Gå til innhold

Abort - kunne DU gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og du - ikke ta deg nær av hva denne lille spirrevippen lirer av seg - tror ikke han vet hva han snakker om, i motsetning til deg.

Tusen takk :-)) Ein treng mykje omtanke og omsorg når ein har vore gjennom sånne ting. Eg er veldig glad i barn, trudde aldri eg skulle måtte ta eit så vanskelig valg :-((

• Svar 286
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

43

• Dorthe

19

• Gemini

10

• 4barns mor-77

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Skulle tru du var enormt mykje yngre på måten du argumenterar...

Jeje, det er da vanlig at enkelte virker yngre enn de er, og andre veien. Men bra du sier fra hvis det går for langt, så kan jeg skjerpe meg.

Skrevet

Det skjønner jeg godt! Men ta en dag av gangen, og sørg hvis/når du føler det er aktuelt. Men ikke snu deg tilbake, du har tatt et valg og de fleste ville nok gjort det samme om de virkelig sto i din situasjon og MÅTTE tenke konkret over saken. Kanskje kan du tenke på at det var bedre å klatre opp en bratt og tung bakke nå, enn å bestige et fjell høyere enn du kan makte i årene framover... Om du skjønner hvordan jeg tenker...

Tusen takk :-) blei tante til ein liten gutt forrige fredag så eg får nyte tida og kose masse med han :-)

Skrevet

Ja. Jeg hadde tatt abort. Jeg skal være student noen år fremover nå, så jeg tror det ville vært flere ulemper enn fordeler (ikke stygt ment). Men om dette hadde skjedd om 5-6 år, da hadde jeg nok beholdt det :) Det kommer mye an på livssituasjonen, og om barnet vil få et verdig liv.

Skrevet

Jeje, det er da vanlig at enkelte virker yngre enn de er, og andre veien. Men bra du sier fra hvis det går for langt, så kan jeg skjerpe meg.

Takk, synes berre dette om abort går litt for langt, og at det blir brukt mange sterke ord... Eg har vore i situasjonen der eg måtte ta valget...

Skrevet

Alvorlig å ikke få kjæreste? Det er trist at du ikke har fått deg kjæreste, men i en slik sammenheng som du tar opp, så er det ingen faktor som bør veie på skålen i det hele tatt.

Det er snakk om hvilen livskvalitet barnet vil få, dersom det ikke kan snakke, ikke ta til seg næring på vanlig måte, må pleies 24 timer i døgnet, barnet dør før det har rukket å nå tenårene, eller kanskje skolestart-alder, og før det et liv med mye smerter, operasjoner, medisinering osv., kanskje sterke krampeanfall, kanskje manglende syn og hørsel - altså virkelig alvorlige problemer med å fungere som vi friske tar for gitt.

Eller i de mildeste tilfellene som man står ovenfor der det avdekkes at noe er galt, at barnet ikke har muligheter for normal mental utvikling, alltid vil være hjelpetrengende, kanskje ha hjertefeil, være like krevende som et spedbarn hele livet, osv.

Du aner virkelig ikke hva du snakker om, og det skal du være glad for.

Men med tiden så blir du nok voksen, og klarer å reflektere litt mer over det ytrer deg om.

Jepp, naturligvis kommer det an på livskvaliteten. Det er jo det jeg mener. Det med kjæreste var bare et dårlig eksempel på deler av den forringede livskvaliteten barnet vil få. Naturligvis er det ting som er enda verre.

Skrevet

Unga mine er mye flinkere enn deg, de klarer nesten å overbevise meg noen ganger.

6-åringen til venninna mi er flinkere til å argumentere ;-)

Skrevet

Hvis du tar avstand fra slike kallenavn, hvorfor i himmelens navn bruker du de igjen og igjen da??

Jeg satte meg inn i damas situasjon. Hun ville kanskje tenkt "Jeg vil ikke bli mor til en grønnsak". Det var i hvert fall slik jeg mente å bruke det. Jeg foretreker ikke å bruke ordet sjøl. Like latterlig som å si nigger eller homojævel.

Hvis du tror jeg dømmer folk etter faktorer de ikke kan noe for selv, som misdannelser eller hudfarge, kjenner du ikke zakkoo.

Skrevet

Det er jo du som snakkar nedsettande. Eit lite foster er eit lite nurk med følelser faktisk...

"Det er jo du som snakkar nedsettande. Eit lite foster er eit lite nurk med følelser faktisk... "

Vel, da er vi grunnleggende uenige hvis du mener at livet til et foster er like mye verdt som et menneskeliv. Jeg respekterer naturligvis det synet. Selv synes jeg født liv er viktigere enn ufødt.

