Gå til innhold

Noen som vet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Menneskebiologi. Læren om menneskekroppen.

Gjest Lille fuglefrø
Skrevet

Har du funnet et vannskadet leksikon, eller?

Skrevet

Har du funnet et vannskadet leksikon, eller?

Vel, jeg trodde jo det var læren om mennesket, men ei "høne" jeg kjenner står på sitt når hun sier det har med barn og sosiale sammenhenger å gjøre (?), jeg ble litt forvirret og ønsker ikke stå på mitt i tilfelle jeg tok feil ;) Hun rundet snart 40, har ikke utdannelse, men lurer på om hun skal ta barne og ungdomsarbeider... så hun påstår jo at de har dette faget da, som hun også påstår omhandler barn og sosiale sammenhenger... eeeh?

Gjest Lille fuglefrø
Skrevet

Vel, jeg trodde jo det var læren om mennesket, men ei "høne" jeg kjenner står på sitt når hun sier det har med barn og sosiale sammenhenger å gjøre (?), jeg ble litt forvirret og ønsker ikke stå på mitt i tilfelle jeg tok feil ;) Hun rundet snart 40, har ikke utdannelse, men lurer på om hun skal ta barne og ungdomsarbeider... så hun påstår jo at de har dette faget da, som hun også påstår omhandler barn og sosiale sammenhenger... eeeh?

Skjønner fremdeles ikke hvorfor du

spør. Du er jo ellers god til å google.

Mitt eget svar fra Google sa les

Richard Dawkins:

Er kroppene våre bare overlevelsesmaskiner for genene?

Knapt noen bok innen biologi har, siden Darwins Om artenes opprinnelse, vakt slik oppsikt som Dawkins’ The Selfish Gene. Dette er boken som maktet å gjøre genteori og evolusjonsbiologi til folkelesning!

Her kan du lese om livet på jorda sett fra genenes synsvinkel.

Genenes eneste mål er å bringe flest mulig kopier av seg selv videre til nye generasjoner, og til dette trengs et verktøy – organismen. Enhver

organisme, mennesket inkludert, kan derfor betraktes som en genstyrt robot, en marionett under DNA-trådene.

Men hvor blir det da av menneskets frie vilje? Fritar et slikt verdensbilde oss fra moralsk ansvar? Nei, hevder Dawkins. Mennesket er ikke total-determinert, men kan, som eneste art gjøre opprør mot genenes diktatur. Innledningen er skrevet av professor Dag O. Hessen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...