Gå til innhold

Abort - kunne DU gjort det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At det skulle være flaut å være mor til en grønnsak. Flaut?? Grønnsak??

DET og en del andre umodne måter å uttrykke deg på gjorde at jeg trodde du var 17.

Nå er det vel uansett ikke aldersgrense for å uttale seg på DOL.

Om ikke alle er like erfarne og veltalende, syns jeg alle på DOL bør vise overbærenhet med det.

• Svar 286
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Dirflos79

43

• Dorthe

19

• Gemini

10

• 4barns mor-77

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Mange oppegaende mennesker mener det motsatte.... "

Motsatte av meg? Ja, selvsagt. Har jeg hevdet noe annet?

Det hadde jo vært en kjedelig verden hvis alle var enige om alt.

Fremdeles har du sendt den til feil person...

Skrevet

Me blir ALDRI enige i det der. Eit ufødt liv er like mykje verdt som eit som allerede er født!

"Me blir ALDRI enige i det der. Eit ufødt liv er like mykje verdt som eit som allerede er født!"

Hvorfor så bastant? Har du grunnlag for å være det? For å være litt kynisk: Mennesket har egentlig ingen objektiv verdi, hvor skulle den ligge? Den kan ikke måles? Naturen går sin gang og alt er relativt. Det som har verdi for én person trenger ikke ha det for en annen. Nei, vi blir aldri enige om dette, men jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg har rett og du tar feil.

Men for all del, jeg skjønner at det er en forferdelig vanskelig situasjon å være oppi.

Skrevet

Og hvilket valg tok du?

Fann du ikkje det ut på måten eg sa det på?

Skrevet

"Me blir ALDRI enige i det der. Eit ufødt liv er like mykje verdt som eit som allerede er født!"

Hvorfor så bastant? Har du grunnlag for å være det? For å være litt kynisk: Mennesket har egentlig ingen objektiv verdi, hvor skulle den ligge? Den kan ikke måles? Naturen går sin gang og alt er relativt. Det som har verdi for én person trenger ikke ha det for en annen. Nei, vi blir aldri enige om dette, men jeg vil ikke gå så langt som å si at jeg har rett og du tar feil.

Men for all del, jeg skjønner at det er en forferdelig vanskelig situasjon å være oppi.

Egentlig så veit du ikkje det uten at du har vore der sjøl...

Skrevet

"Jeg er dårlig på det meste jeg bortsett fra kunnskaper og argumentering. "

Da er jeg vel antonymet til personen din. En jævel på det meste, men håpløs på diskusjonsfronten. Da er jo DOL et flott sted å trene.

I motsetning til deg så kan jeg ikke trene på det heller.

Skrevet

NÅ hadde jeg tatt abort uansett for jeg vil ikke ha flere barn. Men om jeg hadde fått vite at barnet mitt hadde en sykdom eller skavank da jeg gikk gravid og ønsket meg barn, tror jeg det skulle svært mye til for at jeg tok abort. Jeg husker jeg tenkte da jeg var gravid første gang, at skulle barnet bli psykisk utviklingshemmet var det bra jeg hadde vernepleierutdanning :-)

Den andre gangen jeg gikk gravid var jeg mer opptatt av at barnet skulle være friskt, for da visste jeg hvor utrolig krevende og givende det var med et barn uten noen form for sykdom eller lyte. Jeg tviler uansett på om jeg hadde klart å ta abort den gangen. Men jeg hadde nok vurdert det om skaden/sykdommen til fosteret var svært omfattende. Det hadde blitt en fryktelig vanskelig avgjørelse.

Ja, hvorfor sette barn til verden når man ikke har lyst på det, godt poeng! Det er bedre å ikke bli født enn å bli født av foreldre som ikke ønsker deg velkommen til verden, mener jeg.

Skrevet

Kvifor sendte du den der til meg???????

"Kvifor sendte du den der til meg??????? "

Vet ikke hvilket innlegg du mener engang. Svarfunksjonen her på forumet er så dårlig.

Skrevet

Herregud.

