Gå til innhold

Trenger linker/hjelp litt raskt - kompis har blitt lurt!

Anbefalte innlegg

Gjest Persille
Skrevet

Kort fortalt:

En kompis har blitt lurt, han har hatt et seksuelt forhold til en dame over noe tid (ikke kjærester), nå viser det seg at hun er gravid og vil beholde barnet.

Han er foreløpig i villrede ang. hva han skal gjøre, men han vet at han aldri har villet ha barn med henne.

Hun sa til ham at hun gikk på piller, han har hoppet av i svingen alle ganger unntatt én.

Spar dere for moralvariantene, de har jeg allerede dratt for ham :)

Spørsmålet er - hva nå?

Hva har han egentlig juridisk rett på?

Hun sier han kan holde seg unna om han vil, slippe å betale og alt - men livet hans vil jo likevel endre seg iom at han nå vet, så det synes ikke som noen god løsning.

Kan han kreve foreldreretten?

Kan han anmelde henne?

Heldigivs vet jeg svært lite om dette - men noen her inne har sikkert hørt om noen som kjenner noen osv - enlighten me!

Takk :)

• Svar 119
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cec5

16

• frosken

5

• Lurveline

5

• hidi, the scorpion

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

En anmeldelse ville ikke føre noe med seg og hun kan stort sett gjøre som hun vil, enten beholde barnet eller ta abort, han har ingen lovmessig rett til og styre utfallet.

Han kan jo selvfølgelig kreve foreldreretten, men det skal svært mye til at han får det så lenge barnemoren er skikket til og ta vare på barnet, men samværsrett vil han nok selvfølgelig få.

Angående barnebidrag er det vel hun som bestemmer om det skal skje,når de ikke er gift tror jeg fortsatt det er sånn at når moren setter frem et krav om bidrag og om faren ikke skriver under frivillig koples NAV inn (men vet ikke så mye om det)

Huff! når jeg leser svaret mitt er det jammen ikke mye rettigheter en mann har..!

Gjest Persille
Skrevet

En anmeldelse ville ikke føre noe med seg og hun kan stort sett gjøre som hun vil, enten beholde barnet eller ta abort, han har ingen lovmessig rett til og styre utfallet.

Han kan jo selvfølgelig kreve foreldreretten, men det skal svært mye til at han får det så lenge barnemoren er skikket til og ta vare på barnet, men samværsrett vil han nok selvfølgelig få.

Angående barnebidrag er det vel hun som bestemmer om det skal skje,når de ikke er gift tror jeg fortsatt det er sånn at når moren setter frem et krav om bidrag og om faren ikke skriver under frivillig koples NAV inn (men vet ikke så mye om det)

Huff! når jeg leser svaret mitt er det jammen ikke mye rettigheter en mann har..!

Nei, det er nemlig det - han har ingen rettigheter.

Han vet han har blitt lurt, det har kommet ganske klart frem, og han er godt "avlsemne" om man kan si det.

Han vil IKKE ha barnet, og "gode" kompiser har kommet med nok av idiotiske forslag til å ordne opp i det problemet.

Skal snakke litt mer med ham etterpå og finne ut hva han _egentlig_ vil - uetisk eller ikke, og så se hva jeg kan komme på av løsninger.

Men folk her inne har jo opplevd så mye rart, så det kunne jo hende noen hadde en lur strategi for at dette ikke skal ende i et barn...

Skrevet

Han vet han har blitt lurt, det har kommet ganske klart frem, og han er godt "avlsemne" om man kan si det.

Han vil IKKE ha barnet, og "gode" kompiser har kommet med nok av idiotiske forslag til å ordne opp i det problemet.

Skal snakke litt mer med ham etterpå og finne ut hva han _egentlig_ vil - uetisk eller ikke, og så se hva jeg kan komme på av løsninger.

Men folk her inne har jo opplevd så mye rart, så det kunne jo hende noen hadde en lur strategi for at dette ikke skal ende i et barn...

Håper du får noen bedre svar, litt av et dilemma det der..

Gjest ....ende i et barn???
Skrevet

....Men folk her inne har jo opplevd så mye rart, så det kunne jo hende noen hadde en lur strategi for at dette ikke skal ende i et barn...

Nå er det jo slik at det faktisk er kvinnen selv som bestemmer om dette skal ende i et barn, ikke han.

Synes det høres tåpelig og umodent ut å skulle finne strategier for at dette ikke skal ende i et barn.

Skal han liksom overtale henne da??

Slå henne i magen??

Forgifte henne??

Nei, det han må vurdere er om han skal ha kontakt med barnet eller ei, og i hvilket omfang kontakten skal være.

Ikke OM det skal fødes ett barn.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan forsvare moralsk å prøve å finne løsninger til "at det ikke skal bli noe barn".

Skrevet

....Men folk her inne har jo opplevd så mye rart, så det kunne jo hende noen hadde en lur strategi for at dette ikke skal ende i et barn...

