Gå til innhold

Hvordan forbedre tv-signaler?

Anbefalte innlegg

Gjest Idar Hanssen
Skrevet

Undertegnede har lagt opp en tv-kabel gjennom halve leiligheten(i vegg/bak lister) og hadde god kvalitet på tv-bildet inntil jeg bestemte meg for å kutte ned på lengden på kabelen. Nå har flere av kanalene blitt vesentlig dårligere i kvaliteten, og jeg har ikke lenger mulighet til å bytte ut denne kabelen med en ny(ligger som sagt i vegg osv.

Er det noen der ute som vet om det finnes en "dings" som gjør at tv-signalene blir forbedret etter en ferd gjennom 10-15 meter kabel, eller om det er andre geniale løsninger for å få et klart bilde?

På forhånd takk :)

Gjest kabel og babel
Skrevet

Antenner er en del av et yrke. Ikke for vanlige dødelige.

Først: har du kabel-TV fra et kabelselskap?

Gjest Idar Hansen
Skrevet

Antenner er en del av et yrke. Ikke for vanlige dødelige.

Først: har du kabel-TV fra et kabelselskap?

Jepp, har kabeltv fra Canal Digital. Har uttak i stuen, hvor en forgrening er påsatt. Den ene leder til tv'n i stuen(som har perfekte signaler), mens den andre leder til barnerommet med en kabel på ca 15 meter ++. Det var etter at jeg kuttet kabelen med 1-2 meter at signalene ble dårlig.

Skrevet

Jepp, har kabeltv fra Canal Digital. Har uttak i stuen, hvor en forgrening er påsatt. Den ene leder til tv'n i stuen(som har perfekte signaler), mens den andre leder til barnerommet med en kabel på ca 15 meter ++. Det var etter at jeg kuttet kabelen med 1-2 meter at signalene ble dårlig.

Skyldes antagelig at den nye koblingen for støpselet på ledningen ikke har blitt helt "tett", og tar i mot støy. Kutt av ledningen noen cm til og prøv igjen.

Gjest kabel og babel
Skrevet

Kjøp inn veggkontakter til alle uttak.

Strekk kabel inn i den første veggkontakten og videre til neste og neste. Inni kontakten finner du en terminator. En liten motstand. Den fjerner du på alle kontaktene unntatt den siste.

Kabelen skal altså bestå av en kjede med veggkontakter, og den siste på kjeden skal ha terminator.

Gjør du det ikke slik, men bruker T-kontakter/splitter, vil forsterkeren ute i stolpen forsøke å øke styken for å kompensere for feilen i impedansen. Meningen er at økningen skal kompensere for lengden på kabelen. Uten terminator på enden, så kan ikke forstekeren fungere riktig så du får riktig signal. Forsterkeren "tror" at kabelen er flere kilometer lang når terminatoren mangler og du bruker T-kontakter. Du får for sterkt signal.

Det må selvsagt være god kontakt, god isoloasjon i alle koblinger og uskadet kabel. Vann, krøller, klem, skader, jordfeil i apparater og mye ennet kan skape dårlig signal.

Den korte dropkabelen fra veggkontakten til apparatet må være av god kvalitet og ikke klemt/skadet. Hvis de er krøllete og gamle, kast dem og kjøp nye. F eks hos Clas. Ha alltid en ny i reserve.

Skrevet

Dette ble faktisk diskutert i lunsjen i dag. Noen hadde kjøpt en billig antenneforsterker på El-kjøp, og da ble bildene skarpe på alle kanaler. Elkjøp sa at den virket ikke på alle problem med antenne og/eller TV, så den kunne bare leveres tilbake, om den ikke hadde noen virkning.

Skrevet

Det kan høres ut som om du ikke har vært helt heldig med tilkoblingen i den nye kontakten.

Det er viktig at du har god kontakt både på senterlederen OG på skjermingen.

Sjekk også om en løs tråd fra skjermingen kan ha kommet inntil senterlederen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...