Gå til innhold

Hvordan takler dere deres sjalusi?

Anbefalte innlegg

Gjest nba_kurty
Skrevet

Sjalusi er en vanlig følelse i oss mennesker. Noen er flinkere enn andre til å håndtere den. En viss mengde sjalusi er greit men når den går over til sykelige tilstander, da er det straks ille.

Så er spørsmålet: hvordan takler dere deres sjalusi?

Jeg vet ikke om min måte er den beste men slik gjør jeg det: jeg tenker først over det som skjer og tenker at det er dumt. Jeg er ikke avhengig av andre for å ha det bra med meg selv. Så prøver jeg å glemme det og nå kommer kanskje det dumme. Jeg på en måte stenger meg inne i meg selv og overfor den sjalusien er for. ja de holder jeg en meget stram maske. Det er da en maske uten følelser og jeg er da ikke mottakelig for nærhet eller slikt fra den personen. Holder en bevisst avstand og på en måte beskytter meg selv.

Hva med dere? Hvilke teknikker eller tanker bruker dere?

Skrevet

Tror egentlig aldri jeg har vært sjalu. Men om jeg visste at jeg følte noe irrasjonelt, så ville jeg vel forsøkt å holde kjeft om det og vente til det gikk over.

Gjest Jente31
Skrevet

Om jeg blir sjalu, så tenker jeg at ingen kan styre/bestemme over et annet menneske, og at det sikkert finnes en annen/naturlig grunn til mine "mistanker".

Skrevet

Jeg har aldri hatt grunn til å være sjalu, så jeg vet vel egentlig ikke hvordan jeg ville taklet det...

Skrevet

I min ungdom var jeg sjalu helt til jeg fikk en ahatanke i hodet. Sjalusien styrte meg så at jeg ikke fikk tid og anledning til å leve og ha det gøy.

Det nytter ikke å ta til seg andres meninger. Du må eie tanken og gjøre den til din.

Gjest nba_kurty
Skrevet

I min ungdom var jeg sjalu helt til jeg fikk en ahatanke i hodet. Sjalusien styrte meg så at jeg ikke fikk tid og anledning til å leve og ha det gøy.

Det nytter ikke å ta til seg andres meninger. Du må eie tanken og gjøre den til din.

Men er det normalt da at man på en måte stenger seg inne i seg selv og ikke lar noe annet komme inn? Jeg føler at det hjelper meg.

Gjest Jente31
Skrevet

Men er det normalt da at man på en måte stenger seg inne i seg selv og ikke lar noe annet komme inn? Jeg føler at det hjelper meg.

Fortrenger du sjalusien...??

Skrevet

Jeg fant ut at det var ingen grunn til å være sjalu.

Gjest Elextra
Skrevet

Stusser over voksne folk som sier de aldri har vært sjalu - har det overhodet ikke skjedd at noen de har vært interessert i har vært interessert i noen andre?

Har selv vært sjalu flere ganger enn jeg kan huske, men heldigvis ikke på ordentlig når jeg har vært i lange, alvorlige forhold.

Mange forhold har vært ødelagt av ubegrunnet sjalusi. Det bør en ha i mente, og i stor grad forsøke å undertrykke følelsen. Få ting er dessuten mindre sexy enn andres ubegrunnede sjalusi. .

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Den er blitt totalt fraværende.

Gjest nba_kurty
Skrevet

tja, leste i et psykologi tidsskrift at man først må erkjenne den og så bearbeide den. jeg mener at jeg bare bearbeider den. dette gjelder jo en jente. hun var ute og spiste med en guttevenn igår og henne og jeg har vært sammen før. idag skulle vi på trening og hun fortalte meg at hun hadde vært og spist med han. jeg bare sa ok og spurte hva de hadde spist. der var jeg ikke mottakelig for noe mer så jeg stengte meg inne. og ble følelsesløs. hun ville stadig ta på meg og klemme meg men jeg vek unna. han har visst spurt henne om de kunne bli sammen før jul men hun sa nei, dette fortalte hun meg. jeg har jobbet veldig med sjalusien min og har bestemt meg for å ikke la den styre livet mitt. idag var hun stadig på meg men jeg ikke med på det. nå merker jeg at hun er mere kontaktsøkende. det er den eneste måten jeg kan håndtere sjalusien på og jeg føler at jeg steg for steg kommer videre.

