Gå til innhold

Svangerskapspermisjon


Gjest Jill

Anbefalte innlegg

Gjest Jill

Jeg har to spørsmål i forbindelse med min svangerskapspermisjon:

1. Hva skjer hvis jeg føder f.eks. en uke etter termin? Begynner fødselspermisjonstiden å løpe fra termindato og 45 uker fram eller får jeg 45 uker fra den dagen jeg føder?

2. Jeg har fire uker ferie i juli, og vil være i sv.skapspermisjon en uke ut i ferietiden. Kan jeg flytte en ukes ferie til fedrekvotetiden, som er noen måneder tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en liten overraskelse til deg, tror jeg...!

"1. Hva skjer hvis jeg føder f.eks. en uke etter termin? Begynner fødselspermisjonstiden å løpe fra termindato og 45 uker fram eller får jeg 45 uker fra den dagen jeg føder? "

Det spiller ingen rolle når du føder. Din permisjon begynner å løpe 3 UKER FØR du har offisiell termin. Har du f.eks. ultralyd-termindato (som er den trygdekontoret forholder seg til) den 22. mai, begynner permisjonsukene dine å løpe 1. mai. Du er pålagt å starte minst tre uker før terminen. Føder du derimot for tidlig, mister du de tre ukene. Slik er det, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Her er en liten overraskelse til deg, tror jeg...!

"1. Hva skjer hvis jeg føder f.eks. en uke etter termin? Begynner fødselspermisjonstiden å løpe fra termindato og 45 uker fram eller får jeg 45 uker fra den dagen jeg føder? "

Det spiller ingen rolle når du føder. Din permisjon begynner å løpe 3 UKER FØR du har offisiell termin. Har du f.eks. ultralyd-termindato (som er den trygdekontoret forholder seg til) den 22. mai, begynner permisjonsukene dine å løpe 1. mai. Du er pålagt å starte minst tre uker før terminen. Føder du derimot for tidlig, mister du de tre ukene. Slik er det, dessverre.

Det er ingen lov som sier man MÅ ta permisjon tre uker før termin. Termin brukes bare til ett formål: Å tidfeste sånn noenlunde når barnet skal bli født. Mor kan bruke termindato tl å vurdere hvilken dato hun ønsker å starte permisjonen. Den kan begynne 12 uker før termin, eller den kan begynne samme dagen man føder (eller et hvilket som helst tidspunkt mellom disse to).

3 uker av permisjonstiden på totalt 42(52) uker er forbeholdt tiden før fødsel og faller vekk hvis de ikke benyttes.

Etter fødsel kan man få totalt 39(49) uker. Dersom man begynte permisjonen mer enn 3 uker før FØDSEL, går dette til fradrag i tiden man har til rådighet etter fødsel.

Altså: Begynner du permisjonen 3 uker før termin, barnet blir født en uke etter termin, så har du en uke mindre etter fødsel.

Begynner du permisjonen 3 uker før termin og barnet blir født 2 uker for tidlig, så får dere fremdeles 39 (49) uker etter fødsel (inkludert fars 4 uker), mens du bare fikk 1 uke før fødsel (og får totalt bare 40 (50) uker fødselspenger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...