Gå til innhold

Abort - kunne DU gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med sowns fungerer faktisk så dårlig som multi funksjonshemmede, med en mental alder under året... Endrer det noe?

Disse "noen" er svært svært få, som har andre lidelser i tillegg til Downs.

Gjennomsnittlig levealder for mennesker med Downs er nå mer enn 50 år og 10% vil bli 70 år gamle eller mer.

Man har aldri noen som helst garanti når man velger å få barn.

Så, nei - det spiller ingen rolle.

• Svar 286
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

43

• Dorthe

19

• Gemini

10

• 4barns mor-77

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vel, nå hadde ikke fremtidig kjæreste for barnet vært min største bekymring da. :) Kommer helt an på hva slags misdannelser barnet hadde hatt det... Hadde det ikke vært stand til å spise, sitte eller snakke hadde jeg nok valgt abort. Hadde det "bare" vært down syndrom hadde jeg nok beholdt det. Hvis barnet kunne fått et fullverdig liv, om ikk likt som alle andre, så hadde jeg beholdt det. Hvis det hadde vært snakk om smertefull operasjoner, mulighet for at barnet skulle dø kort tid etter fødsel eller store misdannelser psykisk eller fysisk hadde jeg nok tatt det bort. Tror ikke jeg er menneske nok til å greie å være mor for et barn med så store spesielle behov jeg snakker om, jeg hadde ikke klart det.

Ingen klarer på forhånd å forestille seg at man vil klare noe sånt. Men om man blir kastet inn i en situasjon som man MÅ takle (at man ikke vet på forhånd, eller fx at barnet blir hardt skadet i en trafikkulykke og dermed blir sterkt funksjonshemmet etc.) - så takler man det man står ovenfor.

De ALLER aller fleste takler det. Kanskje på tragisk bekostning av ekteskap eller andre ting i livet, men man gjør alt for sitt barn, selv når det er skadet.

Det betyr ikke at jeg er i mot abort når det viser seg at barnet har en elvorlig funksjonshemning, tvert i mot.

Har bare sett flere eksempler der foreldrene takler det utroligste - fordi de måtte - ting man aldri på forhånd kunne forestille seg. Sånn er rett og slett vi mennesker satt sammen, tror jeg.

Clue1365380406
Skrevet

Jeg ville tatt abort!

Har tenkt igjennom det, og er faktisk så egoistisk at jeg ikke ønsker et liv med en slik belastning et sterkt handicappet barn vil bli.

I tillegg må man spørre seg hva slags liv dette barnet vil få, livskvalitet osv.

Skrevet

Tror det er en stund siden du har oppdatert deg på tama abort, og fremgangsmåtene ved abort.

Du har ingen grunn til å tvile på at jeg er nok oppdatert på temaet. Jeg skrev ikke at dette var de eneste metodene eller om deres eventuelle bruk i Norge. Skal heller gi deg litt forklaring så du ser hvor alvorlig de mest uheldige metodene er.

Den første jeg nevnte, har faktisk vært brukt en god del i USA og har av forståelige grunner skapt kraftige reaksjoner (fosteret blir tatt ut helt, men ser forbrent ut, helt svart). Den andre metoden jeg nevnte er meget brukt (D&E, dilation and evacuation). Da tas biter av fosteret ut. Den brukes mest når svangerskapet er kommet langt. Den siste jeg nevnte (hysterotomi) brukes ikke så tidlig i svangerskapet, og er et større inngrep. Da tas fosteret ut helt.

Ulike metoder brukes etter hvor langt svangerskapet er kommet, i alt 8 metoder er vanlige.

Når statistikk brukes til å finne grunner til hvorfor så mange sliter mer med å få til ny graviditet, bør man også gå tilbake å se på hvilke metoder så ble brukt under abortinngrepet. Selvfølgelig forsøker man å renske livmoren for likdeler etterpå, men det er ikke bare enkelt. Min kritikk gikk altså mest på de metodene som brukes sist i svangerskapet og spesiellt der fosteret ikke blir tatt ut helt. Det ville vært rart om bitvis uttaking av fosteret ikke skulle få konsekvenser for morens mulighet til senere graviditet. Likdeler er som kjent ikke sunt.