Nå er det jo slik at det faktisk er kvinnen selv som bestemmer om dette skal ende i et barn, ikke han.

Synes det høres tåpelig og umodent ut å skulle finne strategier for at dette ikke skal ende i et barn.

Slå henne i magen??

Forgifte henne??

Nei, det han må vurdere er om han skal ha kontakt med barnet eller ei, og i hvilket omfang kontakten skal være.

Enig!

Gjest Persille
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du kan forsvare moralsk å prøve å finne løsninger til "at det ikke skal bli noe barn".

Jeg er blant dem som mener at han skal ha rett til medbestemmelse jeg da - så ja, jeg synes faktisk en innsats for overtalelse f.eks er helt greit.

Dette påvirker resten av hans liv, ja - han vet om konsekvensen av å ha sex, men ble løyet for. Når man er så utspekulert må man regne med at han ikke bare lener seg tilbake og lar det passere.

Gjest Persille
Skrevet

Slå henne i magen??

Forgifte henne??

Det er faktisk tåpelig og umodent å lure noen til å gjøre en gravid også.

Og gjør man det kan man ikke regne med at det passerer i stillhet. Han må få lov å argumentere for sitt syn, spørsmålet er bare hvilken hensikt han har med det, og på hvilken måte han gjør det.

Gjest Pontiac
Skrevet

Anmelde? For å ha lurt ham ved å si at hun går på piller?

Nei, den blir vel for spe vel, hvordan i all verden skal det bevises?

Kreve foreldrerett? På hvilket grunnlag? Hun må da være uskikket som ansvarsperson før det skjer.

Han har hoppet av i svingen, ikke sikret seg med kondom.

Graviditeter skjer, være seg det er frivillig eller ufrivillig.

I følge det jeg har viten om så stiller han på linje som alle andre fedre uten samboerskap.

Rett til samvær og må betale farsbidrag.

Gjest Persille
Skrevet

Anmelde? For å ha lurt ham ved å si at hun går på piller?

Nei, den blir vel for spe vel, hvordan i all verden skal det bevises?

Kreve foreldrerett? På hvilket grunnlag? Hun må da være uskikket som ansvarsperson før det skjer.

Han har hoppet av i svingen, ikke sikret seg med kondom.

Graviditeter skjer, være seg det er frivillig eller ufrivillig.

I følge det jeg har viten om så stiller han på linje som alle andre fedre uten samboerskap.

Rett til samvær og må betale farsbidrag.

Hun sier jo han kan få slippe om han vil (hun oppgir ukjent far), men kan hun da angre på det om ti år - og så får han ti år med etterbetaling i posten?

Skrevet

Jeg er blant dem som mener at han skal ha rett til medbestemmelse jeg da - så ja, jeg synes faktisk en innsats for overtalelse f.eks er helt greit.

Dette påvirker resten av hans liv, ja - han vet om konsekvensen av å ha sex, men ble løyet for. Når man er så utspekulert må man regne med at han ikke bare lener seg tilbake og lar det passere.

Jeg er i grunnen litt enig med deg her! Det er forferdelig lite en mann faktisk har å si i en sånn situasjon.... og det er for jævlig når man blir ført bak lyset på denne måten; det er tross alt noe som vil påvirke resten av hans liv.

Skrevet

Og gjør man det kan man ikke regne med at det passerer i stillhet. Han må få lov å argumentere for sitt syn, spørsmålet er bare hvilken hensikt han har med det, og på hvilken måte han gjør det.

"Det er faktisk tåpelig og umodent å lure noen til å gjøre en gravid også."

Man har selv ansvar for å bruke prevansjon!

Gjest ....ende i et barn???
Skrevet

Jaja, deg om det.

Jeg kunne ikke vært mer uenig med deg.

Kvinnen har uttrykt at han ikke trenger betale noe eller ha kontakt om han ikke vil.

Hun strekker seg langt.

Gjest ...ende i et barn???
Skrevet

Jeg er i grunnen litt enig med deg her! Det er forferdelig lite en mann faktisk har å si i en sånn situasjon.... og det er for jævlig når man blir ført bak lyset på denne måten; det er tross alt noe som vil påvirke resten av hans liv.

Ført bak lyset???

Hærregud, det er noe som heter kondom og ansvar.

Gjest baremei
Skrevet

Hvordan vet du at hun har lurt ham da? Du har vel bare fått en side av saken? Det har hendt før at folk har blitt gravide, prevensjonsmiddel til tross.

Skrevet

Jeg synes du overser det faktum at dette også handler om et respekt for liv. Når moren ønsker å beholde barnet, så blir det for meg uetisk å forsøke å finne metoder for å overtale eller true vedkommende til å ta abort.

Dersom han anser moren for fullstendig uegnet som foreldre (f.eks som følge av rusmisbruk ol), så er situasjonen selvfølgelig mer komplisert.

Og ja, jeg mener at man må ta konsekvensene av å ha hatt sex.

Gjest baremei
Skrevet

Slå henne i magen??

Forgifte henne??

Der sa du det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...