Gå til innhold

Ventilasjon og allergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Vi har hatt en konflikt i huset de siste syv år, etter at vi traff hverandre, (men utenom den konflikten har vi det bra) Min kone har fra før en sønn med moderat allergi, mest mot katt, hest, fugl, timotei-pollen.Kløe /litt tett nese, og litt i øyne. Ikke astma, men har hatt en allergi-reaksjon i bronkiene etter en times besøk i stall, det gjør vi ikke mer. Jeg har en datter som elsker dyr, og rir, har katt hjemme osv.Hun bor hos moren sin. Vi har etterhvert kommet til et samarbeid hvor min datter ikke kommer i hesteklær, siden det er det min kones sønn reagerer mest på.

Jeg synes nok min kone overreagerer endel i enkelte sammenhenger. Sønnen er nå 15 år, han har en fin vennegjeng, flere av disse har katter. Han kan tilbringe en hel kveld i et hus med katt uten å merke nesten noe, så lenge han ikke kjæler med katten. Det er jo viktig med venner, og så lenge han ikke får økende problemer etter slike besøk,(det har pågått noen år), så burde vel det være greit, mener jeg. Min kone er dog ikke sikker...Det var spørsmål 1.

Spørsmål nr 2. Vi har nylig flyttet i en vertikaldelt tomannsbolig. Naboen på andre siden har katt. Loftet vårt har ståhøyde på midten men det er ikke fullstendig adskilt fra deres, ved at det er mulig å titte inn mellom smale sprekker mellom panelet i skilleveggen. Dette har betydning for ventilasjonen der oppe. For å komme opp på loftet må vi opp gjennom luke i taket, det må naboen også. Min kone har også et ønske om at vi på grunn av denne katten til naboen skal tette igjen disse sprekkene helt, noe som vil virke negativt på ventilasjonen, så det synes jeg ikke. Hun sier at vi jo ikke får støvsuget der oppe hvor store deler er dekket med isolasjon og ikke gulv, og at det etterhvert vil samle seg mye kattehår her. Det tror jeg neppe, siden kattehårene må opp gjennom en luke i taket..Vi diskuterer dette ganske ofte og trenger et realistisk råd.

Hilsen mann og kone.

Skrevet

1. Hva er egentlig spørsmålet? Klager kona di over at datteren din kommer på besøk fordi hun har katt hjemme? Hvis det er det som er problemet, er jeg enig med deg. Så lenge gutten kan være i andre katteeieres hus, bør det ikke være noe problem.

2. Jeg har veldig vanskelig for å tro at det kan samle seg kattehår der oppe som deretter vil forflytte seg ned i huset deres. I såfall ville det også kommet rester av isolasjon ned i huset deres, og det er mye verre.

Skrevet

Når sønnen hennes er 15 år er han vel i stand til å varsle fra om evt plager han får grunnet hår e.l. datteren din drar med seg inn i huset. Så lenge han ikke klager så burde mora holdt kjeft. Men nå er nå en gang mødre slik at de bekymrer seg for det meste. TA en prat med begge to og be han fortelle hvordan han har det og om han ønsker noen endringer. Kanskje hun lettere kan akseptere det hvis hun hører det direkte fra han.

Når det gjelder loftet ville jeg tettet inn mot naboen av helt andre grunner. Både for å få privatliv og støy generelt. Ser ikke helt hvordan ventilasjonen skal bli dårligere av å tette hullene. Kanskje din kone bruker sin sønns allergi som et påskudd for å tette igjen hullene mot naboen?

Hvorfor er deler av gulvet ikke dekket til? Isolasjon er ikke heldig å puste inn. Selv om det neppe vil feste seg særlig med kattehår der,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...