Gå til innhold

økonomisk hjelp til student?

Anbefalte innlegg

Gjest malene24
Skrevet

Jeg er en jente på 24 som sliter litt. Bor for tiden i Oslo pga studier og har bodd

her med min samboer i drøyt to år nå. Det har gått sånn opp og ned, nå går det stort

sett nedover. – ja faktisk rett i dass, så jeg har gjort det slutt med han.

Men så er det hva som skjer videre da. Jeg har så lyst til å flytte fra ham, og han vil

jo og ha meg ut, men pga at jeg bare er student så har jeg

ikke råd til å bo alene egentlig. Ikke har jeg råd til flyttebil og ikke kjenner jeg folk

som er villige til å hjelpe meg med å flytte, min samboer er dritsur på meg og sier jeg må ordne ut selv.

Familien min bor langt i nord og jeg har ikke så mye kontakt med dem. Tror neppe de vil hjelpe meg økonomisk.

Er det noe jeg kan gjøre? Jeg har studielån, får man noe hjelp fra sosial eller lignende da? Noen som vet hvem

jeg bør kontakte? Tror dere banken kan hjelpe?

Kunne trengt litt hjelp til å komme meg fra han og starte på nytt.

Gjest studentmamma
Skrevet

Mulig du kan få låne penger i banken. Ei venninne har ingen kontakt med foreldrene sine, og må låne penger i banken når studielånet ikke strekker til.

Tviler egentlig på at du har rett på sosialhjelp, men skal ikke si det sikkert.

Jeg vet at studielånet teller som inntekt hvis en skal søke om bostøtte feks.

Hva med å kontakte banken? Du kjenner vel noen som kan hjelpe deg å flytte? Du må nok prøve å finne en hybel.

Jeg har studentkonto i DnbNor og har 5000 kr i kontokreditt og 5000 i kreditt på en regningskonto. En kan også få Mastercard hvis en ønsker det, men det anbefaler ikke jeg hvis en kan unngå det.

Skrevet

En hel masse studenter bor alene. F.eks på studenthybel (leste nylig i avisen at det er masse ledig!). Eller du kan se etter rom i kollektiv. Kanskje du kan se etter en deltidsjobb for å tjene noen ekstra kroner? Det er jo det de fleste studenter gjør.

Skrevet

Du har råd til å bo alene dersom du bor på studentbolig. Ring til studentsamskibnaden og forklar dem situasjonen, så kan det hende du kan komme inn uten å stå i kø.

For å få råd til flyttebil låner du penger.

Du er ikke den første som har kommet i denne situasjonen, og blir nok heller ikke den siste. Dette overlever du.

Skrevet

Dattera mi bor alene i studentbolig, hun har en leilighet med kjøkken og bad. Den er liten, midt i byen og hun betaler 4000 kr i mnd. Det går stort sett greit det da hun jobber litt ved siden av. Men du må betale to mnd husleie i depositum for studentleilighetene, du har ikke noen du kan låne av så lenge da.

Skrevet

Du har råd til å bo alene dersom du bor på studentbolig. Ring til studentsamskibnaden og forklar dem situasjonen, så kan det hende du kan komme inn uten å stå i kø.

Du er ikke den første som har kommet i denne situasjonen, og blir nok heller ikke den siste. Dette overlever du.

Studentsamskipnaden har ledige boliger nå, står det på hjemmesiden deres.

Skrevet

Nei, du får verken sosialstøtte eller annen statlig hjelp så lenge du mottar studielån.

Men hvorfor har du ikke råd til å bo alene? Om du som de fleste andre har noe over 6000 utbetalt i måneden, og dessuten har fått omtrent 16,000 nå i januar så har du vel samme forutsetninger som alle de andre aleneboende studentene?

Det finnes plenty av ledige studenthybler for tida, aberet er at det er de mest shabby stedene som ikke har venteliste og at det stort sett gjelder Kringsjå og Sogn studentbyer. Men det kan man vel leve med for en stund, og billige er de i hvert fall. Depositumet fikser du med stipendet/lånet du fikk nå i januar.

Om du absolutt ikke kjenner noen som kan hjelpe deg å flytte, og du må ha hjelp, så sjekk finn.no for billige polakker e.l, eller heng opp en lapp på nærbutikken eller på en lokal videregående. Noe må du åpenbart betale.

Og ja, en deltidsjobb er ingen dum idé. De er forholdsvis enkle å få.

Gjest Bisabeth
Skrevet

Med studielån/stipend skal du fint kunne klare deg som singel. Vi er mange som allerede gjør det. Vil du bo bra, så er kollektiv med venner en fin ting, men hybelleiligheter(ett roms) er også en mulighet.

Lag budsjett, så finner du ut av din egen økonomi, og må prioritere slik at det går opp i opp.

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg henger med de andre under hva de har svart. Du greier deg fint med 6000 kr i måneden. Jeg har råd til husleie, mobil, internett, busskort, noen divs. regninger og mat. Tilegg så greier jeg å spare noen kroner. Har fler tusen på konto i overskudd nå! Det er klart en ikke greier seg om en ikke tenker økonomi. Men det må du gjøre! Du kan ikke unne deg så mye, heller ikke spise den "dyreste maten"! Dette skal gå selv om du ikke får hjelp av familie, det får ikke jeg heller! En må greie seg selv etter fylte 18 år!

