Gå til innhold

Sykemelding ved migrenanfall

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har også gått med svakt anfall på jobb, og det er et helvete! Det tar på å holde seg oppe på den måten, og om det er svakt anfall er det det samme som utrolig sterk (!!!!) vanlig hodepine. Og noen er hjemme pga det....

Det er sånn jeg og føler det. Ikke så kjekt. :/

• Svar 48
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Angelica :o)

17

• Gemini

5

• Glimtipper

4

• Sofline

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg er sjelden borte fra jobb pga migrene siden det gjerne kommer før eller etter arbeidshelg, men en gang ringte jeg legen en fredag og fikk sykemelding. Den hentet jeg så etter helgen. Jeg kunne nok brukt egenmelding siden jeg har så få fraværsdager, men da ringte jeg altså legen fordi jeg visste det kom til å vare noen dager. God bedring!

Takk for svar. =)

Skrevet

Jeg hadde en slik ordning tidligere med at arbeidsgiver var fritatt for utbetaling av sykepenger.

Jeg, i samråd med legen, søkte trygdekontoret. Det ble innvilget for ett år av gangen. Det måtte dokumenteres at jeg hadde hatt x-antall sykefraværsdager i forrige 12-måneders periode, det kom frem på fraværsregistreringen på jobb, så jeg tok kopi av disse listene. Selvfølgelig kunne det ikke dokumenteres at disse fraværsdagene alle var pga migrene, men brorparten var det, og migrene er vel ikke akkurat det man lyver på seg...iallfall ikke den som plages med det.

Tusen tusen takk for svar!

Jeg skal bestille time med fastlegen min og forhøre meg om dette..

Skrevet

Det er du selv som søker trygdekontoret om dette (evt. med hjelp av lege). Dette fritaket følger deg, ikke knyttet opp mot arbeidsgiver, slik at det også er gyldig om du skulle bytte arbeidssted.

Åh.. Thanks!

Hva skulle jeg gjort uten dol?

*Klemme på* =)

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169798291' post='3495102]

Åh.. Thanks!

Hva skulle jeg gjort uten dol?

*Klemme på* =)

Nå fant jeg forresten linken:

http://www.nav.no/1073749159.cms - Unntak fra arbeidsgiverperioden ved langvarig eller kronisk sykdom

Til høyre på siden ser det ut til at du finner det skjemaet som skal fylles ut også.

Skrevet

Jeg hadde migrene så ofte som hver eller annenhver dag i en lang periode (jeg har "korte" migreneanfall som varer i fire-fem timer). Dette var så prekært at jeg først fikk to ukers full sykemelding og deretter jobbet jeg 60 % i en lang periode (over flere måneder). Når denne perioden var over, så fikk jeg enkeltdager etter behov. Hvis det ble for ofte, så ringte legen meg og forhørte seg om det var nødvendig med noen dagers sammenhengende sykemelding igjen, for å bryte den onde sirkelen med stress, migrene, stress, migrene.

Dette var selvfølgelig ganske unormalt i forhold til migrene, men det er altså mulig å få en avtale med legen på dette :)

Jeg har forøvrig arbeidsgiverfritak, slik at det ikke belaster jobben når jeg er sykemeldt eller bruker egenmelding.

Gjest Jente31
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169798155' post='3495099]

Man kan få andre plager i tillegg også, på sikt, ved å presse seg selv på den måten.. Vet hvordan det er, for det har jeg gjort sjøl..Ikke bra.

Gjest har migrene
Skrevet

Man kan få andre plager i tillegg også, på sikt, ved å presse seg selv på den måten.. Vet hvordan det er, for det har jeg gjort sjøl..Ikke bra.

Som hva da?

Gjest har migrene
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169798155' post='3495099]

Det har hendt noen på jobb har snakket om migrenen min som om det er vanlig hodepine. "Ja jeg hadde også vondt i hodet i går og måtte ta en paracet.." Det er ikke alle som forstår hvor vondt det er og at jeg ofte må holde sengen pga det. Møter du også liten forståelse fra noen?

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg hadde migrene så ofte som hver eller annenhver dag i en lang periode (jeg har "korte" migreneanfall som varer i fire-fem timer). Dette var så prekært at jeg først fikk to ukers full sykemelding og deretter jobbet jeg 60 % i en lang periode (over flere måneder). Når denne perioden var over, så fikk jeg enkeltdager etter behov. Hvis det ble for ofte, så ringte legen meg og forhørte seg om det var nødvendig med noen dagers sammenhengende sykemelding igjen, for å bryte den onde sirkelen med stress, migrene, stress, migrene.

Dette var selvfølgelig ganske unormalt i forhold til migrene, men det er altså mulig å få en avtale med legen på dette :)

Jeg har forøvrig arbeidsgiverfritak, slik at det ikke belaster jobben når jeg er sykemeldt eller bruker egenmelding.

Jeg hadde en periode hvor 50% av dagene var vonde jeg også. Måtte du ha en medikamentfri periode?

Gjest har migrene
Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169798069' post='3495097]

Takk. Jeg ble ganske deppa. Hun sa også at jeg kanskje burde revurdere yrket mitt. Jeg er da ikke så mye vekke :(

:(

Tenk å si noe sånt.

Skrevet

Jeg hadde en periode hvor 50% av dagene var vonde jeg også. Måtte du ha en medikamentfri periode?

