Gjest Lakselisa Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg har invitert ei venninne på laksemiddag i kveld. Skal ovnsbake laksen (sammen med dill, smørklatt og sitron) så steker jeg wokgrønnsaker og koker eller baker potet. Men bør jeg ha noe saus ved siden av? Jeg har lett rømme, men bør jeg blande noe i den? Alle tips mottas med stor takknemlighet! 0 Siter
Gjest mimix Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Du kan kjøpe en ferdigmix på pose(tørrvare) som du blander med fløte. Enkelt&godt. 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Når skal jeg komme, hehe.. Et tips: purre og paprika, sitronpepper, samt rømme er veeldig godt om du steker det sammen med laksen i ovnen:) Du trenger ikke ha saus ved siden av. Rømme eller smeltet smør er ganske vanlig?! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Når skal jeg komme, hehe.. Et tips: purre og paprika, sitronpepper, samt rømme er veeldig godt om du steker det sammen med laksen i ovnen:) Du trenger ikke ha saus ved siden av. Rømme eller smeltet smør er ganske vanlig?! Putter du rømme og det andre tilbehøret inni aliminiumsfolien sammen med laksen?? Eller misforstod jeg grundig nå... 0 Siter
Sofline Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville bare brukt rømme som saus. Eventuelt kan du ha noen frike krydderurter i den. 0 Siter
Sofline Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville bare brukt rømme som saus. Eventuelt kan du ha noen frike krydderurter i den. 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Putter du rømme og det andre tilbehøret inni aliminiumsfolien sammen med laksen?? Eller misforstod jeg grundig nå... Jepp :-) Gubben har jobbet med fisk i mange år, og det var han som lærte meg dette. Snadder!! 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Putter du rømme og det andre tilbehøret inni aliminiumsfolien sammen med laksen?? Eller misforstod jeg grundig nå... Rømme er nok ved siden av (kald), og så er det godt med sitronskiver, smør og dill sammen med fisken. 0 Siter
hare1365380455 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jepp :-) Gubben har jobbet med fisk i mange år, og det var han som lærte meg dette. Snadder!! Det må jeg prøve en gang! 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Rømme er nok ved siden av (kald), og så er det godt med sitronskiver, smør og dill sammen med fisken. Ikke ved siden av nei, inni ja:) Fordeler det over laksen. Men vi bruker laksefilet da.. hel side.. 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Det må jeg prøve en gang! Ps. Gubben sier det beste er å bruke aluminiumsfolien OVER langpannen, og ikke pakke inn laksen. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Pepperrot i rømme blir raskt enn litt mer avansert saus som er veldig god til fisk. Pepperrot kan vel kjøpes i grønnsaksdisken og rives, selv kjøper jeg pepperrotpasta på tube. 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jepp :-) Gubben har jobbet med fisk i mange år, og det var han som lærte meg dette. Snadder!! Det skal jeg jammen prøve neste gang :-) Smører du rømme inni laksen eller danderer du den mellom laksen og folien? 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Rømme er nok ved siden av (kald), og så er det godt med sitronskiver, smør og dill sammen med fisken. Sjekk jente31 sitt svar... Hun steker rømmen sammen med laksen:-) 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Det skal jeg jammen prøve neste gang :-) Smører du rømme inni laksen eller danderer du den mellom laksen og folien? Her er oppskriften, rett fra gubben: Smør langpannen med margarin. Legg laksefileten i langpannen. Visp rømme sammen med litt melk, slik at dette blir som en saus. (ikke lett rømme, for da skiller den seg) Tøm dette rundt/oppå laksen i langpannen og dander med paprika, purre og sitronpepper. Evt salt og pepper. Ha alu-folie over pannen. Ca 180 gr. i ca 45 min, midt i ovnen. Nyyyyyyydelig og farlig godt :-) 0 Siter
Gjest togli Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Her er oppskriften, rett fra gubben: Smør langpannen med margarin. Legg laksefileten i langpannen. Visp rømme sammen med litt melk, slik at dette blir som en saus. (ikke lett rømme, for da skiller den seg) Tøm dette rundt/oppå laksen i langpannen og dander med paprika, purre og sitronpepper. Evt salt og pepper. Ha alu-folie over pannen. Ca 180 gr. i ca 45 min, midt i ovnen. Nyyyyyyydelig og farlig godt :-) Tusen takk for oppskrift:-) 0 Siter
Gjest Jente31 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for oppskrift:-) Lykke til, håper det smaker:))) 0 Siter
leda Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Sandefjordssmør er favorittsausen til laks her i huset: 1 dl kremfløte 4 ss kruspersille, finklippet 200 g meierismør Saft av 1 sitron Gi fløte og persille et oppkok og la det koke uten lokk ca. 3-4 minutter. Ta kjelen av varmen og rør inn det kalde smøret i små porsjoner slik at sausen får en kremaktig konsistens. Sausen må ikke koke. Bland i sitronsaft. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.