Gå til innhold

Kan det være vannet som går? :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare lest det, ikke hørt det fra noen jordmor direkte, så jeg skal ikke banne på at jeg har rett i det jeg skrev. Men jeg synes at man må i alle fall kontakte føden og spørre hva man skal gjøre i en slik situasjon, hvis man ikke allerede har fått beskjed om det.

Virker som det praktiseres likevel, etter svarene her å dømme. Så da får man bare la seg overraske, når det blir ens egen tur til å ta tlf. :-)

Skrevet

He, he - nei, de er ikke 30 år :)

Men jeg merket meg også da dette skjedde (litt over 7 år siden), at anbefalingene varierte.

Det kan tenkes at de var så strenge med meg fordi hun lå i seteleie, var prematur og vannet definitvt ikke bare sildret ut...

Ja, seteleie kunne være et unntak, sa hun. Fødte du vaginalt i seteleie..?

Skrevet

Grøss og gru, nei! Jeg hadde keisersnitt med henne, og takk og lov for det.

Jeg leste den gangen at i Norge ble det anbefalt å føde vaginalt i seteleie også med førstemann, mens i USA og UK ble det direkte frarådet å føde i vaginalt når det var første fødsel.

Jeg fikk i grunnen velge selv, og var veldig klar på at jeg IKKE skulle føde vaginalt.

Har siden født de to andre vaginalt. Og foretrekker vaginal fødsel fremfor keisersnitt :)

Skrevet

Jeg kjenner ei som fødte vaginalt i seteleie, helt uproblematisk, sier hun. Men hun har visst et ganske romslig bekken, så det spiller vel litt inn. Er vel derfor man blir undersøkt ekstra hvis det er snakk om seteleie, at de som har et smalt bekken får keisersnitt.

Skrevet

Grøss og gru, nei! Jeg hadde keisersnitt med henne, og takk og lov for det.

Jeg leste den gangen at i Norge ble det anbefalt å føde vaginalt i seteleie også med førstemann, mens i USA og UK ble det direkte frarådet å føde i vaginalt når det var første fødsel.

Jeg fikk i grunnen velge selv, og var veldig klar på at jeg IKKE skulle føde vaginalt.

Har siden født de to andre vaginalt. Og foretrekker vaginal fødsel fremfor keisersnitt :)

Du foretrekker vaginal fremfor KS sier du, var det noen komplikasjoner?

Har jo lest at man gjerne bruker litt ekstra tid på å restituere seg etter det som tross alt er et operativt inngrep.

Er litt opptatt av dette nå siden knøttet mitt plutselig har lempet hodet ut av bekkenet og lagt seg ned på skrå. Men med den fødselen jeg hadde med førstemann (vaginal, igangsatt, nesten styrtfødsel) vil jeg glatt takke ja til KS, tror jeg....

Skrevet

Du foretrekker vaginal fremfor KS sier du, var det noen komplikasjoner?

Har jo lest at man gjerne bruker litt ekstra tid på å restituere seg etter det som tross alt er et operativt inngrep.

Er litt opptatt av dette nå siden knøttet mitt plutselig har lempet hodet ut av bekkenet og lagt seg ned på skrå. Men med den fødselen jeg hadde med førstemann (vaginal, igangsatt, nesten styrtfødsel) vil jeg glatt takke ja til KS, tror jeg....

Nei, hadde ingen komplikasjoner. Keisersnittet var kjempegreit. Jeg fikk spinalbedøvelse og var våken under hele greia. Jeg fikk se henne med en gang hun kom ut, og en gang til etter at hun var veid og målt.

Så ble hun og pappa'n sendt på barsel mens jeg ble sydd sammen og sendt på oppvåkningen. Fikk henne ned en 4 timers tid etterpå. Da var jeg fremdeles groggy.

Jeg kom meg fort og var oppe og gikk senere samme dag. Trengte bare smertestillende den første dagen. Så i grunnen var det helt perfekt.

Men det er noe med den følelsen av å presse ut ungen for så å få ungen lagt på brystet.

Selv om jeg ville ha keisersnittet, så føltes det litt som juks. Hmmm, det er kanskje ikke helt riktig ord, men jeg kommer ikke på noe annet akkurat nå.

Men det skal sies at underveis i de to andre fødslene har jeg absolutt lengtet etter et keisersnitt :). Men den følelsen har gått fort over.

Om ditt nurk finner det greit å ligge i tverrleie, så har du jo ikke noe valg. Og et keisersnitt er en helt greit måte å føde på :)

Skrevet

Nei, hadde ingen komplikasjoner. Keisersnittet var kjempegreit. Jeg fikk spinalbedøvelse og var våken under hele greia. Jeg fikk se henne med en gang hun kom ut, og en gang til etter at hun var veid og målt.

Så ble hun og pappa'n sendt på barsel mens jeg ble sydd sammen og sendt på oppvåkningen. Fikk henne ned en 4 timers tid etterpå. Da var jeg fremdeles groggy.

Jeg kom meg fort og var oppe og gikk senere samme dag. Trengte bare smertestillende den første dagen. Så i grunnen var det helt perfekt.

Men det er noe med den følelsen av å presse ut ungen for så å få ungen lagt på brystet.

Selv om jeg ville ha keisersnittet, så føltes det litt som juks. Hmmm, det er kanskje ikke helt riktig ord, men jeg kommer ikke på noe annet akkurat nå.

Men det skal sies at underveis i de to andre fødslene har jeg absolutt lengtet etter et keisersnitt :). Men den følelsen har gått fort over.

Om ditt nurk finner det greit å ligge i tverrleie, så har du jo ikke noe valg. Og et keisersnitt er en helt greit måte å føde på :)

Å, så godt å høre det :-)

Gjest Ikke fødsel likevel
Skrevet

Det hele stoppet opp, så jeg er her fortsatt :)

Men tusen takk for råd og hjelp! Det er så godt å kunne spørre andre med erfaring. Jeg har et barn fra før, men da ble vannet tatt under fødselen.

Gjest trultemor26
Skrevet

Er du den jeg tror du er, mon tro? ;-)

Nå ble jeg ordentlig nysgjerrig, og dessuten forferdelig misunnelig...!

Jeg trodde det var deg..

Skrevet

Å, så godt å høre det :-)

:) Det kommer til å bli kjempegreit uansett hva som skjer, vet du mij!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...