at det er rapportert særlige bivirkninger.

Tjolahopp er 35 uker gravid, så faren for abort er vel over :-)

Selv gir jeg ofte fødselsforberedende akupunktur fra uke 36 i sv skap for å styrke energien til den fødende, gi krefter og forberede modning av livmormunnen. Noen undersøkelser har vist at dette kan gi "lettere fødsler" med mindre inngrep (tang, vacuum mm), og færre overtidige barn. Det er imidlertid ikke vist økt tendens til for tidlig fødsel.

Retningslinjer og følger vet jeg lite om, men gikk til akupunktur mot kvalme over flere uker tidlig i forrige svangerskap. Denne eksperten ble altså helt sjokkert over det. Og jeg har grunn til å stole på hans kunnskaper.

Og selv om faren for abort er over etter 35 uker er det fremdeles ikke ønskelig å få ut ungen.

Mulig det er strenge regler og alt, men jeg tar ikke sjangsen flere ganger, og om noen spør så er det dette jeg svarer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retningslinjer og følger vet jeg lite om, men gikk til akupunktur mot kvalme over flere uker tidlig i forrige svangerskap. Denne eksperten ble altså helt sjokkert over det. Og jeg har grunn til å stole på hans kunnskaper.

Og selv om faren for abort er over etter 35 uker er det fremdeles ikke ønskelig å få ut ungen.

Mulig det er strenge regler og alt, men jeg tar ikke sjangsen flere ganger, og om noen spør så er det dette jeg svarer. :-)

Takk for svar! Er interresant den diskusjonen. Selv visste jeg ikke at jeg kunne få akupunktur for problemene mine, trodde det bare var noe jeg kunne få når jeg var enda nærmere termin av andre årsaker.

Jeg skal til akupunktøren på mandag, og hun er NAFO-godkjent.

Velger å stole på jordmor og tidligere erfaringer om at slik behandling hjelper.

Kan uansett ikke gå på nesten tom maskin fram mot fødsel, føler meg elendig med så lite søvn jeg får nå.

Jeg tror, som Tinkebøtta sa, at sjansen for for tidlig fødsel er liten. På den annen side har jeg jo ikke forsøkt dette før.

Håper på det beste - at dette skal hjelpe meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Er interresant den diskusjonen. Selv visste jeg ikke at jeg kunne få akupunktur for problemene mine, trodde det bare var noe jeg kunne få når jeg var enda nærmere termin av andre årsaker.

Jeg skal til akupunktøren på mandag, og hun er NAFO-godkjent.

Velger å stole på jordmor og tidligere erfaringer om at slik behandling hjelper.

Kan uansett ikke gå på nesten tom maskin fram mot fødsel, føler meg elendig med så lite søvn jeg får nå.

Jeg tror, som Tinkebøtta sa, at sjansen for for tidlig fødsel er liten. På den annen side har jeg jo ikke forsøkt dette før.

Håper på det beste - at dette skal hjelpe meg.

Da får vi håpe det - lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...