Gå til innhold

Sykemelding ved migrenanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes å huske og ha lest her på dol at man kan få SM ved migreneanfall, så man "slipper" å bruke opp egenmeldingen sin på det.. Noen som vet om dette stemmer?

Jeg hadde medarbeidersamtale og arbeidsgiver påpekte at jeg er mye borte. Hun sa at det var veldig dumt og at jeg måtte huske at det går utover medarbeiderne mine. Snakk om å gni det inn! :(

Jeg er borte 1 -2 dager, annen hver mnd (sånn ca) pga migreneanfall. Går ofte på jobb med mildere anfall pga dårlig samvittighet og føler et press for å gå på jobb.

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

17

• Gemini

5

• Glimtipper

4

• Sofline

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Dersom du er borte fra jobb 1-2 dager i løpet av 2 mnd- så vil dette utgjøre 6-12 dager i året. Holder ikke egenmeldingene til det?

Skrevet

Dersom du er borte fra jobb 1-2 dager i løpet av 2 mnd- så vil dette utgjøre 6-12 dager i året. Holder ikke egenmeldingene til det?

Jo, men jeg jobber i barnehage så er lett å bli smittet av omgangssyke etc. Så da går egenmeldingene fort.

Gjest Jente31
Skrevet

Ja det kan du. Snakk med legen din om det!

Jeg hadde en sånn ordning. Først avtalte jeg dette med legen, deretter ringte jeg bare. Hos meg var det snakk om en dag i mnd.

Du kan også søke om at arbeidsgiver kan bli fritatt for arbeidsgiverperioden, slik at det er trygdekontoret som betaler lønna di når du har migrene, og ikke arbeidsgiver.

Dette alene kan gjøre at du "letter samvittigheten" litt mer, ovenfor arb.giver.

Foralte du arb.giveren din at du har migrene? Jeg valgte å være åpen om det..

Gjest sjøstjerna
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169760243' post='3494803]

Jo, men jeg jobber i barnehage så er lett å bli smittet av omgangssyke etc. Så da går egenmeldingene fort.

Men heldigvis vil din motstandskraft mot sykdom øke.. du vaksineres jo i jobben din!

Har hatt tre unger i barnehage, og vi har aldri "klart" å bruke opp egenmeldingen.

Men så har ikke vi migrene heller.

Skrevet

Jeg hadde en sånn ordning. Først avtalte jeg dette med legen, deretter ringte jeg bare. Hos meg var det snakk om en dag i mnd.

Du kan også søke om at arbeidsgiver kan bli fritatt for arbeidsgiverperioden, slik at det er trygdekontoret som betaler lønna di når du har migrene, og ikke arbeidsgiver.

Dette alene kan gjøre at du "letter samvittigheten" litt mer, ovenfor arb.giver.

Tusen takk for svar!!

Ja, hun vet jeg er borte pga migrene. Har vært åpen om det fra første dag

Skrevet

Men heldigvis vil din motstandskraft mot sykdom øke.. du vaksineres jo i jobben din!

Har hatt tre unger i barnehage, og vi har aldri "klart" å bruke opp egenmeldingen.

Men så har ikke vi migrene heller.

Det er klart.

Men nå går jeg på jobb med migrene bare fordi jeg får så dårlig samvittighet. Det gjør egentlig bare at jeg får hyppigere anfall.. men men :)

Skrevet

Hvor søker man forresten om dette? Direkte til trygdekontoret?

Gjest Jente31
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169760419' post='3494815]

Tusen takk for svar!!

Ja, hun vet jeg er borte pga migrene. Har vært åpen om det fra første dag

Da må jeg bare få lov å si at jeg syns det var dårlig gjort av arb.giveren din å kommentere fraværet.. siden du har vært åpen om det fra første dag, mener jeg..

Gjest Jente31
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169760599' post='3494828]

Det er jeg ikke sikker på, for jeg kom aldri så langt. Dette kan du også snakke med legen din om.

Skrevet

Da må jeg bare få lov å si at jeg syns det var dårlig gjort av arb.giveren din å kommentere fraværet.. siden du har vært åpen om det fra første dag, mener jeg..

Ja.. og spes. siden de hyppgie anfallene bl.a består av et dårlig arbeidsmiljø som arbeidsgiver kjenner til :/

Skrevet

Består = oppstår

Gjest Jente31
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169760802' post='3494837]

Ja.. og spes. siden de hyppgie anfallene bl.a består av et dårlig arbeidsmiljø som arbeidsgiver kjenner til :/

Blir du ikke tatt på alvor??

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169760599' post='3494828]

Det er du selv som søker trygdekontoret om dette (evt. med hjelp av lege). Dette fritaket følger deg, ikke knyttet opp mot arbeidsgiver, slik at det også er gyldig om du skulle bytte arbeidssted.

Skrevet

Jeg hadde en slik ordning tidligere med at arbeidsgiver var fritatt for utbetaling av sykepenger.

Jeg, i samråd med legen, søkte trygdekontoret. Det ble innvilget for ett år av gangen. Det måtte dokumenteres at jeg hadde hatt x-antall sykefraværsdager i forrige 12-måneders periode, det kom frem på fraværsregistreringen på jobb, så jeg tok kopi av disse listene. Selvfølgelig kunne det ikke dokumenteres at disse fraværsdagene alle var pga migrene, men brorparten var det, og migrene er vel ikke akkurat det man lyver på seg...iallfall ikke den som plages med det.

Skrevet

Enig... Dårlig arbeidsgiver.

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg er sjelden borte fra jobb pga migrene siden det gjerne kommer før eller etter arbeidshelg, men en gang ringte jeg legen en fredag og fikk sykemelding. Den hentet jeg så etter helgen. Jeg kunne nok brukt egenmelding siden jeg har så få fraværsdager, men da ringte jeg altså legen fordi jeg visste det kom til å vare noen dager. God bedring!

Gjest har migrene
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169760475' post='3494820]

Det er klart.

Men nå går jeg på jobb med migrene bare fordi jeg får så dårlig samvittighet. Det gjør egentlig bare at jeg får hyppigere anfall.. men men :)

Jeg har også gått med svakt anfall på jobb, og det er et helvete! Det tar på å holde seg oppe på den måten, og om det er svakt anfall er det det samme som utrolig sterk (!!!!) vanlig hodepine. Og noen er hjemme pga det....

Skrevet

Enig... Dårlig arbeidsgiver.

Takk. Jeg ble ganske deppa. Hun sa også at jeg kanskje burde revurdere yrket mitt. Jeg er da ikke så mye vekke :(

Skrevet

Blir du ikke tatt på alvor??

Det ble ikke gjort noe med saken, nei. Men heldigvis har vi klart å løse det meste internt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...