Skrevet

Regner med at du hadde blitt tuppa lenge før du rakk å tenke tanken på å forlate henne;o)

"Regner med at du hadde blitt tuppa lenge før du rakk å tenke tanken på å forlate henne;o)"

Hehe, kanskje. Neida, jeg ville naturligvis ikke gått fra en dame hvis hun ville beholde et slikt barn, men jeg ville vel heller vegret meg for å gå inn i et forhold med en som insisterte på at det var verdt å sette et slikt barn til verden. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

6-åringen til venninna mi er flinkere til å argumentere ;-)

Hehe, tiåringen min også.

Skrevet

"Det er jo du som snakkar nedsettande. Eit lite foster er eit lite nurk med følelser faktisk... "

Vel, da er vi grunnleggende uenige hvis du mener at livet til et foster er like mye verdt som et menneskeliv. Jeg respekterer naturligvis det synet. Selv synes jeg født liv er viktigere enn ufødt.

Me blir ALDRI enige i det der. Eit ufødt liv er like mykje verdt som eit som allerede er født!

Skrevet

Kva gjer du då inne på eit forum som omhandlar abort om du ikkje har planer om å bli pappa???

Går vel an å fatte interesse for ting selv om man ikke planlegger å bli far selv?

Jeg er interessert f eks i om verdensrommet er uendelig selv om det ikke vil få noen som helst konsekvenser på meg direkte.

Skrevet

NÅ hadde jeg tatt abort uansett for jeg vil ikke ha flere barn. Men om jeg hadde fått vite at barnet mitt hadde en sykdom eller skavank da jeg gikk gravid og ønsket meg barn, tror jeg det skulle svært mye til for at jeg tok abort. Jeg husker jeg tenkte da jeg var gravid første gang, at skulle barnet bli psykisk utviklingshemmet var det bra jeg hadde vernepleierutdanning :-)

Den andre gangen jeg gikk gravid var jeg mer opptatt av at barnet skulle være friskt, for da visste jeg hvor utrolig krevende og givende det var med et barn uten noen form for sykdom eller lyte. Jeg tviler uansett på om jeg hadde klart å ta abort den gangen. Men jeg hadde nok vurdert det om skaden/sykdommen til fosteret var svært omfattende. Det hadde blitt en fryktelig vanskelig avgjørelse.

Skrevet

Med dine holdninger til medmennesker kan det være vanskelig å slippe igjennom nåløye..

"Med dine holdninger til medmennesker kan det være vanskelig å slippe igjennom nåløye.. "

Helvete som du fortsetter å henge deg opp i dette med "grønnsaker"! Jeg har jo sagt at jeg ikke liker denne bruken. Ja, alle mennesker er likeverdige. Forstått?

Skrevet

Jeg er dårlig på det meste jeg bortsett fra kunnskaper og argumentering.

"Jeg er dårlig på det meste jeg bortsett fra kunnskaper og argumentering. "

Da er jeg vel antonymet til personen din. En jævel på det meste, men håpløs på diskusjonsfronten. Da er jo DOL et flott sted å trene.

Skrevet

Mange oppegaende mennesker mener det motsatte....

"Mange oppegaende mennesker mener det motsatte.... "

Motsatte av meg? Ja, selvsagt. Har jeg hevdet noe annet?

Det hadde jo vært en kjedelig verden hvis alle var enige om alt.

Skrevet

"Jeg er dårlig på det meste jeg bortsett fra kunnskaper og argumentering. "

Da er jeg vel antonymet til personen din. En jævel på det meste, men håpløs på diskusjonsfronten. Da er jo DOL et flott sted å trene.

Kvifor sendte du den der til meg???????

Skrevet

Ja. Jeg hadde tatt abort. Jeg skal være student noen år fremover nå, så jeg tror det ville vært flere ulemper enn fordeler (ikke stygt ment). Men om dette hadde skjedd om 5-6 år, da hadde jeg nok beholdt det :) Det kommer mye an på livssituasjonen, og om barnet vil få et verdig liv.

Ja, det kommer an på både barnets og din egen livskvalitet. Mange ønsker ikke å "tilbringe resten av livet med bleie i høyrehånda og skje i venstre", og da er det vel bedre å ta abort hvis man finner ut om misdannelsene tidlig nok.

Men det er jo for all del forskjell på misdannelser. Noen vil knapt få dårligere livskvalitet av det. Få mennesker jeg vet om er mer happy enn dem på utviklingssenteret der jeg bor.

Skrevet

Takk, synes berre dette om abort går litt for langt, og at det blir brukt mange sterke ord... Eg har vore i situasjonen der eg måtte ta valget...

Og hvilket valg tok du?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...