Gå til innhold

Sherringråd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med deg men synes likevel at det ordet ser rart ut men cognac og konjakk ser helt greit ut begge to.

Ja, det er jo uaktuelt for oss å skrive pøbb, når vi har vokst opp med pub. Det er altså ikke snakk om å gjøre "pub" ugyldig, men å likestille det med en mer norsk variant.

Skrevet

Ja, det er jo uaktuelt for oss å skrive pøbb, når vi har vokst opp med pub. Det er altså ikke snakk om å gjøre "pub" ugyldig, men å likestille det med en mer norsk variant.

Det er jo greit, vi blir vant til det etterhvert.

Skrevet

Jeg syns det re greit at lydene stemmer med skrivemåten. Det blir lettere for de som skal lære å skrive og lese norsk. Jeg syns at geit skal skrives jeit, og sæd sed. Kirsebær kjirsjebær eller skjirsebær. Slik som det sies.

Jeg strever med å få invandrere, tyske, britiske, greske og pakistanske til å slutte å si do i stedet for du.

Det er slitsom at de sier Trusil i stedet for trysil etter 30 år i Norge.

Spesielt lyden Y er vanskelig, og det markerer jeg med å holde en kulepenn mellom nesa og overleppa. Mange hører ikke forskjell på sin ü/u og vår y.

De tror de sier Trysil, mens de egentlig tydelig sier Trusil eller Trosil.

Skrevet

Jeg syns det re greit at lydene stemmer med skrivemåten. Det blir lettere for de som skal lære å skrive og lese norsk. Jeg syns at geit skal skrives jeit, og sæd sed. Kirsebær kjirsjebær eller skjirsebær. Slik som det sies.

Jeg strever med å få invandrere, tyske, britiske, greske og pakistanske til å slutte å si do i stedet for du.

Det er slitsom at de sier Trusil i stedet for trysil etter 30 år i Norge.

Spesielt lyden Y er vanskelig, og det markerer jeg med å holde en kulepenn mellom nesa og overleppa. Mange hører ikke forskjell på sin ü/u og vår y.

De tror de sier Trysil, mens de egentlig tydelig sier Trusil eller Trosil.

Merkelig at de ikke hører forskjell på U og Y...Skulle tro de var et stykke fra hverandre i det elektromagnetiske spekteret. Dette går vel også litt på gener. Enkelte mennesker er jo f eks mer eller mindre tonedøve.

Jeg tror forresten mange nordmenn er litt for kritiske til utlendingers uttale av norsk. Skulle vi dratt til deres hjemland og forsøkt å prate, ville vi slitt med alle jalla-lydene de har. Mange nordmenn har også en tendens til å overvurdere sin egen engelsk kraftig.

Skrevet

Merkelig at de ikke hører forskjell på U og Y...Skulle tro de var et stykke fra hverandre i det elektromagnetiske spekteret. Dette går vel også litt på gener. Enkelte mennesker er jo f eks mer eller mindre tonedøve.

Jeg tror forresten mange nordmenn er litt for kritiske til utlendingers uttale av norsk. Skulle vi dratt til deres hjemland og forsøkt å prate, ville vi slitt med alle jalla-lydene de har. Mange nordmenn har også en tendens til å overvurdere sin egen engelsk kraftig.

En kompis hadde lært spansk, ganske flink faktisk. Men han ble kraftig skuffet. I Søramerika snakker de ikke spansk likevel. Spansk er en urskog av dialekter, nesten ikke en jævel snakker katalansk/katalonsk :-) og han forsto ikke det plukk. Men de forsto han.

Dessuten snakker mange søramerikanske indianere ikke spansk heller! Ca 15 ulike indianerdialekter. Det er til å bli gal av.

Carl I Hagen ble bedt om å lære seg spansk, men spanjolene der han bor forstår nesten ikke "høyspansk", og det fins ingen skoler som lærer bort den dialekten som snakkes der.

Skrevet

En kompis hadde lært spansk, ganske flink faktisk. Men han ble kraftig skuffet. I Søramerika snakker de ikke spansk likevel. Spansk er en urskog av dialekter, nesten ikke en jævel snakker katalansk/katalonsk :-) og han forsto ikke det plukk. Men de forsto han.

Dessuten snakker mange søramerikanske indianere ikke spansk heller! Ca 15 ulike indianerdialekter. Det er til å bli gal av.

Carl I Hagen ble bedt om å lære seg spansk, men spanjolene der han bor forstår nesten ikke "høyspansk", og det fins ingen skoler som lærer bort den dialekten som snakkes der.

Hmmm, min erfaring er annerledes. Jeg lærte litt spansk før jeg dro til Sør-Amerika, og ble overrasket over hvor mye jeg forsto og hvor lett det var å gjøre seg forstått. Det er en del forskjeller fra land til land og region til region, men det alt i alt er det ett og samme språk.

Men hvis han var i Chile, kan jeg forstå det. Der sluker de ord og prater som dansker.

Skrevet

Hmmm, min erfaring er annerledes. Jeg lærte litt spansk før jeg dro til Sør-Amerika, og ble overrasket over hvor mye jeg forsto og hvor lett det var å gjøre seg forstått. Det er en del forskjeller fra land til land og region til region, men det alt i alt er det ett og samme språk.

Men hvis han var i Chile, kan jeg forstå det. Der sluker de ord og prater som dansker.

Sluker ordene er nok det generelle. De fleste kan snakke spansk bare de anstrenger seg. Når de kan forstå, så kan de sikkert snakke også. De skakker på hodet og lyser plustelig opp når de får hørt ordentlig etter. Det virker sikkert begge veier?

Skrevet

Kanskje for at vi skal legge merke til akkurat den reklamen? ;-)

Jeg irriterer meg også grønn over voksne folk på TV og radio som ikke kan snakke rent. Pia Haraldsen tar kaka. Hun har store problemer med å få til kj-lyden.

Hun har vel mer generelt -problemer-!

Skrevet

He, he, jeg irriterer meg mest over hun dama som skal reklamere for sssvinekjøtt, som både visssssler på ssssene og skjeler. Jeg tror det ville hjelpe med noen som snakket rent og evnet å se inn i kamera..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...