Ikke bry deg om dem du. Jeg skjønner hva du mener. Det er ingen aldersgrense for å uttale seg her på DOL så vidt jeg vet. Om ikke alle er like erfarne og velformulerte til en hver tid syns jeg det må være rom for slike spørsmål og uttalelser som du skriver. Ut fra det du skriver leser jeg ikke at du ser på psykisk utviklingshemmede som grønnsak. Du setter bare fingeren på eventuelle holdninger hos andre.

Veldig interessang problemstilling.

I en tidsalder hvor grensen for å redde et for tidlig født barn og grensen for å ta abort møtes, er det absolutt mange spørsmål og etiske dilemma som dukker opp.

Skrevet

Egentlig så veit du ikkje det uten at du har vore der sjøl...

Nei, jeg vet ingenting før jeg er der sjøl, det er riktig. Kanskje jeg vil endre oppfatning. Hvem vet. Tar det som det kommer.

Skrevet

I motsetning til deg så kan jeg ikke trene på det heller.

Du kan trene på det meste.

Skrevet

Nei, jeg vet ingenting før jeg er der sjøl, det er riktig. Kanskje jeg vil endre oppfatning. Hvem vet. Tar det som det kommer.

Jepp

Skrevet

Hehe, tiåringen min også.

Ja og denne hakkingen dere bedriver nå er antakelig veldig voksent????

Skrevet

Ikke bry deg om dem du. Jeg skjønner hva du mener. Det er ingen aldersgrense for å uttale seg her på DOL så vidt jeg vet. Om ikke alle er like erfarne og velformulerte til en hver tid syns jeg det må være rom for slike spørsmål og uttalelser som du skriver. Ut fra det du skriver leser jeg ikke at du ser på psykisk utviklingshemmede som grønnsak. Du setter bare fingeren på eventuelle holdninger hos andre.

Veldig interessang problemstilling.

I en tidsalder hvor grensen for å redde et for tidlig født barn og grensen for å ta abort møtes, er det absolutt mange spørsmål og etiske dilemma som dukker opp.

Takk, endelig en som skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Kvifor sendte du den der til meg???????

Oj oj oj, den er på min svarfunksjon så da har du nok mottatt mine svar et øyeblikk.

Skrevet

Jo, men jeg kan jo late som jeg er dame. Dessuten bør jo menn ha et ord med i laget i slike situasjoner. Hvis mannen vil beholde barnet av kjærlighet og dama ikke vil pga at hun synes det er flaut å bli forelder til en grønnsak, hvorfor skal hun bestemme?

Fordi barnet ligger i hennes kropp, som kun er hennes. Folk må selv få bestemme over sin egen kropp. Det hadde vært snodig dersom det ble slik at menn kunne få avgjøre abort/ikke abort. Hadde det vært riktig at kvinnen skulle tvinges til å gå gravid i ni mnd og la kroppen gjennomføre en hard fødsel fordi mannen hadde bestemt det?

Selvsagt bør kvinnen ta hensyn også til mannens følelser, men valget må helt og holdent være kvinnen sitt!

Skrevet

Ja og denne hakkingen dere bedriver nå er antakelig veldig voksent????

Dritvoksent. Ettervirkninger av en dårlig dag på dol der zakko har spammet åpent i to dager.

Skrevet

Oj oj oj, den er på min svarfunksjon så da har du nok mottatt mine svar et øyeblikk.

hehe ja det kan godt stemme ja ;-)

Skrevet

Du kan trene på det meste.

Ja, hvis du kan trene bort trapper og sne og influensa er du god.

Skrevet

Et veldig vanskelig spørsmål!

Hadde jeg vært yngre og ønsket et barn, hadde jeg ikke tatt abort.

Jeg er 36 år gammel og har fått de barna jeg skal ha. Hadde jeg plutselig blitt gravid igjen, hadde jeg nok lidd valgets kvaler dersom babyen hadde store funksjonshemninger. Mye av årsaken ligger i at jeg nå begynner å bli "gammel" og ansvaret for dette barnet ville vært tungt å bære..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...