Gå til innhold

Overføring av feriedager når man jobber redusert stilling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er reglene for antall dager man har krav på ferie når en jobber redusert stilling?

Problemstillingen er som følger: Jeg har i flere år jobbet 60 % stilling, dvs 3 dager i uka. 2005 brukte jeg bare 4 ukers ferie - og overførte 5 dager til 2006. I fjor brukte jeg 4 hele uker + en enkeltdag, og hvis en tenker at utgangspunktet var 6 ukers ferie (5 uker + en uke overført), ble det jo 9 dager som ikke ble brukt. Disse overførte jeg til i år.

Nå har jeg begynt å bruke litt av disse dagene, ved å ta det ut som enkeltdager. Det var da jeg begynte å lure på om jeg hadde sneket til meg for mange feriedager. En vanlig arbeidsuke for meg er jo mandag-onsdag-fredag. Det betyr jo at dersom jeg tar 1 uke fri som en hel uke, trekkes det 5 feriedager, men dersom jeg f.eks. tar fri en fredag og en mandag, så trekkes det to dager. Dersom jeg deler opp ferien min i mange slike enkeltdager, så vil jeg jo egentlig få fri mer enn de dagene jeg hadde fått om jeg hadde tatt hele uker etter hverandre. Henger dere med?

Skulle jeg, når jeg jobber 3 dager i uka, bare overføre 3 dager pr. ferieuke jeg hadde tilgode?

Jeg har nå siden juni jobbet ekstravakter slik at jeg har jobbet 100 %. Hvordan regnes feriedagene ut da?

Hmmmm... Vanskelig dette synes jeg.

Skrevet

Jeg jobber 80% stilling, og får da 80% av totale feriedager. Dvs. 80% av 5 uker. Om jeg deler det opp i dager har jeg 80% av 25 feriedager = 20 dager ferie.

Om jeg tar hele uker så får jeg jo 5 hele uker. Om jeg bare tar dager så kan jeg ta fri 20 dager.

Skrevet

Det høres riktig ut det du sier. En uke ferie i 60 % stilling, er 3 feriedager, mot andres 5.

Gjest fantastisk fjell
Skrevet

Ekstravakter får du ikke feriedager for, men feriepenger. Hvis du har en uke til gode og tar det som enkeltdager blir det 3 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...