Gå til innhold

Hvorfor skal jeg på ekstra ultralyd?


Gjest mij

Anbefalte innlegg

Ja, det må jeg faktisk spørre dere damer om. Synes ikke jordmor ga meg noe ordentlig svar, så jeg er bare forvirra.

Er i uke 40, hodet har på de siste ukers kontroller stått langt nede, men ikke vært helt festet. I dag lå hun imidlertid på skrå. Derfor bestilte jordmor en ultralyd til vurdering, som hun sa, på sykehuset.

Og jeg lurte da på hva de skulle vurdere. Og her kom det ikke noe ordentlig svar selv om jeg spurte mange ganger - svaret var at det var greit å se hvordan ungen ligger, og få et notat i journalen. Men det viktigste var at jeg selv er klar over det, i tilfelle fødselen nå skulle sette i gang.

Jeg spurte flere ganger, fordi jeg forsto ikke, og skjønner fremdeles ikke. Ungen kan jo fint legge seg ned i bekkenet ennå? Og hvorfor skal jeg da ha ultralyd på tirsdag når ungen kan endre leie etter det?

Hva skal vurderes - er det om ungen skal tas med tang, sugekopp, keisersnitt, eller skal det gjøres manuell leieendring?

Enlighten me, please, jeg ble lei av å spørre om og om igjen uten å få noe svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, vet ikke helt hvorfor legen din mente at du skulle ha en ekstra ul. Legen min var usikker på om ungen lå i seteleie og da skulle jeg egentlig tatt ul for å måle bekkenet for å se om bekkenet er stort nok til å føde i seteleie.Men gikk til jordmor for å være sikker og ho sa at hodet var godt festet og langt nede i bekkenet.

Kan føde når som helst du nå da, lykke til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, vet ikke helt hvorfor legen din mente at du skulle ha en ekstra ul. Legen min var usikker på om ungen lå i seteleie og da skulle jeg egentlig tatt ul for å måle bekkenet for å se om bekkenet er stort nok til å føde i seteleie.Men gikk til jordmor for å være sikker og ho sa at hodet var godt festet og langt nede i bekkenet.

Kan føde når som helst du nå da, lykke til. :-)

Det var jordmoren min som vil ha meg på UL.

Og om jeg kan føde når som helst, vel, virket som hun mente det kunne ta en god stund til nå, pga endret leie.. Hun sa det ikke rett ut, men virket veldig sikker på at jeg ville rekke ny kontroll om en uke.

Sukk, jeg hater å måtte dra informasjon ut av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jordmoren min som vil ha meg på UL.

Og om jeg kan føde når som helst, vel, virket som hun mente det kunne ta en god stund til nå, pga endret leie.. Hun sa det ikke rett ut, men virket veldig sikker på at jeg ville rekke ny kontroll om en uke.

Sukk, jeg hater å måtte dra informasjon ut av folk.

Ok, jordmoren min sa at hvis ikke hodet lå ned etter uke 36 så skulle man ta en ul for å måle bekkenet. Kan jo være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, jordmoren min sa at hvis ikke hodet lå ned etter uke 36 så skulle man ta en ul for å måle bekkenet. Kan jo være det.

Nope, jeg er godt over gjennomsnittet høy og har født før, så det er ikke snakk om trangt bekken. Men takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg er godt over gjennomsnittet høy og har født før, så det er ikke snakk om trangt bekken. Men takk for svar :-)

Tror jordmora mente at setefødsel er litt mer belastning for bekkenet, ikke at jeg hadde et trangt bekken, er selv 1.72, har hofter og har født før :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest de vil ditt beste, vet du!

Først av alt vil jeg du skal være glad og trygg for at de følger deg så nøye opp!

Jeg kan jo ikke svare hva det er med din situasjon, men jeg kan fortelle litt om hva jeg opplevde: Ungen festa seg aldri i fødelskanalen, uten at de dvelte ved det. Men da riene begynte å komme var det problemer med å få fødselen skikkelig i gang. FIkk aldri pressrier. Etter hvert viste det seg at det var et solid hode som skulle ut, og bekkenet var litt for smalt. De fikk det til med vakuum og to stykker som lå på magen min og pressa til slutt. Barnet var 40,5 cm omkring hodet. De hadde tatt keisersnitt om de hadde vært klar over det. Men hvis jeg får flere barn har de lovt å følge med på hodeomkretsen i fhd til ei sånn utfordring. Til tross for litt krøll, så gikk det bra.

DU får ha lykke til og være trygg på at de bare ønsker å ta godt vare på deg og barnet. Det er derfor de tar en undersøkelse for mye. Tenk: Nå er du snart i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jordmora mente at setefødsel er litt mer belastning for bekkenet, ikke at jeg hadde et trangt bekken, er selv 1.72, har hofter og har født før :-)

Åja, i forhold til setefødsel ja. :-)

Hvis det er dette de skal sjekke så er det jo egentlig veldig "enkelt", kan bare ikke forstå hvorfor jordmor ikke ville fortelle meg noe. Jaja, da får jeg vel bare håpe ungen ikke flytter ut før tirsdag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt vil jeg du skal være glad og trygg for at de følger deg så nøye opp!