Jeg er lei meg på min søsters vegne fordi hun gjennomgikk så utrolig mye vondt etter aborten. I ettertid kan man nok regne med at hun ville sluppet bedre unna med en annen abortmetode, eller helst ikke abortinngrep i det hele tatt.

sammfunnskritiker
Skrevet

Du har ingen grunn til å tvile på at jeg er nok oppdatert på temaet. Jeg skrev ikke at dette var de eneste metodene eller om deres eventuelle bruk i Norge. Skal heller gi deg litt forklaring så du ser hvor alvorlig de mest uheldige metodene er.

Den første jeg nevnte, har faktisk vært brukt en god del i USA og har av forståelige grunner skapt kraftige reaksjoner (fosteret blir tatt ut helt, men ser forbrent ut, helt svart). Den andre metoden jeg nevnte er meget brukt (D&E, dilation and evacuation). Da tas biter av fosteret ut. Den brukes mest når svangerskapet er kommet langt. Den siste jeg nevnte (hysterotomi) brukes ikke så tidlig i svangerskapet, og er et større inngrep. Da tas fosteret ut helt.

Ulike metoder brukes etter hvor langt svangerskapet er kommet, i alt 8 metoder er vanlige.

Når statistikk brukes til å finne grunner til hvorfor så mange sliter mer med å få til ny graviditet, bør man også gå tilbake å se på hvilke metoder så ble brukt under abortinngrepet. Selvfølgelig forsøker man å renske livmoren for likdeler etterpå, men det er ikke bare enkelt. Min kritikk gikk altså mest på de metodene som brukes sist i svangerskapet og spesiellt der fosteret ikke blir tatt ut helt. Det ville vært rart om bitvis uttaking av fosteret ikke skulle få konsekvenser for morens mulighet til senere graviditet. Likdeler er som kjent ikke sunt.

Jeg er lei meg på min søsters vegne fordi hun gjennomgikk så utrolig mye vondt etter aborten. I ettertid kan man nok regne med at hun ville sluppet bedre unna med en annen abortmetode, eller helst ikke abortinngrep i det hele tatt.

"Abortpillen", den som sykehuset i Begen vil lansere som "hjemmeabort", er en pille som stopper næring til fosteret. Her støter kroppen fosteret ut av seg selv, slik som ved ufrivillig abort.

En bejent av meg hadde et barn i magen uten vitale organer. Hun fikk også den samme pillen. Pga langt ute i svangerskapet måtte hun føde normalt. Med igangsatt fødsel. Heller ingen "Likdeler" igjen i kroppen.

Jeg vet det var en prest i hordaland, men mange rare formeninger om abort, i dag regnes ikke dette som risiko verken på den ene eller andre måten.

Min bekjent ble faktisk graid og fikk ett velskapt barn knapt året etter aborten.

Derfor må man jo også legge il at her er det individuelle forslkeller i henhold til vanskeligheter etter en abort med ny graviditet.

Skrevet

Nei, det er ingen aldersgrense. Men det må også være lov å stille spørsmålstegn ved enkelte uttalelser? En del av zakkoos uttalelser tilsier at han er ung og det påpekte jeg.

Ja og han er forholdsvis ung, men virker da engasjert og innimellom velformulert.....

Jeg syns det er unødvendig å bruke alder som et argument i en slik debatt.

Selv var jeg derimot iherdig abortmotstander i 18-årsalderen, men har endret totalt syn på saken etter hvert som jeg ble eldre og fikk mer livserfaring. Jeg lærte derimot mye av å diskutere og argumentere for mitt syn den gang, og ble heldig vis ikke avskjært med at jeg var umoden og barnslig sjøl om jeg kanskje var det....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...