Gjest malene24
Skrevet

Jeg henger med de andre under hva de har svart. Du greier deg fint med 6000 kr i måneden. Jeg har råd til husleie, mobil, internett, busskort, noen divs. regninger og mat. Tilegg så greier jeg å spare noen kroner. Har fler tusen på konto i overskudd nå! Det er klart en ikke greier seg om en ikke tenker økonomi. Men det må du gjøre! Du kan ikke unne deg så mye, heller ikke spise den "dyreste maten"! Dette skal gå selv om du ikke får hjelp av familie, det får ikke jeg heller! En må greie seg selv etter fylte 18 år!

Jeg tror ikke jeg vil greie det nå i starten, han er arbeidsledig og har heller ikke råd til å bo der vi bor nå, så han må flytte, men vi har tre måneders oppsigelsestid. Jeg orker ikke bo med han til da, uansett må jeg nesten dele på disse tre månedenes husleie... og det har jeg ikke råd til.

Gjest hoppalaia
Skrevet

En svoger av meg brukte opp studielånet sitt på fest og tull og hadde knapt råd til brød, husleie hadde han ikke råd til... men han klarte å få litt hjelp fra sosialen. De vil jo ikke folk skal sulte heller da.

Skrevet

Mulig du kan få låne penger i banken. Ei venninne har ingen kontakt med foreldrene sine, og må låne penger i banken når studielånet ikke strekker til.

Tviler egentlig på at du har rett på sosialhjelp, men skal ikke si det sikkert.

Jeg vet at studielånet teller som inntekt hvis en skal søke om bostøtte feks.

Hva med å kontakte banken? Du kjenner vel noen som kan hjelpe deg å flytte? Du må nok prøve å finne en hybel.

Jeg har studentkonto i DnbNor og har 5000 kr i kontokreditt og 5000 i kreditt på en regningskonto. En kan også få Mastercard hvis en ønsker det, men det anbefaler ikke jeg hvis en kan unngå det.

Studielånet teller kun som inntekt dersom en krever en særberegning av inntekten fordi man har gått særskilt ned i inntekt etter siste ligningsår (ved søknad om bostøtte). Men så lenge hun ikke har barn eller helsemessige lidelser skal det godt gjøres at hun kvalifiserer for bostøtte.

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg tror ikke jeg vil greie det nå i starten, han er arbeidsledig og har heller ikke råd til å bo der vi bor nå, så han må flytte, men vi har tre måneders oppsigelsestid. Jeg orker ikke bo med han til da, uansett må jeg nesten dele på disse tre månedenes husleie... og det har jeg ikke råd til.

Det forandrer jo saken da. At du da må betale sammen med han i 3 måneder. Det skrev du ikke noe om mener jeg å huske! Men du må gå i banken og fortelle situasjonen. Håper du får et lite lån der. Men betal fort tilbake om du greier etter det blir litt bedre. Ikke få deg for mye lån!

Skrevet

Kanskje er du ikke ute etter konkrete praktiske råd, men ønsker å lufte situasjonen generelt?

Her er i alle fall noen forslag til å løse den praktiske situasjonen.

Dere har kanskje depositum? Husleien som dere skal betale i de 3 månedene kan vel dekkes av dette? Eventuelt at dere sier opp og prøver å få nye leietagere raskt slik at utleier får leid ut. Alternativt: Gjør avtale med utleier om å betale resterende husleie i avdrag. Kanskje kan dere skrive et gjeldsbrev.

Når det gjelder sosialhjelp så har studenter som hovedregel ikke rett på det, da andre muligheter først skal utnyttes. Kun i spesielle unntakstilfeller blir det ytt hjelp. I verste fall, dersom du kan dokumentere at ingen andre løsninger går så kan du lufte saken på sosialkontoret.. Men ville ikke ha satsa på hjelp derfra.

De vil trolig si at i din stuasjon skal du kunne leve av studielån og eventuelt deltidsjobb/sommerjobb.

Kan du få en avtale med flyttebyrået om å betale i avdrag? Evt hør med frivillighetssentral eller lignende om hjelp? Har du ingen studiekamerater med bil med hengefeste? NOEN bør jo kunne hjelpe deg?

Ellers ser jeg du har fått tips om kreditt i bank og studenthybler. Tror nok du må starte der før du begynner å tenke på å oppsøke sosialkontoret.

Skrevet

Flytt i kollektiv, mye billigere enn å bo alene. Har du lappen kan du leie bil hos rentawreck for å kjøre tingene dine.

Trenger du andre råd, hør med en sosionom tilknyttet universitetet/skolen du går på. De skal ha litt peiling. Sosialen er de -siste- du går til. Jeg måtte dit da jeg bodde i Oslo. Mistet all verdighet etter det.

Skrevet

En svoger av meg brukte opp studielånet sitt på fest og tull og hadde knapt råd til brød, husleie hadde han ikke råd til... men han klarte å få litt hjelp fra sosialen. De vil jo ikke folk skal sulte heller da.

Nå får man utbetalt 6100,- hver måned så det skal godt gjøres.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...