Gå til innhold

Oksestek - hjelp! Litt fort:o)

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert frue
Skrevet

Har en 1,7 kilos oksestek som jeg tenkte vi skulle ha i dag...

Noen som kan fortelle meg hvordan jeg lager denne? Og hva jeg burde ha av tilbehør???

Er ikke vant med å kokkelere jeg:o)

Gjest nicole40
Skrevet

Åh....stakkars deg.Oksestek er skrekkelig å steke,den blir jo aldri gjennomstekt.Så må den stå lenge og da blir det ytterste tørt og skorpete.

Jeg kjøper alltid ferdigstekt oksestek, deilig og saftig!

Skrevet

Nå er jeg mer vant med elg, men regner med at okse går like greit.

Sånn gjør jeg det:

Krydre utenpå steken med salt, pepper, paprika og kanskje litt grillkrydder.

Sett i steketermometer (hvis du har) i den tykkeste delen, men ikke inntil benet.

Legg steken i en dyp langpanne.

I panna har du i oppkuttet løk og gulrot + ca 1 dl vann.

Sett i ovnen minst 3 timer før middag - gjerne før.

Sett ovnen på 150 grader.

Sjekk underveis om vannet blir borte - da heller du på mer, gjerne over steken.

Når termometeret står på 70 grader er steika ferdig. Har du ikke termometer så lar du steika stå i ca 3 timer. Du kan evt. skru varmen ned til 100 grader hvis du tror det blir for varmt.

Når steika er ferdig lar du den stå uten å skjære i den i en halvtimes tid. Pakk den gjerne inn i alufolie.

Løken og gulrota serverer du ved siden av. Sjyen bruker du til å lage saus.

Server ellers med fløtegratinerte poteter og kokt brokkoli.

Smakelijk eten!

Skrevet

Åh....stakkars deg.Oksestek er skrekkelig å steke,den blir jo aldri gjennomstekt.Så må den stå lenge og da blir det ytterste tørt og skorpete.

Jeg kjøper alltid ferdigstekt oksestek, deilig og saftig!

Enig med deg. Synes jeg får til det meste av mat jeg, men oksesteika har lett for å bli tørr.

Gjest nicole40
Skrevet

Enig med deg. Synes jeg får til det meste av mat jeg, men oksesteika har lett for å bli tørr.

Jeg prøvde meg EN gang på å steke en sånn en, men timene gikk og den var like rosa inni midten.Sikkert fordi oksekjøtt er grovt, mye grovere enn f.eks. skinkestek.

Til slutt så skar jeg oksesteken i 2 og stekte den videre på lav varme slik at den ikke skulle bli enda tørrere.

DEn jeg kjøpte på Rema som var ferdigstekt bare skar jeg opp og varmet skivene i folie i stekeovnen, uhm den var god :-))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...