Gå til innhold

Nå er det vedtatt i EU...

Anbefalte innlegg

Gjest Signert
Skrevet

... at magnetstripen skal bort for godt. Det blir påbudt med smart-kort fra 2010. Da kan man si farvel til kortsvindel, ettersom disse kortene ikke kan kopieres. Det syke er at denne teknologien har eksistert i over 10 år, mens bankene ikke har tatt ansvar for å innføre den. Jeg håper at Norge følger etter!

Skrevet

Ja, så kan man jo gjøre som det har blitt i Danmark:

Her ble sånne kort innført i fjor. Men det fungerer så dårlig at de fleste butikkene har satt tape over der man skal bruke kortet fordi metoden ikke fungerer. Man må uansett bruke magnetstripen.

Dessuten har de danske bankene funnet ut at dette kortet er jo så sikkert at det er unødvendig med bilde på det. Da blir det ikke akkurat noe vanskeligere å svindle med kort man har stjålet hvis man får lurt av koden.

Gjest Signert
Skrevet

Ja, så kan man jo gjøre som det har blitt i Danmark:

Her ble sånne kort innført i fjor. Men det fungerer så dårlig at de fleste butikkene har satt tape over der man skal bruke kortet fordi metoden ikke fungerer. Man må uansett bruke magnetstripen.

Dessuten har de danske bankene funnet ut at dette kortet er jo så sikkert at det er unødvendig med bilde på det. Da blir det ikke akkurat noe vanskeligere å svindle med kort man har stjålet hvis man får lurt av koden.

Jeg vet ikke hva de har gjort i Danmark, men i Frankrike fungerer smartkort veldig bra.

Fordelen er at det er fysisk umulig å kopiere disse kortene (noe som er en smal sak når det gjelder magnetstripene).

Skrevet

Jeg vet ikke hva de har gjort i Danmark, men i Frankrike fungerer smartkort veldig bra.

Fordelen er at det er fysisk umulig å kopiere disse kortene (noe som er en smal sak når det gjelder magnetstripene).

Her fungerer det i hvert fall ikke.

Skrevet

Dersom dette nye kortet har eksistert i 10 år, er det rart at ingen har funnet en måte å bruke det til svindel allerede!

Gjest Signert
Skrevet

Dersom dette nye kortet har eksistert i 10 år, er det rart at ingen har funnet en måte å bruke det til svindel allerede!

Grunnen til at kortene ikke har blitt tatt i bruk, er at bankene har nølt fordi butikkene ikke har hatt betalingsterminaler som har akseptert dem og butikkene har nølt fordi bankene ikke har tatt kortene i bruk.

Min far har laget softwaren til noen av kortene, og teknologien er slik at det er umulig å "hacke" seg inn og misbruke kortet. Han kan heller ikke gå inn i softwaren på et kort som er ferdig programert.

FBI, CSI og mange andre virksomheter som er avhengig av høy sikkerhet har brukt slike kort til adgangskontroll, datasikkerhet mv. i mange år.

Gjest hva mente du?
Skrevet

Holder det ikke å stjele sånne kort for å misbruke dem?

Gjest Signert
Skrevet

Holder det ikke å stjele sånne kort for å misbruke dem?

nei, du må ha koden. Har du koden, blir det jo en grei sak, men dagens kort kan misbrukes uten at man har koden. Det kan ikke smartkort.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...