Gjest Jente31
Skrevet

tja, leste i et psykologi tidsskrift at man først må erkjenne den og så bearbeide den. jeg mener at jeg bare bearbeider den. dette gjelder jo en jente. hun var ute og spiste med en guttevenn igår og henne og jeg har vært sammen før. idag skulle vi på trening og hun fortalte meg at hun hadde vært og spist med han. jeg bare sa ok og spurte hva de hadde spist. der var jeg ikke mottakelig for noe mer så jeg stengte meg inne. og ble følelsesløs. hun ville stadig ta på meg og klemme meg men jeg vek unna. han har visst spurt henne om de kunne bli sammen før jul men hun sa nei, dette fortalte hun meg. jeg har jobbet veldig med sjalusien min og har bestemt meg for å ikke la den styre livet mitt. idag var hun stadig på meg men jeg ikke med på det. nå merker jeg at hun er mere kontaktsøkende. det er den eneste måten jeg kan håndtere sjalusien på og jeg føler at jeg steg for steg kommer videre.

Du har kommet langt ved å erkjenne at du sliter med sjalusien og ikke vil la den styre livet ditt, og at du jobber med deg selv.

For meg høres det ut som at du takler det bra:

bare du ikke stenger den inne fordi du ikke tør å vise det utad.. Jeg vet ikke, men jeg tenker at om du sliter med dette følelsesmessig - om det kan gi deg problemer på sikt..

Jeg er ikke så god på akkurat dette..

Skrevet

Det du gjør der kan også gjøre jenta usikker. Hun skjønner vel ikke hvorfor du drar deg vekk. Kanskje hun tror du har mistet interessen eller blitt forelsket i en annen. Det kan hende du gjør henne sjalu på den måten.

Gjest Jente31
Skrevet

Det du gjør der kan også gjøre jenta usikker. Hun skjønner vel ikke hvorfor du drar deg vekk. Kanskje hun tror du har mistet interessen eller blitt forelsket i en annen. Det kan hende du gjør henne sjalu på den måten.

Enig med deg. Men om han er sjalu på den andre som hun sa nei til, så forstår jeg at det er lett å trekke seg unna også, at han på den måten takler det. Men som du sier, det kan jo fort gjøre skade også..

Kansje det hadde vært bedre av han å være ærlig mot henne og fortelle henne at han er sjalu? Vet ikke..?

Skrevet

Enig med deg. Men om han er sjalu på den andre som hun sa nei til, så forstår jeg at det er lett å trekke seg unna også, at han på den måten takler det. Men som du sier, det kan jo fort gjøre skade også..

Kansje det hadde vært bedre av han å være ærlig mot henne og fortelle henne at han er sjalu? Vet ikke..?

Egentlig er kommunikasjon alfa og omega i et forhold. Så enig med deg der.

En annen ting er at han kan fortsette og trekke seg unna for å få henne mer interessert og ta mer kontakt. En slags straff/belønning måte. Resultatet kan da bli at hun går lei og ikke gidder mer.

Gjest Jente31
Skrevet

Egentlig er kommunikasjon alfa og omega i et forhold. Så enig med deg der.

En annen ting er at han kan fortsette og trekke seg unna for å få henne mer interessert og ta mer kontakt. En slags straff/belønning måte. Resultatet kan da bli at hun går lei og ikke gidder mer.

Ja, selv om han trekker seg unna for på den måten å takle sjalusien, så kan det mistolkes fra hennes side, og hun kan bli lei..

Derfor er nok kommunikasjon bedre..