Jeg kan jo ikke svare hva det er med din situasjon, men jeg kan fortelle litt om hva jeg opplevde: Ungen festa seg aldri i fødelskanalen, uten at de dvelte ved det. Men da riene begynte å komme var det problemer med å få fødselen skikkelig i gang. FIkk aldri pressrier. Etter hvert viste det seg at det var et solid hode som skulle ut, og bekkenet var litt for smalt. De fikk det til med vakuum og to stykker som lå på magen min og pressa til slutt. Barnet var 40,5 cm omkring hodet. De hadde tatt keisersnitt om de hadde vært klar over det. Men hvis jeg får flere barn har de lovt å følge med på hodeomkretsen i fhd til ei sånn utfordring. Til tross for litt krøll, så gikk det bra.

DU får ha lykke til og være trygg på at de bare ønsker å ta godt vare på deg og barnet. Det er derfor de tar en undersøkelse for mye. Tenk: Nå er du snart i mål!

Ja, jeg er glad de følger meg opp :-)

Men når hun ikke kan gi meg en forklaring virker det litt meningsløst. Tror forøvrig jeg ser en sammenheng nå etter å ha fått noen svar. Så takk for innspill! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Antakelig er det bare føre var-prinsippet. Om jordmor er ørlite usikker, synes hun antakelig det er best med en ekstra undersøkelse, da gjerne av lege. Var også selv på det, og legen fant ingenting feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sjekke opp forholdene i tilfelle setefødsel? Det ble gjort hos meg i uke 38 i 2. sv.skap.

Ikke umulig. Skjønner bare ikke hvorfor ikke jordmor kunne si det, jeg spurte sikkert 4 ganger hva de ville vurdere og hvorfor.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok for å sjekke leie, siden babyen ligger på skrå. Tror nok at de er ekstra oppmerksomme ved skråleie?

Jeg vet at hun vil sjekke leie, men _hvorfor_ det liksom. Men tror jeg har fått svar etter hvert. DOL er bra å ha :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de skal sjekke om babyen ligger med hodet nede. Dette må de være sikre på for at en normal fødsel skal kunne skje.

En av de siste ukene før jeg venta sistemann, ble jeg sendt på UL samme dag som legen hadde problem med å finne leiet. Legen mistenkte sideleie, selv om jeg følte hun lå med hodet nede. På UL fikk jeg bekreftet at jeg hadde rett og vanlig fødsel kunne skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, jeg er godt over gjennomsnittet høy og har født før, så det er ikke snakk om trangt bekken. Men takk for svar :-)

Jeg fødte andremann i seteleie. De måtte ta mål av bekkenet mitt, samt UL, selv om jeg hadde født uten problemet første gang. Dessuten er jeg litt over snittet høy og har store føtter (noen som også er viktig i den sammenhengen ;-)).

Jeg tror bekkenmål og UL er helt vanlig prosedyre dersom babyen ligger i seteleie, uansett mors størrelse etc..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte andremann i seteleie. De måtte ta mål av bekkenet mitt, samt UL, selv om jeg hadde født uten problemet første gang. Dessuten er jeg litt over snittet høy og har store føtter (noen som også er viktig i den sammenhengen ;-)).

Jeg tror bekkenmål og UL er helt vanlig prosedyre dersom babyen ligger i seteleie, uansett mors størrelse etc..

OK. Om knøttet ligger med rumpa ned så setter jeg meg på bakbeina for vanlig fødsel, for å si det sånn. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Om knøttet ligger med rumpa ned så setter jeg meg på bakbeina for vanlig fødsel, for å si det sånn. :-)

I så fall tror jeg nok du får velge selv. Jeg valgte vanlig fødsel og det gikk kjempefint :-)

Det var ganske rett etter min setefødsel at det kom opp endel i media om diverse komplikasjoner ved setefødsler. Jeg er glad jeg ikke visste så mye om slike komplikasjoner for å si det sånn... Hadde jeg skulle valgt nå, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skulle gjort ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall tror jeg nok du får velge selv. Jeg valgte vanlig fødsel og det gikk kjempefint :-)

Det var ganske rett etter min setefødsel at det kom opp endel i media om diverse komplikasjoner ved setefødsler. Jeg er glad jeg ikke visste så mye om slike komplikasjoner for å si det sånn... Hadde jeg skulle valgt nå, så vet jeg sannelig ikke hva jeg skulle gjort ;-)

Håper inderlig jeg får velge ja, Ingen grunn til å ta sorgene på forskudd heller, men blir helt kvalm her jeg sitter og leser om forsøk på vending (au..?) og at seteleie i utgangspunktet ikke er god nok grunn for KS.

Og jeg som er engstelig nok fra før. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...