Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sheila tro til i dag med kjøttkakelaging. Hun hentet oppskrift fra nettet, og jeg ble sendt av gårde for å hente igredienser.

Det eneste jeg ikke fant var sukkerkulør. Dette vet jeg nesten ikke hva er for noe, men jeg regner med at det har noe med fargen å gjøre. Videre at de faktisk mener brun sukkerkulør (finnes det?) når de ikke spesifiserer. Altså ikke gul, blå eller rød som var de fargene de hadde på butikken.

Så det ble kjøttkaker i hvit saus. En selsom affære! Det var faktisk umulig å avgjøre om sausen smakte som den skulle, det visuelle inntrykket tok helt overhånd. Fiskeboller, fiskeboller, fiskeboller, det var det som satte seg fast i hodet mitt.

Så, har sukkerkuløren noe med smaken å gjøre? Hun fulgte oppskrifta til punkt og prikke, så smaken skulle egentlig være OK.

Har noen av dere en kjøttkakeoppskrift som er bra? Med saus (brun), men uten sukkerkulør?

Skrevet

Mener du seriøst at dere ikke klarer å lage brun saus uten kulør? *flire*

Må brune melet litt lenger neste gang, da.

Skrevet

*Latterkrampe* :)))

Det er faktisk et seriøst innlegg! Et eller annet har gått galt, men jeg har ikke anelse hva.

Skrevet

Mener du seriøst at dere ikke klarer å lage brun saus uten kulør? *flire*

Må brune melet litt lenger neste gang, da.

Ja. Seriøst.

Hvorfor har de sukkerkulør med i oppskriften? Har det ikke med farge å gjøre?

Sheila mente vi kunne bruke brunt sukker, men det syntes selv jeg hørtes gærnt ut.

Gjest NurseNovel
Skrevet

Det er faktisk et seriøst innlegg! Et eller annet har gått galt, men jeg har ikke anelse hva.

Sorry - seriøst sorry - men jeg ler fortsatt:)

Skrevet

For det første så skal melet brunes når du lager brun saus. Det gjør at sausen ikke blir helt hvit, og du får den gode brentsmaken som en god brun saus har.

Sukkerkulør kjøper du i små svarte flasker med gul kork. Den gir ingen smak, men gir mørkere farge. Særlig greit hvis du har endel fløte i den brune sausen, men trengs ikke til vanlig brun saus.

Skrevet

Hvordan laget du denne sausen da?

Enig i at melet skal brunes og has i kraften...

Skrevet

Der ryker jeg øyeblikkelig opp i vanskeligheter.

Altså:

Karbonadedeig? Er det det samme som kjøttdeig, eventuellt, hva er forskjellen? Her har de bare kjøttdeig med varierende innhold av fett. Vanlig, medium og lean.

Brunost hadde de før, men det er ikke mulig å få tak i.

Matfløte? Er det single cream, double cream eller whipping cream?

Skrevet

Hvordan laget du denne sausen da?

Enig i at melet skal brunes og has i kraften...

Jeg vet ikke, det var Sheila som sto for jobben. Det aner meg at hun har hoppet over ordet "brunes".

Skrevet

For det første så skal melet brunes når du lager brun saus. Det gjør at sausen ikke blir helt hvit, og du får den gode brentsmaken som en god brun saus har.

Sukkerkulør kjøper du i små svarte flasker med gul kork. Den gir ingen smak, men gir mørkere farge. Særlig greit hvis du har endel fløte i den brune sausen, men trengs ikke til vanlig brun saus.

Takk, men vet du hva sukkerkulør heter på engelsk?

Skrevet

Jeg vet ikke, det var Sheila som sto for jobben. Det aner meg at hun har hoppet over ordet "brunes".

Hehehehehe!

Jammen ikke lett den der matlaginga.

Bedre lykke neste gang.

Det viktigste er vel at dere ble mette.

Skrevet

Der ryker jeg øyeblikkelig opp i vanskeligheter.

Altså:

Karbonadedeig? Er det det samme som kjøttdeig, eventuellt, hva er forskjellen? Her har de bare kjøttdeig med varierende innhold av fett. Vanlig, medium og lean.

Brunost hadde de før, men det er ikke mulig å få tak i.

Matfløte? Er det single cream, double cream eller whipping cream?

Det er fettinnholdet som avgjør om det er kjøttdeig eller karbonadedeig, så "lean" er nok karbonadedeig. Når det er sagt, blir det en smakssak om man vil bruke det eller kjøttdeig, så der kan dere trygt velge selv.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Brunsaus?

Enkelt!

Tøm poseinnholdet i en kaserolle, tilsett 5 dl vann- og kok opp. Etter 5 min er sausen helt fin.

;-)

Skrevet

Jeg mener sukkerkuløren er ganske smakløs, den er der bare for fargen sin del. Har ikke brukt det på mange år, bruker ofte ferdig saus.

Har aldri sett sukkerkulør i de fargene du nevner. Mener du konditorfarge? Brukes mer i søt mat.

Skrevet

Hvit saus lages med melk. Brun med vann, i tillegg til den bruningen før man heller vannet i.

Skrevet

Takk, men vet du hva sukkerkulør heter på engelsk?

Nei, det aner jeg ikke. Beklager :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...