Gå til innhold

Kan det være vannet som går? :)

Anbefalte innlegg

Gjest Fødsel på gang?
Skrevet

Det er ca to uker til termin, og nå pipler det litt her... har tatt på et bind. Varm, blank veske. Spennende!

Skrevet

Vannet kan gå på en piplende måte, ikke nødvendig at det kommer fossende. Så det kan absolutt være ting på gang :)

Skrevet

Oi - ja, det høres slik ut. Ring føden og meld fra!! :-)

Skrevet

Er du den jeg tror du er, mon tro? ;-)

Nå ble jeg ordentlig nysgjerrig, og dessuten forferdelig misunnelig...!

Skrevet

Da jeg fikk min første (snart 18 år siden) våknet jeg av at vannet gikk, 4,5 timer senere var jeg blitt mor til ei lita jente:)

Kontakt føden og fortell dem om hvordan du føler deg:)

Skrevet

Ring og reis til fødeavdelingen.

Lykke til!

Hvis vannet går, og hodet ikke er festet, så skal man vel ikke reise noe sted for egen maskin?

Skrevet

Hvis vannet går, og hodet ikke er festet, så skal man vel ikke reise noe sted for egen maskin?

Nei det har du rett i! En stund siden sist, så det glemte jeg. Håper "Fødslel på gang?" vet bedre..

Hun bør nok få ambulanse. Kanskje hun allerede er på vei?

Takk for irettesettelsen! :-)

Skrevet

Jeg spurte jordmor igjen om dette i går, siden hodet til knøttet mitt ikke er festet. Hun svarte at henting i ambulanse knapt skjer mer, men man skal selvsagt melde fra til føden dersom hodet ikke er festet, så får man beskjed om hva man skal gjøre.

Men det er mulig de praktiserer ulikt fra sykehus til sykehus. Det skulle ikke forundre meg ;-)

Skrevet

Jeg spurte jordmor igjen om dette i går, siden hodet til knøttet mitt ikke er festet. Hun svarte at henting i ambulanse knapt skjer mer, men man skal selvsagt melde fra til føden dersom hodet ikke er festet, så får man beskjed om hva man skal gjøre.

Men det er mulig de praktiserer ulikt fra sykehus til sykehus. Det skulle ikke forundre meg ;-)

Jeg fikk beskjed om å ligge til ambulansen kom.

Skrevet

Jeg fikk beskjed om å ligge til ambulansen kom.

Hm, og barna dine er jo ikke 30 år heller.. :-)

Merkelig. Denne dama er forøvrig jordmor på Ullevål.

Skrevet

Hm, og barna dine er jo ikke 30 år heller.. :-)

Merkelig. Denne dama er forøvrig jordmor på Ullevål.

He, he - nei, de er ikke 30 år :)

Men jeg merket meg også da dette skjedde (litt over 7 år siden), at anbefalingene varierte.

Det kan tenkes at de var så strenge med meg fordi hun lå i seteleie, var prematur og vannet definitvt ikke bare sildret ut...

Skrevet

Jeg har bare lest det, ikke hørt det fra noen jordmor direkte, så jeg skal ikke banne på at jeg har rett i det jeg skrev. Men jeg synes at man må i alle fall kontakte føden og spørre hva man skal gjøre i en slik situasjon, hvis man ikke allerede har fått beskjed om det.

Skrevet

Jeg vet om flere som har blitt hentet i ambulanse fordi hodet ikke var festet eller sto høyt i bekkenet, så det praktiseres i høyeste grad fremdeles. Lærte også dette da jeg gikk på fødselsforberedende kurs.

Grunnen er jo at det er fare for navelstreng-fremfall, noe som kan stenge oksygentilførselen til barnet. Dersom hodet står høyt i bekkenet når vannet går kan navelstrengen bli skøvet foran hodet når det synker nedover, derfor skal man straks legge seg flatt og ligge til ambulansen kommer.

Clue1365380406
Skrevet

Hos meg var det likedan, og det var vannet som gikk gradvis over flere dager.

Du må ringe med en gang om dette. Hvis vannet går, er det ikke lenger noen beskyttende hinne rundt barnet, og det er fare for infeksjon.

Fødselen min ble satt i gang på grunn av det, så det er ikke noe å vente med.

Lykke til, da:)

Skrevet

Jeg vet om flere som har blitt hentet i ambulanse fordi hodet ikke var festet eller sto høyt i bekkenet, så det praktiseres i høyeste grad fremdeles. Lærte også dette da jeg gikk på fødselsforberedende kurs.

Grunnen er jo at det er fare for navelstreng-fremfall, noe som kan stenge oksygentilførselen til barnet. Dersom hodet står høyt i bekkenet når vannet går kan navelstrengen bli skøvet foran hodet når det synker nedover, derfor skal man straks legge seg flatt og ligge til ambulansen kommer.

Merkelig, hun er jordmor på Ullevål, og humret litt da hun sa - ja, det ble faktisk praktisert før.

Jaja, så får vi se hva de sier når det blir min tur. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...