Men samtidig forstår jeg om han ikke har så lyst til å si at han er sjalu også, for det igjen kan jo skremme henne litt vekk.. Eller...??? Jeg vet ikke, jeg har liten erfaring med akkurat dette.

Gjest nba_kurty
Skrevet

saken er at folk/klassevenner spør meg om vi er sammen fordi vi sitter i klassen og flørter masse. jeg tør faktisk ikke si noe mer fordi jeg spurte henne før jul og da sa hun at hun var singel og at vi burde roe oss ned. dette gjør at jeg ikke tør å si noe. og det er her kimen til det ligger. det er greit nok at vi flørter men når hun spiser sammen med en som før jul spurte henne blir jeg usikker.men hun sa til meg for en stund tilbake at hun hadde sagt til han at det ikke ville funke, han bor på et sted mye lenger unna. så det er det som er problemet. jeg ba henne før jul slutte med slikt og lovte at jeg også skulle slutte fordi slikt gjorde oss usikre. hun var enig med uka etterpå så var det i gang igjen, jeg skylder ikke på henne, jeg kan si nei men jeg er så svak for henne. det er ikke mange dagene siden jeg kysset henne på halsen foran en del folk og hun sa ikke noe. men det som såret meg litt er at hun ikke fortalte meg at hun skulle spise sammen med han, jeg hadde da ikke blitt sur eller sjalu. hun kom på msn igår og sa at hun hadde vært ute og spist. jeg sa ok, idag sa hun at det var den gutten. men jeg var allerede i forsvarsposisjon. og var ikke mottakelig for noe fra henne. dette gjør meg usikker at vi driver på slikt, ingen sier nei og alt dette her.Komplisert!

Gjest nba_kurty
Skrevet

dessuten var jeg og henne på senteret i starten av januar og der spurte en venninne av meg oss om vi var sammen. da sa hun at vi var ute og shoppet. når nå denne gutten spurte oss på festen så visste jeg rett og slett ikke hva jeg skulle si så jeg penset samtalen inn på noe annet. hva kunne jeg ellers gjøre? hadde jeg sagt at vi var det og hun sa nei så hadde jeg jo tabbet meg ut.

Skrevet

Jeg tenker som så at jeg ikke kan bruke all min energi på å overvåke en mann eller på å mistenke ham for det ene og det andre.

Kjæresten min og jeg bor langt fra hverandre, vi reiser mye og har i det hele tatt plenty av muligheter til å være utro hvis vi ønsker det, uten at den andre ville oppdaget det. Men man må jo bare velge å stole på hverandre. Hvis man ikke stoler på hverandre, så er jo forholdet uansett ikke liv laga.

Samtidig må man være åpne og ærlige mot hverandre, og våge å snakke om ting som er vanskelige. Det gjelder også usikkerhet og vonde følelser som sjalusi.

Gjest nba_kurty
Skrevet

Jeg tenker som så at jeg ikke kan bruke all min energi på å overvåke en mann eller på å mistenke ham for det ene og det andre.

Kjæresten min og jeg bor langt fra hverandre, vi reiser mye og har i det hele tatt plenty av muligheter til å være utro hvis vi ønsker det, uten at den andre ville oppdaget det. Men man må jo bare velge å stole på hverandre. Hvis man ikke stoler på hverandre, så er jo forholdet uansett ikke liv laga.

Samtidig må man være åpne og ærlige mot hverandre, og våge å snakke om ting som er vanskelige. Det gjelder også usikkerhet og vonde følelser som sjalusi.

Er bare det at jeg er så verbal av meg og sier mye fint til henne. Hun derimot er det ikke. Jeg stoler jo på henne men kan ikke noe for at jeg er litt såret at hun ikke ville si til meg igår at hun skulle spise middag med han. Stoler hun ikke på meg da?

Men idag kom plutselig superlativene frem. På butikken mente hun at jeg var søt. Og så sa hun flere ganger at hun følte at jeg var sur eller ikke meg selv. Jeg for min del mener at oppførte meg pent og ikke for klengete som har vært ståa før.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...