Gjest gjerne med en link til ordbok e.l. Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 søppelkassene eller søplekassene? 0 Siter
Gjest mij Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Legg denne i favoritter ;-) http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html 0 Siter
Gjest catiki21 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville ha sakt søpelkassene. Det andre er dialekt ord! Mener nå jeg da! 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Det første. Kommer av ordet søppel og kasse.... 0 Siter
erin Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Det heter søppel, ikke søple. http://www.ordnett.no/ordbok.html?search=s%F8ppelkasse&publications=23 0 Siter
Gjest catiki21 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Nå så jeg hva du har skrevet, jeg er så trøtt. Om du skriver søppelkassene enn søplekassene er det første riktig. Men etter hva jeg sier, så hadde jeg sagt søppelkasser:P! 0 Siter
Sofline Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville ha sakt søpelkassene. Det andre er dialekt ord! Mener nå jeg da! Jeg ville sagt det med to p'er. :-) 0 Siter
Gjest hoppalaia Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr. Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt? Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr. Noen synspunkter anyone? 0 Siter
tiliti Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr. Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt? Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr. Noen synspunkter anyone? Ja takk, begge deler. http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kyr&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/ordbok.cgi?OPP=kuer&bokmaal=S%F8k+i+Bokm%E5lsordboka&ordbok=bokmaal&s=n&alfabet=n&renset=j 0 Siter
Gjest catiki21 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr. Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt? Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr. Noen synspunkter anyone? Ja det er lov å skrive kyr. Kuer er bare på østlandet nesten. Dette har med dialekt å gjøre. En kan skrive det en vil ang. disse ordene! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr. Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt? Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr. Noen synspunkter anyone? Kyr høres rett ut for meg. Jeg er nordlenning bosatt på Vestlandet. Her sier de forresten ei kyr også, og kyra i stedet for kua. :-) 0 Siter
Gjest catiki21 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville sagt det med to p'er. :-) Ja, jeg vil også skrive det med to p. Sorry, ikke bar å svare på innlegg når jeg er så trøtt som jeg har vært i kveld. Skal bli litt mer våken:| 0 Siter
Gjest catiki21 Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ville sagt det med to p'er. :-) Men sjekk også mitt andre svar til trådstarter. Sjekk alle svarene jeg gir i en tråd før du sier noe:P! Jeg er så trøtt! *Går å sover nå* 0 Siter
Sofline Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Men sjekk også mitt andre svar til trådstarter. Sjekk alle svarene jeg gir i en tråd før du sier noe:P! Jeg er så trøtt! *Går å sover nå* :-) 0 Siter
Sofline Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr. Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt? Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr. Noen synspunkter anyone? Begge deler er lov. Lær henne å si det man sier på dialekta deres du. :-) 0 Siter
fresja Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Jeg sier faktisk ei kyr - to kyrer, men det kan jeg nok ikke skrive verken op bokmål eller nynorsk. 0 Siter
Osiris Skrevet 24. januar 2007 Skrevet 24. januar 2007 Husker dette var et tema som var tatt opp for en del år siden. De på Østlandet har en tendens til å benevne ku i flertall som kuer - en ku - flere kuer, mens lenger nord sier man ei ku - flere kyr. Er sistnevnte kun for nynorsk da, eller skal den brukes for både bokmål og nynorsk - eller er dette valgfritt? Blir sånn i tvil om hva jeg skal lære datteren min når hun spør. Mamma heter det kuer eller kyr? Vi sier kyr her jeg bor, men jeg er litt usikker på om det er lov å skrive kyr. Noen synspunkter anyone? Kuer høres litt barnslig ut det. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Jeg sier faktisk ei kyr - to kyrer, men det kan jeg nok ikke skrive verken op bokmål eller nynorsk. To kyrer? Sier du ikke to kyr altså? Her sier de altså ei kyr, kyra, fleire kyr, kynnje. 0 Siter
fresja Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 To kyrer? Sier du ikke to kyr altså? Her sier de altså ei kyr, kyra, fleire kyr, kynnje. Nei, jeg sier ei kyr, kyro, to kyrer, alle kydno. 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 25. januar 2007 Skrevet 25. januar 2007 Nei, jeg sier ei kyr, kyro, to kyrer, alle kydno. Hehe, ok. Er du fra Voss eller Sogn eller noe i den duren? :-D 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.