Gå til innhold

Kondis

Anbefalte innlegg

Gjest overrasket

Hei !

Jeg er en jente på 35 år som

har en utrolig kondis til

ikke å trene noe spesielt.

Det eneste jeg gjør er å gå

i fjellet hver sommer og

så bor jeg i fjerde etasje

uten heis.

Litt sykling til butikken og

enkelte spaserturer.

Likevel så er jeg utrolig "seig". Blir sjelden

sliten i stupbratte terreng.

Og det er dette som er problemet mitt. Kan jeg bare

fortsette og presse meg uten

at kroppen sier fra til jeg

stuper? Jeg kjenner på pulsen

når jeg anstrenger meg, den bare tikker pent av sted.

Dette skremmer meg slik at

angst har oppstått. Er det noe galt et sted at kroppen ikke kan si ifra at den vil hvile?

Jeg har noen enkelte ekstraslag som kommer antagelig av denne angsten når

jeg er i ro. Har sjekket hjertet med hvile EKG, spirometer, blodprøver, stetoskop hos diverse leger.

Hvor alt er normalt men likevel så synes jeg at denne

"utholdenheten" min er mot

normalt.

Et annet eksempel er at jeg kan bære diverse kilo opp trappene uten at jeg nesten

puster.

Kan du forklare dette Dr. Søyland? Et luksusproblem vil

vel mange tro men som sagt

man kan vel ikke "få" kondisen

på døra sånn uten videre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26344-kondis/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Overrasket.

Du er sannsynligvis en type som er meget lett-trent, og som kan oppnå høyt oxygenopptak uten store treningsdoser. Vær klar over at det aktivitetsnivå du anfører i ditt korte innlegg dessverre er godt i overkant av det som er gjennomsnittet for norske 35-åringer (som gjennomsnittlig er i en skremmende dårlig forfatning).

Det er ikke noen fare for at din kropp mangler "alarmegenskaper". Hvis du blir satt på en ergometersykkel under en kontrollert test vil man kunne forutsi ganske nøyaktig når du vil møte "veggen" og dermed ha nådd maksimal yteevne.

Gled deg over dette. Hvis du visste hvor mange som misunner deg den gode formen. Du sykler, klatrer til 4. etg. flere ganger pr. dag, går i fjellet, andre spaserturer. Sannsynligvis er du ganske slank. Og - jeg regner med at du ikke røyker.

Mange av dem som misunner deg gjør dessverre mye for selv å ødelegge sin egen helse.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26344-kondis/#findComment-109557
Del på andre sider

Gjest overrasket

Svar til Overrasket.

Du er sannsynligvis en type som er meget lett-trent, og som kan oppnå høyt oxygenopptak uten store treningsdoser. Vær klar over at det aktivitetsnivå du anfører i ditt korte innlegg dessverre er godt i overkant av det som er gjennomsnittet for norske 35-åringer (som gjennomsnittlig er i en skremmende dårlig forfatning).

Det er ikke noen fare for at din kropp mangler "alarmegenskaper". Hvis du blir satt på en ergometersykkel under en kontrollert test vil man kunne forutsi ganske nøyaktig når du vil møte "veggen" og dermed ha nådd maksimal yteevne.

Gled deg over dette. Hvis du visste hvor mange som misunner deg den gode formen. Du sykler, klatrer til 4. etg. flere ganger pr. dag, går i fjellet, andre spaserturer. Sannsynligvis er du ganske slank. Og - jeg regner med at du ikke røyker.

Mange av dem som misunner deg gjør dessverre mye for selv å ødelegge sin egen helse.

Hei !

Jeg takker deg Dr.Søyland for

at du svarte meg så utfyllende. Jeg må innrømme at jeg var litt flau over innlegget mitt som jeg ser som

et luksusproblem i forhold til de med reelle hjertesykdommer.

Men en ting jeg lurte på :

Etter ca. ett år med angst

for butikker med mye folk osv. så begynte hjerte mitt å få ekstraslag. Hva er det som gjør det ? Er det nervesystemet som blir aktivisert? jeg har aldri

(som jeg husker) hatt dette.

Som du ser av startinnlegget mitt trøster jeg meg med at

hjerte mitt er sterkt og utholdende. Jeg er nok en

del anspendt i brystkassa, kan det ha noe å si? Dette kommer bare i ro (helst når

jeg er alene.)

Jeg er slank og ikke røker.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26344-kondis/#findComment-109792
Del på andre sider

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Hei !

Jeg takker deg Dr.Søyland for

at du svarte meg så utfyllende. Jeg må innrømme at jeg var litt flau over innlegget mitt som jeg ser som

et luksusproblem i forhold til de med reelle hjertesykdommer.

Men en ting jeg lurte på :

Etter ca. ett år med angst

for butikker med mye folk osv. så begynte hjerte mitt å få ekstraslag. Hva er det som gjør det ? Er det nervesystemet som blir aktivisert? jeg har aldri

(som jeg husker) hatt dette.

Som du ser av startinnlegget mitt trøster jeg meg med at

hjerte mitt er sterkt og utholdende. Jeg er nok en

del anspendt i brystkassa, kan det ha noe å si? Dette kommer bare i ro (helst når

jeg er alene.)

Jeg er slank og ikke røker.

Svar til Overrasket.

Slike ekstraslag kan godt utløses via nervøse mekanismer, idet hjertets nerveforsyning er ganske mangfoldig, og dessuten påvirkelig av en rekke faktorer, bl.a. hormoner, andre signalstoff og psykiske reaksjoner, anspenthet, osv.

Husk imidlertid at ekstraslag er et normalt fenomèn, som vi alle har noen av i løpet av et vanlig døgn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26344-kondis/#findComment-110858
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...