Gå til innhold

dilatert hjerte

Anbefalte innlegg

Gjest nøktern

Eg har eit dilatert hjarte, det har blitt sånn pga ein medfødt hjertefeil.

Eg tek det ganske med ro, men av og til går eg ein tur ut på byen. Der kan det bli noko alkohol( ikkje overdrikking) og eg kjeme seint i seng.

Etter sånne utskjeielser, blir eg ganske dårleg nokon dager etterpå. Eg merkar at hjarta sler hardare, fortare, eg kan bli oppblåst i kroppen, meir tungpusten og eg kan og få ein lett temp. økning.

Er det sånn at det er fordi at eg har hatt litt alkohol at eg får sånne reaksjoner etterpå?

Og om det er grunnen, så kvifor er det slik?

Eller er eg heilt ute på jordet?

Eg er ikkje så veldig gamal(berre 36)

Takk for svar,

Helsing

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26367-dilatert-hjerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Nøktern.

For å svare detaljert trenger jeg flere opplysninger om ditt hjerte.

Generelt gjelder at et dilatert hjerte (p.g.a. en hjertefeil) så godt som alltid har en viss grad av sviktende pumpefunksjon. Når du drikker alkohol, vil adskillig væske skifte plass i kroppen : i perioder vil du ha for stort væskevolum sirkulerende, i andre perioder vil du ha mindre enn vanlig. Hjertet ditt må i lange tider dette døgnet arbeide med både høyere puls og mot høyere perifer motstand.

Avhengig av hvor skadet ditt hjerte er, vil ,under slike omstendigheter, endel væske bli presset ut i vevene, i armer, ben, andre organer (det oppstår ødemer), f. eks. i lungene, hvilket vil gi deg en viss grad av tungpustenhet og følelse av "oppblåsthet" og hevelse.

Jeg går ut fra at den hjertefeil du er født med er grundig vurdert med henblikk på behandling. Hvis du har så lett for å få slike symptomer, bør du kanskje ta opp din situasjon på ny med din kardiolog.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/26367-dilatert-hjerte/#findComment-109558
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...