Gå til innhold

Nå stiger renta igjen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og det vil den fortsette å gjøre.

http://e24.no/makro-og-politikk/article1614456.ece

Man kan nok ikke legge all skyld på den rødgrønne regjeringens politikk, men sansynligheten for høyere rente lenger, er det nok med denne regjeringen - enn hva som ville vært tilfelle om vi hadde fortsatt med den gamle.

Det var vel også noen her som advarte mot dette i forkant av forrige valg......

Skrevet

I begrunnelsen for at renta stiger, står det:

- Høyere økonomisk vekst internasjonalt

- Høyere aksjekurser internasjonalt

- Økende langsiktige renter, både i Norge og internasjonalt

- Økende importpriser til Norge, som vil trekke opp konsumprisene på sikt

- Sterk produksjonsvekst i Norge, ikke minst i industrien

- Sterkt arbeidsmarked, med fallende arbeidsledighet

- Sterk vekst i husholdningenes etterspørsel, som både fører til økt konsum og høy aktivitet i boligmarkedet.

Hvilke av disse momentene er regjeringens "skyld" mener du?

Skrevet

Det var godt dere advarte her inne da så ingen her inne går konk fordi de har tatt opp for store lån ;o)

Skrevet

I begrunnelsen for at renta stiger, står det:

- Høyere økonomisk vekst internasjonalt

- Høyere aksjekurser internasjonalt

- Økende langsiktige renter, både i Norge og internasjonalt

- Økende importpriser til Norge, som vil trekke opp konsumprisene på sikt

- Sterk vekst i husholdningenes etterspørsel, som både fører til økt konsum og høy aktivitet i boligmarkedet.

Hvilke av disse momentene er regjeringens "skyld" mener du?

--------------------------

Dette er områder der regjeringens politiske styring kommer inn - ikke minst med tanke på hva f.eks økt press i byggenæringen har medført (som følge av statlige og kommunale byggeprosjekter for f.eks barnehager, studentboliger etc), samt annen økning i statlig forbruk og sysselsetting.

Men endringer i det internasjonale markedet kan regjeringens politikk ikke få noen skyld for.

Skrevet

Det var godt dere advarte her inne da så ingen her inne går konk fordi de har tatt opp for store lån ;o)

Det lå i kortene at renta ville stige - uansett regjering.

Så gode råd om økte utgifter i forbindelse med det var nok greit å høre på - uansett hvem det kom fra.

Det jeg "frykter" er at regjeringens politikk vil medføre at renta stiger høyere enn "nødvendig", og sammen med økte skatter og avgifter vil kunne sette de med dårlig råd i en svært vanskelig situasjon om noen få år - slik vi også tidligere har sett (for 15-20 år tilbake).

Men vi får håpe jeg tar feil:-)

Skrevet

Det lå i kortene at renta ville stige - uansett regjering.

Så gode råd om økte utgifter i forbindelse med det var nok greit å høre på - uansett hvem det kom fra.

Det jeg "frykter" er at regjeringens politikk vil medføre at renta stiger høyere enn "nødvendig", og sammen med økte skatter og avgifter vil kunne sette de med dårlig råd i en svært vanskelig situasjon om noen få år - slik vi også tidligere har sett (for 15-20 år tilbake).

Men vi får håpe jeg tar feil:-)

Jeg har heldigvis ikke noe særlig lån men jeg tror ikke jeg liker hvis avgiftene øker, det vet jeg ikke om jeg har råd til rett og slett.

Men jeg synes folk har vært modige de siste årene og tatt opp høye lån på liten inntekt. Jeg har hatt lån på leiligheten min med 12% rente og ser vel ikke det som noen umulighet at det kan skje igjen. Venninna mi sliter allerede med et lån på 1,1mill og har en inntekt på litt under 300 000. Men hun har heldigvis voksne barn som klarer seg sjøl.

Skrevet

Jeg har heldigvis ikke noe særlig lån men jeg tror ikke jeg liker hvis avgiftene øker, det vet jeg ikke om jeg har råd til rett og slett.

Men jeg synes folk har vært modige de siste årene og tatt opp høye lån på liten inntekt. Jeg har hatt lån på leiligheten min med 12% rente og ser vel ikke det som noen umulighet at det kan skje igjen. Venninna mi sliter allerede med et lån på 1,1mill og har en inntekt på litt under 300 000. Men hun har heldigvis voksne barn som klarer seg sjøl.

Jeg tror det kan komme harde tider for mange i årene fremover - spesielt fordi så mange har lånt så mye til nye boliger.

Kombineres det med økte skatter og avgifter, så slår det fort hardt og bredt ut.

I verste fall går det som "forrige gang", der det også førte til et kraftig fall i boligprisene. Mange ble derfor gjeldsslaver for tiår fremover.

Skrevet

Renta i Norge følger renta i resten av Europa. Det har ikke noe med regjeringen å gjøre (og jeg stemte ikke på de rødgrønne).

Skrevet

Renta i Norge følger renta i resten av Europa. Det har ikke noe med regjeringen å gjøre (og jeg stemte ikke på de rødgrønne).

Det stemmer delvis.

Regjeringens politikk betyr også en god del.

Skrevet

Jeg tror det kan komme harde tider for mange i årene fremover - spesielt fordi så mange har lånt så mye til nye boliger.

Kombineres det med økte skatter og avgifter, så slår det fort hardt og bredt ut.

I verste fall går det som "forrige gang", der det også førte til et kraftig fall i boligprisene. Mange ble derfor gjeldsslaver for tiår fremover.

Jeg håper boligprisene faller.

Da får kanskje jeg også en sjanse til å komme meg inn på boligmarkedet etter hvert :)

Skrevet

Jeg håper boligprisene faller.

Da får kanskje jeg også en sjanse til å komme meg inn på boligmarkedet etter hvert :)

Den enes død osv....

Men desverre så fungerer det ikke helt slik her.

For årsaken til at boligmarkedet falt så kraftig den gang, var at det ble veldig dyrt å ha lån.

De som da tjente på dette var de som allerede hadde god råd og mye likvide midler (mye penger i banken), og som kunne investere i rimlige boliger i påvente av ny prisstigning.

For de som fra før hadde dårlig råd hjalp det jo lite at boligene ble billigere, fordi de måtte uansett låne en del. Og selv om de ikke behøvde å låne like mye, så ble jo lånene mye dyrere.

Ergo vil et slikt prisfall kun begunstige de med god råd fra før - og det vil gå ut over de med dårlig råd.

Noe som ofte skjer når de "rødgrønne" får bestemme. Det høres fint ut i teorien, men fungerer ikke i praksis.....fordi de ikke evner å se helheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...