Gå til innhold

Hva er riktig skrivemåte?

Gjest gjerne med en link til ordbok e.l.

Anbefalte innlegg

Gjest gjerne med en link til ordbok e.l.
Skrevet

søppelkassene eller søplekassene?

Gjest catiki21
Skrevet

Jeg ville ha sakt søpelkassene. Det andre er dialekt ord! Mener nå jeg da!

hidi, the scorpion
Skrevet

Det første. Kommer av ordet søppel og kasse....

Gjest catiki21
Skrevet

Nå så jeg hva du har skrevet, jeg er så trøtt. Om du skriver søppelkassene enn søplekassene er det første riktig. Men etter hva jeg sier, så hadde jeg sagt søppelkasser:P!

Skrevet

Jeg ville ha sakt søpelkassene. Det andre er dialekt ord! Mener nå jeg da!

Jeg ville sagt det med to p'er. :-)

Gjest hoppalaia
Skrevet

Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr.

Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt?

Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr.

Noen synspunkter anyone?

Skrevet

Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr.

Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt?

Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr.

Noen synspunkter anyone?

Ja takk, begge deler.

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kyr&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kuer&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j

Gjest catiki21
Skrevet

Noen synspunkter anyone?

Ja det er lov å skrive kyr. Kuer er bare på østlandet nesten. Dette har med dialekt å gjøre. En kan skrive det en vil ang. disse ordene!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Noen synspunkter anyone?

Kyr høres rett ut for meg. Jeg er nordlenning bosatt på Vestlandet. Her sier de forresten ei kyr også, og kyra i stedet for kua. :-)

Gjest catiki21
Skrevet

Ja, jeg vil også skrive det med to p. Sorry, ikke bar å svare på innlegg når jeg er så trøtt som jeg har vært i kveld. Skal bli litt mer våken:|

Gjest catiki21
Skrevet

Men sjekk også mitt andre svar til trådstarter. Sjekk alle svarene jeg gir i en tråd før du sier noe:P! Jeg er så trøtt!

*Går å sover nå*

Skrevet

Men sjekk også mitt andre svar til trådstarter. Sjekk alle svarene jeg gir i en tråd før du sier noe:P! Jeg er så trøtt!

*Går å sover nå*

:-)

Skrevet

Noen synspunkter anyone?

Begge deler er lov. Lær henne å si det man sier på dialekta deres du. :-)

Skrevet

Jeg sier faktisk ei kyr - to kyrer, men det kan jeg nok ikke skrive verken op bokmål eller nynorsk.

Skrevet

Noen synspunkter anyone?

Kuer høres litt barnslig ut det. :)

Gjest ChiengMai
Skrevet

Jeg sier faktisk ei kyr - to kyrer, men det kan jeg nok ikke skrive verken op bokmål eller nynorsk.

To kyrer? Sier du ikke to kyr altså? Her sier de altså ei kyr, kyra, fleire kyr, kynnje.

Skrevet

To kyrer? Sier du ikke to kyr altså? Her sier de altså ei kyr, kyra, fleire kyr, kynnje.

Nei, jeg sier ei kyr, kyro, to kyrer, alle kydno.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Nei, jeg sier ei kyr, kyro, to kyrer, alle kydno.

Hehe, ok. Er du fra Voss eller Sogn eller noe i den duren? :-D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...