Gå til innhold

Stemmer det at 13-åringer kan skaffe seg p-piller uten foreldrenes samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk høre at en mor fant p-piller hos sin datter på 13 år, som var foreskrevet fra lege. Foreldrene fikk ikke vite noe. Ikke hadde jentungen kjæreste heller. Hun bare sa til sin mor da det ble oppdaget, at hun ikke ønsket å bli gravid. Synes det virker skremmende at unger skal ha sex så tidlig. De vet neppe hva de begir seg ut på.

Skrevet

Nei det er mulig de ikke vet hva de begir seg ut på, men jeg synes det er mer skremmende hvis en 13-åring blir gravid.

Skrevet

Det er faktisk enda mer skremmende at 13-åringer blir gravide enn at de spiser p-piller.

Og hvis man føler at man har mislykkes i oppdragelsen fordi ungene debuterer tidlig så får man ta det til seg. Man kan i hvert fall ikke skylde på noen andre enn seg sjøl.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Når de vet nok til å skaffe seg p-piller, så er de i alle fall et stykke på vei. :-)

Skrevet

Nei det er mulig de ikke vet hva de begir seg ut på, men jeg synes det er mer skremmende hvis en 13-åring blir gravid.

Ja det er jeg helt enig i også, en gravid 13 åring er ikke bra. Jeg tenker bare på at de har altfor tidlig sex uten å vite hva de gir seg ut på. Det er vel heller ikke bra at de begynner på piller så tidlig heller. Ja ja, jeg er kanskje litt gammeldags som ikke hadde sex før jeg var over 17 år. Følte meg egentlig ikke klar da heller. Derfor har jeg vanskelig for å fordøye at 13 åringer har sex. P-piller beskytter jo ikke mot kjønnsykdommer heller.

Gjest lege som har skrevet slike resepter
Skrevet

Fravær av p-piller hindrer ikke sex.

da er det bedre å gi p-piller

Gjest mammaen til noen
Skrevet

Ja det er jeg helt enig i også, en gravid 13 åring er ikke bra. Jeg tenker bare på at de har altfor tidlig sex uten å vite hva de gir seg ut på. Det er vel heller ikke bra at de begynner på piller så tidlig heller. Ja ja, jeg er kanskje litt gammeldags som ikke hadde sex før jeg var over 17 år. Følte meg egentlig ikke klar da heller. Derfor har jeg vanskelig for å fordøye at 13 åringer har sex. P-piller beskytter jo ikke mot kjønnsykdommer heller.

Jeg har det på samme måten. En 13-åring er et barn.

Gjest Elextra
Skrevet

Men det er vel ikke pillene som sådan som avgjør om "barna" har sex?

Du kan ikke lempe ansvaret for barnas eventuelle seksualliv over på lege/jordmor. Har de først sex, er det bra de har p-piller. Samtidig bør man jo informere dem om at de bør bruke kondom.

Skrevet

helt enig

Skrevet

Enig!

Gjest Signert
Skrevet

Jeg har ikke tatt skade av en noe tidlig debutalder. Derimot hadde jeg tatt skade av å bli gravid på den tiden.

Men jeg trodde egentlig ikke at legen kan skrive ut ppiller uten foreldrenes samtykke når barna er under 16. Mulig det bare var en politikk de hadde på helsestasjonen der jeg gikk.

Skrevet

Jeg har det på samme måten. En 13-åring er et barn.

Jeg er enig i at en 13-åring er et barn men hvis nå dette barnet har sex foretrekker jeg at det ikke blir gravid.

Skrevet

Frem til barnet er 16 skal foreldrene som hovedregel samtykke i behandling, og legen har som hovedregel ikke taushetsplikt overfor foreldrene.

Men hvis barnet er over 12 år, og sterke grunner taler for det, er det barnet selv som skal ta avgjørelsen, og legen har taushetsplikt overfor foreldrene.

Gjest mor med 14-åring
Skrevet

Frem til barnet er 16 skal foreldrene som hovedregel samtykke i behandling, og legen har som hovedregel ikke taushetsplikt overfor foreldrene.

Men hvis barnet er over 12 år, og sterke grunner taler for det, er det barnet selv som skal ta avgjørelsen, og legen har taushetsplikt overfor foreldrene.

Hva er sterke grunner? Har en datter på 14 år som har fått p-piller uten at jeg er underrettet om det. Kan ikke se noen sterke grunner i vårt hjem som tilsier at vi foreldre ikke skulle få vite noe, så jeg lurer på om "sterke grunner" kan være en unskyldning. Er det barnet som fremtyder disse sterke grunnene?

Skrevet

Hva er sterke grunner? Har en datter på 14 år som har fått p-piller uten at jeg er underrettet om det. Kan ikke se noen sterke grunner i vårt hjem som tilsier at vi foreldre ikke skulle få vite noe, så jeg lurer på om "sterke grunner" kan være en unskyldning. Er det barnet som fremtyder disse sterke grunnene?

Jeg tror det er helt vanlig at 14-åringer får p-piller uten foreldrenes samtykke. Jeg kan ikke se at det er sterke grunner for at foreldrene skal vite det.

Gjest mor med 14-åring
Skrevet

Jeg tror det er helt vanlig at 14-åringer får p-piller uten foreldrenes samtykke. Jeg kan ikke se at det er sterke grunner for at foreldrene skal vite det.

Det var det jeg mente. 14 åringer får jo p-piller i dag uten "sterke grunner", og uten at foreldrene blir underrettet.

Skrevet

Det var det jeg mente. 14 åringer får jo p-piller i dag uten "sterke grunner", og uten at foreldrene blir underrettet.

Det må være sterke grunner til at du skal få vite det, ikke omvendt.

Hvis datteren din ble gravid og skulle ta abort måtte du skrevet under på det fram til hun var 16 år. Det er sterke grunner.

Diskuterte vi ikke dette her om dagen da?

Skrevet

Jeg har ikke tatt skade av en noe tidlig debutalder. Derimot hadde jeg tatt skade av å bli gravid på den tiden.

Men jeg trodde egentlig ikke at legen kan skrive ut ppiller uten foreldrenes samtykke når barna er under 16. Mulig det bare var en politikk de hadde på helsestasjonen der jeg gikk.

Dattera mi var 14 og jeg fikk ikke vite det før jeg oppdaget at puppene vokste og hun fikk pms. Hun var på helsestasjonen for ungdom her i Oslo og der gir de ut resepter i hvert fall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...