Gå til innhold

Laks til middag

Anbefalte innlegg

Gjest Lakselisa
Skrevet

Jeg har invitert ei venninne på laksemiddag i kveld. Skal ovnsbake laksen (sammen med dill, smørklatt og sitron) så steker jeg wokgrønnsaker og koker eller baker potet. Men bør jeg ha noe saus ved siden av? Jeg har lett rømme, men bør jeg blande noe i den? Alle tips mottas med stor takknemlighet!

Skrevet

Du kan kjøpe en ferdigmix på pose(tørrvare) som du blander med fløte. Enkelt&godt.

Gjest Jente31
Skrevet

Når skal jeg komme, hehe.. Et tips: purre og paprika, sitronpepper, samt rømme er veeldig godt om du steker det sammen med laksen i ovnen:)

Du trenger ikke ha saus ved siden av. Rømme eller smeltet smør er ganske vanlig?!

Skrevet

Når skal jeg komme, hehe.. Et tips: purre og paprika, sitronpepper, samt rømme er veeldig godt om du steker det sammen med laksen i ovnen:)

Du trenger ikke ha saus ved siden av. Rømme eller smeltet smør er ganske vanlig?!

Putter du rømme og det andre tilbehøret inni aliminiumsfolien sammen med laksen?? Eller misforstod jeg grundig nå...

Skrevet

Jeg ville bare brukt rømme som saus. Eventuelt kan du ha noen frike krydderurter i den.

Skrevet

Jeg ville bare brukt rømme som saus. Eventuelt kan du ha noen frike krydderurter i den.

Gjest Jente31
Skrevet

Putter du rømme og det andre tilbehøret inni aliminiumsfolien sammen med laksen?? Eller misforstod jeg grundig nå...

Jepp :-)

Gubben har jobbet med fisk i mange år, og det var han som lærte meg dette. Snadder!!

hare1365380455
Skrevet

Rømme er nok ved siden av (kald), og så er det godt med sitronskiver, smør og dill sammen med fisken.

hare1365380455
Skrevet

Gubben har jobbet med fisk i mange år, og det var han som lærte meg dette. Snadder!!

Det må jeg prøve en gang!

Gjest Jente31
Skrevet

Rømme er nok ved siden av (kald), og så er det godt med sitronskiver, smør og dill sammen med fisken.

Ikke ved siden av nei, inni ja:) Fordeler det over laksen. Men vi bruker laksefilet da.. hel side..

Gjest Jente31
Skrevet

Det må jeg prøve en gang!

Ps. Gubben sier det beste er å bruke aluminiumsfolien OVER langpannen, og ikke pakke inn laksen.

Gjest Elextra
Skrevet

Pepperrot i rømme blir raskt enn litt mer avansert saus som er veldig god til fisk.

Pepperrot kan vel kjøpes i grønnsaksdisken og rives, selv kjøper jeg pepperrotpasta på tube.

Skrevet

Det skal jeg jammen prøve neste gang :-)

Smører du rømme inni laksen eller danderer du den mellom laksen og folien?

Skrevet

Sjekk jente31 sitt svar... Hun steker rømmen sammen med laksen:-)

Gjest Jente31
Skrevet

Det skal jeg jammen prøve neste gang :-)

Smører du rømme inni laksen eller danderer du den mellom laksen og folien?

Her er oppskriften, rett fra gubben:

Smør langpannen med margarin. Legg laksefileten i langpannen.

Visp rømme sammen med litt melk, slik at dette blir som en saus. (ikke lett rømme, for da skiller den seg)

Tøm dette rundt/oppå laksen i langpannen og dander med paprika, purre og sitronpepper. Evt salt og pepper.

Ha alu-folie over pannen.

Ca 180 gr. i ca 45 min, midt i ovnen.

Nyyyyyyydelig og farlig godt :-)

Skrevet

Her er oppskriften, rett fra gubben:

Smør langpannen med margarin. Legg laksefileten i langpannen.

Visp rømme sammen med litt melk, slik at dette blir som en saus. (ikke lett rømme, for da skiller den seg)

Tøm dette rundt/oppå laksen i langpannen og dander med paprika, purre og sitronpepper. Evt salt og pepper.

Ha alu-folie over pannen.

Ca 180 gr. i ca 45 min, midt i ovnen.

Nyyyyyyydelig og farlig godt :-)

Tusen takk for oppskrift:-)

Gjest Jente31
Skrevet

Tusen takk for oppskrift:-)

Lykke til, håper det smaker:)))

Skrevet

Sandefjordssmør er favorittsausen til laks her i huset:

1 dl kremfløte

4 ss kruspersille, finklippet

200 g meierismør

Saft av 1 sitron

Gi fløte og persille et oppkok og la det koke uten lokk ca. 3-4 minutter. Ta kjelen av varmen og rør inn det kalde smøret i små porsjoner slik at sausen får en kremaktig konsistens. Sausen må ikke koke. Bland i sitronsaft.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...