Gå til innhold

Kan man få dysleksi som voksen?

Anbefalte innlegg

Gjest Skrivevansker
Skrevet

Ble testet da jeg var yngre, flere ganger tror jeg og hadde ikke dysleksi. Nå synest jeg at jeg bare blir verre og verre i rettskrivingen min, kan jeg ha utviklet skivevansker i nyere tid? Lesingen synest jeg går fint, men skriftlig er jeg elendig.

Er jente, 23 år.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hvorvidt man kan få dysleski som voksen kan jeg ikke svare på.

Men tror du at en evt forverring i skriftlig språk skyldes SMS og chat-språk? Tenker litt på det mht til mine barn, som både chatter og sms'er- og det er jo ikke akkurat bokmål de skriver...

Gjest andre ting
Skrevet

Dysleksi skyldes sannsynligvis en medfødt dysfunksjon i hjernen, så det er altså ikke noe man kan utvikle i voksen alder.

Men det kan jo være noe annet da.

Jeg regner med at du har sjekket synet ditt?

hidi, the scorpion
Skrevet

Les mye! Skriv mer!

Har aldri hørt om dysleksi i voksen alder...

Du kan ta kurs på ungdomstrinn i regi av voksenopplæring.

Men aller først ville jeg kontaktet legen.... Finnes ikke flaut en plass! Det kan jo ligge bakenforliggende bak!

Lykke til!

Gjest Skrivevansker
Skrevet

Hvorvidt man kan få dysleski som voksen kan jeg ikke svare på.

Men tror du at en evt forverring i skriftlig språk skyldes SMS og chat-språk? Tenker litt på det mht til mine barn, som både chatter og sms'er- og det er jo ikke akkurat bokmål de skriver...

Jeg tror absolutt at sms og chattespråk har bidratt til reduserteja, skriveevner ja, men jeg føler at det må ligge noe mer bak.

Gjest Skrivevansker
Skrevet

Dysleksi skyldes sannsynligvis en medfødt dysfunksjon i hjernen, så det er altså ikke noe man kan utvikle i voksen alder.

Men det kan jo være noe annet da.

Jeg regner med at du har sjekket synet ditt?

Er noen år siden, men har tenkt å gjøre det uansett. Men da ville vel leseevnene mine værepåviket også?

Skrevet

Er noen år siden, men har tenkt å gjøre det uansett. Men da ville vel leseevnene mine værepåviket også?

Dysleksi kan ikke komme som voksen, men hvis du allerede hadde det som barn, så kan det jo være det du fortsatt sliter med. Dysleksi innebærer ikke nødvendigvis BÅDE lese- og skrivevansker, man kan ha mye større problemer med det ene enn det andre.

Men siden du opplever at vanskene dine har blitt forverret, så kan det være flere faktorer som spiller inn. En ting som kan hjelpe er å få i deg mer Omega 3 (fiske- eller gjerne selolje).

Psykiske vansker (som fx depresjon) kan gjøre at man får vansker med konsentrasjonen, noe som kanskje også kan forverre lese- og/eller skrivevansker.

Mulig det er flere ting du bør undersøke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...