Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest girasol
Skrevet

Brun hvetemel og smør skikkelig i jerngryte, da blir den brun av seg selv, og lukter og smaker himmelsk!! Sukkerkulør er noe tull! Og spe den så med kjøttbuljong. Nyydelig brun saus som passer fenomenalt til kjøttkaker!

Skrevet

Brun sukkerkulør smaker ingenting. Jeg pleier av og til å bruke det i kyllinggryte etc. Ungene liker den bedre når den er brun enn lys ;-)

Sukkerkuløren jeg bruker er fra Toro og heter faktisk "Negro"..........!..!..!

Skrevet

Mener du seriøst at dere ikke klarer å lage brun saus uten kulør? *flire*

Må brune melet litt lenger neste gang, da.

Hø hø, det kan ikke jeg heller.. *flau*

Vi har så og si aldri saus til middag og skulle vi en sjelden gang trenge det, så kjøper vi det på butikken *kremt*

Skrevet

Ja. Seriøst.

Hvorfor har de sukkerkulør med i oppskriften? Har det ikke med farge å gjøre?

Sheila mente vi kunne bruke brunt sukker, men det syntes selv jeg hørtes gærnt ut.

*glise*

Skrevet

Hø hø, det kan ikke jeg heller.. *flau*

Vi har så og si aldri saus til middag og skulle vi en sjelden gang trenge det, så kjøper vi det på butikken *kremt*

Jeg er samboer med en som lever på husmannskost; brun saus, frikasse, kjøttkaker og diverse stuinger (kål, erter) lages fra scratch, ja. Ulempen er gryteforbruket, da - kjøkkenet ser bomba ut når han er ferdig..!

Men at melet skal brunes først når man lager brun saus trodde jeg var "barndomslære", de fleste av oss her er jo av skolekjøkkengenerasjonen. ;)

Skrevet

Når du bruner saus (mel/smørblanding), så blir den lysebrun. Med tilsetning av sukkerkulør blir den mørkare brun. Den har ingenting med smaken å gjere (så lenge du bruker moderate mengdar - har du ein kvit saus og fargar den svart med sukkerkulør, smakar det ikkje godt).

Om ein ikkje har sukkerkulør, kan ein farge sausen med litt soyasaus; da får du litt smak på den også.

Skrevet

Takk, men vet du hva sukkerkulør heter på engelsk?

Eg prøver å kome på kva det kan kallast... men det er heilt borte vekk, kan godt vere dette ikkje er eit vanleg produkt der du held til.

"Utanlandske" (for å seie det slomsete) oppskrifter har ofte gjærekstrakt (som vegemite/marmite) eller soyasaus der vi vil fargesette med litt sukkerkulør. Soyasaus og vegemite o.l. gir i tillegg litt smak, der sukkerkuløren kun gir farge.

Skrevet

Brun sukkerkulør smaker ingenting. Jeg pleier av og til å bruke det i kyllinggryte etc. Ungene liker den bedre når den er brun enn lys ;-)

Sukkerkuløren jeg bruker er fra Toro og heter faktisk "Negro"..........!..!..!

Not for long ..

De skal bytte for det ble for belastende ;)

Skrevet

Jeg er samboer med en som lever på husmannskost; brun saus, frikasse, kjøttkaker og diverse stuinger (kål, erter) lages fra scratch, ja. Ulempen er gryteforbruket, da - kjøkkenet ser bomba ut når han er ferdig..!

Men at melet skal brunes først når man lager brun saus trodde jeg var "barndomslære", de fleste av oss her er jo av skolekjøkkengenerasjonen. ;)

Det kan være at jeg har fortrengt det?

;-)

Skrevet

Not for long ..

De skal bytte for det ble for belastende ;)

Sant?

Igrunnen ganske rart at vi ikke, i media, har hørt kritikk av navnet ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...