Nei, da jeg stort sett ikke rakk å ta migrenemedisin uansett, siden jeg våknet midt i anfallene (når smertene allerede var kommet).

Skrevet

Det har hendt noen på jobb har snakket om migrenen min som om det er vanlig hodepine. "Ja jeg hadde også vondt i hodet i går og måtte ta en paracet.." Det er ikke alle som forstår hvor vondt det er og at jeg ofte må holde sengen pga det. Møter du også liten forståelse fra noen?

Jeg blir faktisk sint når noen sier: "Jeg har litt migrene" om vanlig hodepine (som riktignok kan være temmelig smertefull, men har helt andre symptomer).

Slik jeg hadde det i flere måneder under graviditeten og i et år etter fødselen, unner jeg ingen. Jeg klarte knapt gjøre rede for meg annenhver dag, jeg fungerte ikke som kjæreste, mor eller venn. Nesten alt sosialt måtte avlyses i siste liten eller avbrytes og jeg tilbrakte store deler av tiden i et mørkelagt rom, ute av stand til å ta meg av mitt eget barn eller i det hele tatt tenke en klar tanke.

Så når noen sammenligner det med en vanlig hodepine og foreslår at jeg tar en paracet... Da blir jeg faktisk sint.

Skrevet

[quote name=Angelica :o)' timestamp='1169798069' post='3495097]

Takk. Jeg ble ganske deppa. Hun sa også at jeg kanskje burde revurdere yrket mitt. Jeg er da ikke så mye vekke :(

Ja, det må da være bedre at alle som har en kronisk lidelse av noe slag, og som derfor kanskje er litt mer borte fra jobb enn "super-medarbeideren", blir uføretrygdet, enn at arbeidlivet har rom for alle som kan og vil jobbe...

Slike holdninger er uakseptable, og kun egnet til å tråkke på folk! Blir sint på dine vegne!

Min bedrift er med i IA-avtalen, og de prøver å motivere og bidra på ulike måter til å redusere sykefraværet, men da på positive måter, som å spørre om man trenger noen form for tilrettelegging, enten ergonomisk på kontorplassen, endring i oppgaver, arbeide hjemmefra et par dager i uken el.lign. Og de tar også opp dette med arbeidsmiljøet, for å prøve å fange opp hvis det er det som gjør at folk etter hvert blir mer syke.

Skrevet

Jeg blir faktisk sint når noen sier: "Jeg har litt migrene" om vanlig hodepine (som riktignok kan være temmelig smertefull, men har helt andre symptomer).

Slik jeg hadde det i flere måneder under graviditeten og i et år etter fødselen, unner jeg ingen. Jeg klarte knapt gjøre rede for meg annenhver dag, jeg fungerte ikke som kjæreste, mor eller venn. Nesten alt sosialt måtte avlyses i siste liten eller avbrytes og jeg tilbrakte store deler av tiden i et mørkelagt rom, ute av stand til å ta meg av mitt eget barn eller i det hele tatt tenke en klar tanke.

Så når noen sammenligner det med en vanlig hodepine og foreslår at jeg tar en paracet... Da blir jeg faktisk sint.

Litt migrene er vel omtrent like meningsløst som "litt influenesa"...

Enten har man influensa, og er slått ut i flere dager, eller så har man en annen virusinfeksjon, enten kraftig forkjølelse eller annet, i alle fall ikke en ekte influensa.

Og sånn er det med migrene også, slik jeg har forstått det.

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg forstår deg så godt. Et par har også spurt om jeg er sikker på det er migrene.... Og så "måtte" jeg forklare at joda, jeg hadde vært hos lege og nevrolog.

Gjest har migrene
Skrevet

Nei, da jeg stort sett ikke rakk å ta migrenemedisin uansett, siden jeg våknet midt i anfallene (når smertene allerede var kommet).

Håper det er bedre nå!

Gjest har migrene
Skrevet

Ja, det må da være bedre at alle som har en kronisk lidelse av noe slag, og som derfor kanskje er litt mer borte fra jobb enn "super-medarbeideren", blir uføretrygdet, enn at arbeidlivet har rom for alle som kan og vil jobbe...

Slike holdninger er uakseptable, og kun egnet til å tråkke på folk! Blir sint på dine vegne!

Min bedrift er med i IA-avtalen, og de prøver å motivere og bidra på ulike måter til å redusere sykefraværet, men da på positive måter, som å spørre om man trenger noen form for tilrettelegging, enten ergonomisk på kontorplassen, endring i oppgaver, arbeide hjemmefra et par dager i uken el.lign. Og de tar også opp dette med arbeidsmiljøet, for å prøve å fange opp hvis det er det som gjør at folk etter hvert blir mer syke.

Faktisk så er faktisk jeg blant de som har minst fravær. Jeg ville ikke vært uføretrygdet, selv om jeg ikke får jobbet så mye som jeg vil pga helsen og det merkes på økonomien.

Skrevet

Faktisk så er faktisk jeg blant de som har minst fravær. Jeg ville ikke vært uføretrygdet, selv om jeg ikke får jobbet så mye som jeg vil pga helsen og det merkes på økonomien.

Jeg skulle kanskje fremhevet tydeligere at det første avsnittet var ment ironisk...

Gjest har migrene
Skrevet

Jeg skulle kanskje fremhevet tydeligere at det første avsnittet var ment ironisk...

Jeg forsto det, altså.. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...